تاثیر تبلیغات
تاثیر تبلیغات بر فروش شرکت ها
آذر ۳, ۱۳۹۴
چرا صفحه وب سایت می بایست استاندارد w3c باشد
چرا صفحه وب سایت می بایست استاندارد w3c باشد
آذر ۷, ۱۳۹۴

در سال ۲۰۱۵ این که یک وبسایت بدون واکنش گرایی یا همان قابلیت Responsive طراحی شود غیر قابل تصور است. اصطلاح واکنش گرایی در بین بیشتر طراحان وب سایت به گونه ای رواج پیدا کرده که دیگر کسی نمیگوید ” طراحی وب سایت واکنش گرا” فقط میگویند “طراحی وب سایت” که در حال حاضر منظور از این دو دقیقاً یک منظور است! در حقیقت طراحی وب سایت Responsive دیگر از یک گزینه انتخابی به یک گزینه پیش فرض برای طراحی وب سایت تبدیل شده است.

به طور طبیعی، نظرات در خصوص انتخاب تکنیک های طراحی Responsive متفاوت است، بسیاری از سایت هایی که ادعا میکنند واکنش گرا هستند در حقیقت اینگونه نیستند، یه به صورت سطحی و تنها در انتخاب عرض وب سایت است که متناسب با صفحه نمایش تغییر پیدا میکنند ولی به طور کلی حرف از طراحی وب سایت واکنش گرا همه جا وجود دارد.

برای اینکه ما متوجه شویم که طراحی واسط کاربری Responsive به کجا خواهد رفت، باید بدانیم که این سبک از کجا آمده است!

نیاز ما در اختراعات است!

ظهور طراحی وب سایت واکنش گرا با گسترش استفاده از وب موبایل پدیدار شد. حتی در بدو ورود وب موبایلی، بسیاری از مقاله های طراحی وب سایت به این نکته می پرداختند که طراحی وب سایت واکنش گرا بهتر است یا طراحی جداگانه موبایلی ( به طور مثال با پسوند m یک طراحی وب سایت جداگانه برای موبایل) طراحی شود ولی با گسترش و تنوع ایجاد شده در ابعاد صفحات نمایش گجت های همراه، استفاده از طراحی واکنش گرا به  یک امر بدیهی تبدیل شد و حتی برای طراحی وب سایت جداگانه نیز در حال حاضر از تکنیک های واکنش گرایی استفاده می گردد.

طراحی سایت Responsive تنها راه زنده ماندن وب

 

طراحی سایت واکنش گرا

 

با سرعت فزآینده تغییرات در وب، ارقام و آمارها همیشه از رده خارج هستند و نمیتوانیم به عنوان یک سند برای حال حاضر به آن ها رجوع کنیم. اما اکثر تحلیل گران بر این باورند که وب موبایلی به سرعت به ۵۰ درصد از ترافیک بازدید وب سایت ها دست پیدا خواهد کرد. با این رشد طراحی واکنش گرا به یک اصل اقتصادی نیز تبدیل می گردد، زیرا ما میتوانیم برای این تعداد از ابعاد صفحات نمایش، صدها سایت را طراحی کنیم ( اگر نگوییم هزاران سایت) که البته زمان و مخصوصاً هزینه آن بسیار بالا خواهد بود، و یا میتوانیم طراحی واکنش گرا را انتخاب نماییم! این است که میگوییم طراحی سایت واکنش گرا تنها راه زنده ماندن وب است، مخصوصاً در آینده. تا اینجا میدانیم که این یک نیاز است، اما باید بدانیم که طراحی وب سایت Responsive هم مانند بسیاری دیگر از طراحی ها برای بقا و پاسخگویی به نیازهای جدید همواره در حال به روزرسانی خواهد بود.

استفاده از تلفن همراه به حد انفجار رسید ، زمانی که کاربران توانستند با استفاده از موبایل های خود از اینترنت استفاده کنند.
قبلا همه افراد برای کار با مرورگرهای اینترنت از کامپیوتر استفاده میکردند.اما امروز ترافیک موبایل بخشی از ترافیک جهانی مرورگرهای اینترنتی حتی بیشتر از ترافیک دسکتاپ ها را در بر گرفته است.
بنابراین گسترس دهندگان و طراحان وب سایت باید موضوع پاسخگویی به تقاضای کاربرانی که با استفاده از موبایل به وب سایت ها دسترسی دارند را امری ضروری بدانند.
شاید این سوال مطرح شود که چرا  استفاده از واکنش گرایی در طراحی وبسایت همچنان ادامه دارد؟
واکنش گرایی طراحی وبسایت (RWD) یک راه حل عالی برای وبسایت هایی است که با هر وسیله ای قابل دسترسی هستند.

  • نیازی به ارتباط مستقیم مجدد و یا دانلود اپلیکیشن پشتیبانی برای دسترسی به  این گونه وب سایت ها نیست.
  • فقط یک دومین (دامنه) برای وبسایت مورد نیاز است ، این موضوع به دارندگان وب  کمک میکند تا وبسایت خودشان را نگهداری و یا به روز رسانی کنند ، همچنین این مورد سبب میشود تا در زمان ، تلاش و بهای مصرفی صرفه جویی شود.

با طراحی وب سایت به صورت واکنش پذیری ، شما میتوانید یک گارانتی خوب و UX مناسبی به تمامی مراجعه کنندگان سایت بدهید.
برای مثال اگر بخواهید عکس جدید یا یک گرید ( توری یا دریچه) جدید را در سایت قرار دهید، فایل به صورت اتوماتیک با توجه به وضوح تصویر ، تغییر سایز میدهد.شما میتوانید به همان خوبی قبل UX را نشان داده و علاوه بر این ، شما فقط کافیه یک کدبیس را نگهداری و به روز رسانی کنید که این بدان معناست که نیازی نیست شما برای دو سایت مجزا هزینه های جدا بپردازید.
حال لیست مزایای RWD را با هم مورد بررسی قرار میدهیم:

  • RWD میتواند علاوه بر افزایش تعداد بینندگان ، درجه فروش و تغییرات را بالا ببرد.طبق مطالعاتی که توسط Aberdeen Group سایتهایی که به قالب RWD تغییر کرده اند به طور میانگین ۱۱% بیشتر از سایت های غیر واکنش پذیر موفق بوده اند.
  • RWD شما را مجبور به اولویت بندی محتوا بر اساس هر نوع دید در وسیله های مختلف ( به خصوص صفحه نمایش های کوچک) میکند ، که به ناچار باعث ایجاد وب سایتی قوی میشود.
  • هر گونه وسواس و بهانه جویی برای هر سایز صفحه نمایش دستگاه های جدید را ازبین میبرد.
  • گوگل رسما برای SEO بهتر سایتهای واکنش پذیر (RWD) را پیشنهاد میدهد.
  • با هر صفحه نمایش در هر وسیله ای ، کیفیت یکسانی را به کاربر ارایه میدهد.
  • RWD به شما اجازه میدهد تا همانند یک طراح خوب که به جزییات اهمیت میدهد ، آنها را به صورت جهت دار پیش ببرد.

راه قدیمی از چرخه استفاده محو میشود.
M-dot به معنای ایجاد یک ورژن وب جداگانه است که به کاربران موبایل اختصاص داده شده است.قبل تر ، M-dot  یک راه متداول  ایجاد وب سایت ها برای دستگاه های موبایل بود اما امروزه با وارد شدن قابلیت طراحی سایت های  RWD ، M-dot در حال خارج شدن از چرخه طراحی است.
سایت های M-dot ( مانند : m.samplesite.com) و سایت های معمولی ( مانند : www.sitedar.com ) برای کاربران با دستگاه های مختلف نتایج متفاوتی در مرورگر ها  بر خواهد داشت. این موضوع به عنوان بزرگترین نقطه ضعف طراحی M-dot میتواند توضیحی باشد برای از بین رفتن این متد طراحی.
برای باور پذیری بیشتر این موضوعی نگاهی به آمار زیر می اندازیم:

  • بنا به گزارش آزمایشگاهی Pure Oxygen در سال  ۲۰۱۴ ،M-dot  ۲۰% افت داشته است  و در سال ۲۰۱۳ از ۷۰% به ۵۹ % نزول کرده است ، در حالیکه سایت های واکنش پذیر و تطبیق گرا (سرویس دهندگان پویا ) تا حدود ۳۷% جمعا رشد داشته اند.
  • طبق تحقیق Web Performance Today نشان داده شده است که ۳۵% از کاربران در صورت امکان تمایل به استفاده از سایت های کامل (RWD) دارند.
  • کاربران وقت بیشتری را در سایت های RWD میگذرانند ، ۵٫۵ بار بیشتر و ۷۹% بازده از فروش موبایل های که کاربران میتوانند از سایت هایی با قابلیت واکنش پذیری استفاده کنند.
  • به گزارش Google Own Guideline سایت های واکنش پذیر و تطبیق گرا دارای درجه بالاتری خواهند بود.این بدان معناست که M-dot با جستجو در گوگل (SEO / GOOGLE ) به مشکل بر خورده است.
  • M-dot در تءوری سریعتر بارگذاری میشود.اما زمان اضافی ای که لازم است تا شما از سایت های M-dot به سایت های کامل هدایت شوید کاملا غیر ضروری است.
  • دستگاه های تلفن همراه همگی یک اندازه نیستند.متاسفانه امروز بهترین نقطه قوت M-dot ،برزگترین ضعف آن شده است.سایتهای M-dot برای یک سری صفحات نمایشگر با سایز مخصوص طراحی میشوند در صورتیکه امروزه موبایل های متفاوتی با سایز صفحه نمایش متفاوت در بازار عرضه میشوند. ( از ۳۶۰*۲۴۰ تا ۷۶۸*۱۰۲۴ و بزرگتر)

 

طراحی واکنش گرا برای دستگاه های پوشیدنی یا Wearables

 

طراحی سایت واکنش گرا

 

تنها اگر شما در سال گذشته در یک کپسول در بسته زندگی کرده باشید( تلاش برای آماده سازی خود برای ارسال به مریخ!) شما نمیدانید که اپل دستگاه پوشیدنی خود را با نام apple watch  به بازار روانه کرده است. ساعت اپل اولین وسیله هوشمند پوشیدنی نیست، حتی اولین ساعت هوشمند نیز نیست اما این یک دستگاه برای شهرت بخشیدن به دستگاه های پوشیدنی خواهد بود و در ذهن مردم آن را به عنوان بهترین پوشیدنی اسم خواهند برد، همانگونه که آیپاد اولین پخش کننده موزیک نبود اما بهترین شد، همانگونه که آیفون اولین گوشی هوشمند نبود اما تبدیل به محبوبترین شد که البته بازاریابی وسیع اپل در این زمینه بسیار حائز اهمیت است.

طراحی های رابط کاربری برای چنین نمایشگرهای کوچکی، چه ساعت اپل یا سونی یا آندرویدی چه سایر دستگاه ها، همیشه چالش هایی داشته و دارد. شما میتوانید با حفظ تمام المان های صفحه به گونه ای از طراحی بازخوردی معمول استفاده کنید، ولی در این ابعاد از صفحه نمایش، شما باید یک برج میلاد در نمایش سایت خود در این دستگاه های هوشمند ایجاد کنید که قطعاً کاربر با اسکرول کردن این مقدار خسته خواهد شد و کاربردی نیست. راهکارهای مختلفی برای این نوع طراحی وب سایت معرفی شده و پیشنهاد خواهد شد، ولی به طور قطع یکی از مواردی که مورد نیاز و پاسخ طراحی وب سایت Responsive در آینده خواهد بود موضوع دستگاه های هوشمند پوشیدنی است.

آینده طراحی سایت واکنش گرا

طراحی واکنش گرا باید پاسخگوی موارد بسیار دیگری که با ایجاد دستگاه های جدید و تکنولوژی های جدید می آیند باشد. شاید یکی از مهمترین آن ها در آینده چگونگی اسکرول کردن باشد، زیرا این موضوع در دستگاه های مختلف با ابعاد های متفاوت یکی از چالشهای حال حاضر این نوع سبک از طراحی می باشد.

همچنین استفاده از ورودی های متفاوت این گجت های همراه، همیشه یکی از چالش های طراحی وب سایت Responsive بوده است، زیرا در این دستگاه ها، بر خلاف کامپیوتر های همراه یا رومیزی که از ماوس و کیبورد به صورت معمول برای ابزار های ورودی استفاده میکنند، لمس کردن صفحه و کلیدهای کاربردی دیگری که در دستگاه قرار دارد یکی از راههای متنوع ورودی می باشد. ضمن اینکه دستورات صوتی و تصویری نیز کم کم در حال کارآمد شدن می باشند. هر کدام از این ورودی ها دارای حالات و ابزارهای مختلفی است که همخوانی در آنها برای ایجاد یک رابط کاربری واکنش گرا، کار ساده ای نیست.

نتیجه گیری:
سایتهای M-dot راه حل خوبی برای ایجاد وب سایت های تلفن همراه بودند اما امروزه استفاده از این روش ایده خوبی نخواهد بود چرا که علاوه بر پرداخت بهای بیشتر ، دارای کشیدگی های ناسازگاری در صفحه نمایش خواهد شد.اینها مواردی بود که در حال حاضر از چالشهای طراحی وب سایت واکنش گرا است و باید این سبک طراحی بتواند برای آن ها پاسخ مناسبی ارائه کند. همچنین در آینده قطعاً شاهد بروز تکنولوژی های جدیدتری نیز خواهیم بود که متناسب با آنها، محدودیت ها و یا قابلیت های جدیدی باید به طراحی سایت Responsive اضافه گردد تا بتواند در این عرضه رقابلی، همچنان زنده و باقی بماند.
بهرحال روند رشد  سایتهای واکنش پذیر (RWD) در سالهای ۲۰۱۶  به بعد را نمیتوان انکار کرد. برای مشاوره و راهنمایی و همچنین طراحی سایت واکنش گرا می توانید با شماره های آلماتک در تماس باشید.

 

منابع:

۱-دارکوب

۲- webdesignerdepot به اضافه سایر اطلاعات جانبی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *