سئو به زبان ساده
بیان نکته های سئو به زبان ساده
اردیبهشت ۱۸, ۱۳۹۶
اتارت آپ
آنچه برای یک استارت‌آپ موفق نیاز است
مرداد ۱۳, ۱۳۹۷

تولید محتوای دیجیتال

تولید محتوا 1

امروزه با افزایش روزافزون کاربران اینترنت، توجه به امر تولید محتوای دیجیتال به منظور تأمین نیازهای این کاربران بسیار حائز اهمیت است. بسیاری از افراد به دلیل دسترسی آسان و سریع به منابع دیجیتال، روش‌های سنتی تحقیق را کنار گذاشته‌اند و آنچه که به دنبال آن هستند را در اینترنت جستجو می‌کنند. البته هستند کسانی که به دنبال تحقیق عمیق یک موضوع به منابع کاغذی مراجعه می‌کنند. این افراد عقیده دارند که محتوای موجود در اینترنت به بررسی سطحی موضوع می‌‎پردازد و تنها می‌توان از آن در جهت افزایش اطلاعات عمومی استفاده کرد. شاید عقیده این دسته از افراد درست باشد، اما همین اطلاعات عمومی به‌ظاهر سطحی می‌تواند خوراک میلیون‌ها کاربر فضای مجازی را تأمین کند.

توجه به مقوله آموزش در فرآیند تولید محتوا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. اساساً هدف اصلی از تولید محتوا آموزش مخاطب است. کاربر زمانی روی به تحقیق در رابطه با یک موضوع می‌آورد که نیاز به دانستن آن موضوع داشته باشد. این آموزش باید تا حد ممکن نیازهای شخص را مرتفع کند. در این رابطه انتخاب موضوع، بسیار مهم است. موضوع مطلب آموزشی تا حد ممکن باید موضوع مورد علاقه طیف وسیعی از کاربران اینترنت باشد. انتخاب این موضوعات گاهی اوقات ممکن است به زمان وابسته باشد؛ مثلاً در زمان برگذاری مسابقات جام جهانی فوتبال نوشتن مطالبی با این عنوان می‌تواند برای مخاطبان جذاب باشد.

مخاطب فضای مجازی را  می‌توان به دو دسته کلی تقسیم نمود، دسته اول مخاطبانی هستند که با هدف تحقیق راجع‌به یک موضوع خاص به اینترنت روی می‌آورند و دسته دوم مخاطبانی هستند که چک کردن اینترنت و سایت‌ها کار روزمره آن‌هاست. یکی از هنرهای تولید محتوا سوق دادن این مخاطبان به سمت مطالب جذاب برای آن‌هاست. قطعاً اگر بتوانیم مطالب مورد علاقه این مخاطبان را پیدا کنیم و در مقابل آن‌ها قرار دهیم، می‌توانیم این افراد را بیشتر در فضای سایت نگهداریم و همچنین آن‌ها را به صورت مهندسی شده به سمت مطالب دیگری سوق دهیم که برای آن‌ها جالب است. برای این منظور می‌توانید در میان متن لینک‌های داخلی قرار داد تا خواننده، سایر مطالب مرتبط با موضوع مدنظرش را نیز در سایت مطالعه کند. یکی از نیازهای این امر همبستگی کافی میان مطالب یک سایت است که به اندازه کافی مطلب برای این دسته از کاربران اینترنت وجود داشته باشد. همبستگی مابین مطالب یک سایت زمانی شکل می‌گیرد که آن سایت برای هدف خاصی طراحی شده باشد. همچنین حجم مطالب موجود در سایت نیز باید به اندازه کافی باشد تا بتوان کاربر را در سایت حفظ کرد.تولید محتوا 2

چگونه محتوای مناسبی برای سایت تهیه کنیم:

اگر شما به عنوان کسی هستید که قصد تولید محتوا برای سایتتان را دارید، لازم است اطلاعات کافی درباره مفاهیم تولید محتوا در اینترنت داشته باشید. داشتن این اطلاعات باعث می‌شود که مخاطبان فضای مجازی و نیازهای آن‌ها را بهتر بشناسید و مطالب سایتتان را متناسب با نیازهای آن‌ها تنظیم کنید. تولید محتوای با کیفیت باعث می‌شود رتبه سایت شما بالا رود و سایت شما بیشتر دیده شود.

فرآیند تولید محتوا شامل سه بخش تحقیق، جمع‌آوری اطلاعات و نوشتن است.

تحقیق:

 

تحقیق به معنای مجموعه مطالعاتی است که در راستای شناخت مفهوم یک موضوع انجام می‌شود. قطعاً پیش از شروع فرآیند تحقیق باید کلیت موضوع مدنظرمان مشخص باشد. مثلاً مشخص باشد که می‌خواهیم بر روی فناوری تحقیق کنیم یا بر روی ورزش و یا …  . پس از آن باید به دنبال موضوعات جدید و کاربرپسند بگردیم. در پروسه انجام تحقیق باید به این سوالات پاسخ داد:

  1. آیا موضوع مورد مطالعه جدید است؟
  2. آیا این موضوع برای مخاطبان جذاب است؟
  3. این موضوع چه نیازهایی از مخاطبان را بر طرف می‌کند و آیا این نیازها، نیازهای اصلی آن‌هاست؟
  4. چند درصد از جامعه می‌توانند مخاطب این موضوع باشند؟

استفاده از کلمات کلیدی در وبسایت یکی از دلایل مهم تولید محتواست. در صورتی که انتخاب این کلمات کلیدی به خوبی انجام شود، آمار بازدید از سایت به شدت افزایش می‌یابد. یکی از مراحل پروسه تحقیق، پیدا کردن این کلمات کلیدی است که بیشترین جستجو را دارند. بهتر است لیستی از این کلمات که مرتبط با موضوع سایتتان می‌باشد را تهیه کنید. برای این منظور می‌توان از ابزارهای سئو استفاده نمود و کلمات و عباراتی که جستجوی زیادی دارند را شناسایی نمود.

از جمله بهترین شیوه‌های تحقیق، مراجعه به مقالات معتبری است که توسط اشخاص شناخته شده در سایت‌های مختلف چاپ شده است. مطالعه این مقالات باعث می‌شود که هم دانش شخصی خودتان درباره موضوع مدنظرتان افزایش یابد و هم مطالب مشابهی که در سایر سایت‌ها درباره آن موضوع چاپ شده است را پیدا کنید تا از عدم تکراری بودن موضوع مورد نظرتان اطمینان حاصل کنید. علاوه بر این، از این طریق می‌توانید کاستی‌های محتوای سایر سایت‌ها را نیز پیدا کنید و در محتوای سایت خود این کاستی‌ها را رفع کنید.

جمع‌آوری اطلاعات:

در طی پروسه جمع‌آوری اطلاعات لازم است مجموعه‌ای از اطلاعات موجود در اینترنت را  به صورت طبقه‌بندی شده ذخیره کرد. در این راستا استفاده از منابع لاتین می‌تواند اطلاعات مناسب و به‌روزی را درباره موضوع مدنظرتان به شما بدهد. یقیناً مطالب چاپ شده در سایت‌های لاتین بسیار گسترده‌تر از مطالب فارسی است. به عنوان شخصی که قصد دارید یک مطلب جامع و جذاب برای کاربران سایتتان بنویسید، شاید لازم باشد به منابع کاغذی نیز مراجعه کنید و از مطالب موجود در این کتب جهت استخراج اطلاعات استفاده کنید.

توجه داشته باشید که به موضوع اصلی به صورت سطحی نپردازید. سعی کنید تا می‌شود مطالبی که درباره موضوع مدنظرات در اینترنت یافت می‌شود را پیدا کنید و آن‌ها را مطالعه کنید. عمق مطلب نشانگر واقف بودن نویسنده بر مطلب است و می‌تواند خواننده را جذب کند.

نوشتن:

تولید محتوا 3

در فرآیند نوشتن باید مجموعه‌ای از اطلاعات به درد بخور در اختیار کاربران قرار گیرد. هنر نویسنده خلاصه کردن کلیه مطالب جمع‌آوری شده در قالب یک متن مفید و مختصر مفید است. حتماً باید مخاطب را فردی کم حوصله فرض کرد که به دنبال بیشترین اطلاعات در کمترین زمان است. برخی از مخاطبان وقتی که با یک متن طولانی روبه‌رو می‌شوند، از مطالعه آن خودداری می‌کنند. باید دید چگونه می‌توان مخاطب را مجاب به خواندن مطلب کرد. استفاده از عکس و کلیپ‌های جذاب در میان متن می‌تواند یکی از این روش‌ها باشد، همچنین در برخی از موارد می‌توان به جای نوشتن متن از صوت استفاده کرد. بسیاری از کاربران ترجیح می‌دهند اطلاعات مدنظرشان را از طرق دیگری غیر از خواندن به دست آورند.

از بیان تیتروار مطالب جداً خودداری کنید. مطالب را تفسیر کنید. در نوشتن، سبک خودتان را داشته باشید، اصطلاحاً مطالب را با قلم خودتان بنویسید. کلیه نکات نگارشی را فرا بگیرید و در متنی که می‌نویسید، رعایت کنید. یکی دیگر از نکاتی که در جذب مخاطب بسیار مهم است، عنوان مطلب است. بسیاری از افراد به این نکته توجه نمی‌کنند و یک عنوان کلی و تکراری برای مطلب خود انتخاب می‌کنند. این افراد بسیاری از مخاطبان خود را از دست می‌دهند. عنوان مطلب باید به قدری جذاب باشد که مخاطب را جذب کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *