قابلیت جدید مرورگر موزیلا فایرفاکس در مسدودسازی ردیاب‌های تبلیغاتی
شهریور ۱۰, ۱۳۹۷
سهولت در انجام تراکنش‌های مالی به کمک فناوری فین‌تک
شهریور ۱۴, ۱۳۹۷

احترام به مشتری از طریق شخصی‌سازی محصولات در سایت‌های فروشگاهی

امروزه با پیشرفت تکنولوژی، شیوه خرید کالا از روش سنتی به روش‌های اینترنتی در حال تغییر است. هر روز استقبال از سایت‌های فروشگاهی در حال افزایش است و این امر سبب شده است سرمایه‌گذاری در این بخش به شدت افزایش یابد. یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های صاحبان این کسب و کارها جذب مشتری است. ارانه محصولات متنوع و جدید، خدمات پس از فروش مناسب، استفاده از روش‌های پرداخت و تحویل سریع از جمله کارهایست که این سایت‌ها در جهت جذب مشتری انجام داده‌اند و تا حدودی نیز مثمرثمر واقع شده است.

احترام به مشتری یکی از مسائلی است که می‌تواند در اعتماد مشتری بسیار تأثیرگذار باشد. یک از روش‌هایی که می‌تواند به اعتماد مشتری مجر گردد. به عنوان نمونه در سال ۲۰۰۶، مک‌دونالد با کاهش شدید رشد مواجه شد. این فست‌فود زنجیره‌ای، به این نتیجه رسید که مشکل، از منوی محدود رستوران‌های آن است. بنابراین آیتم‌های مختلفی را تست کرد و سرانجام، تعداد محصولات خود را دو برابر کرد. ولی تغییری در فروش احساس نشد. درنهایت سال ۲۰۱۶، مک‌دونالد راه دیگری را در پیش گرفت، یعنی به اصول اولیه بازگشت. این شرکت اکثر اقلام اضافی را حذف کرد و به‌جای آن، پیشنهادات صبحانه‌ی محبوب خود را گسترش داد. سرانجام فروش افزایش یافت. با همان تعداد فروشگاه، درآمد ۶ درصد بالا رفت و قیمت سهام ۴۰ درصد رشد کرد.

به نظر می‌رسد چیزی که مشتریان می‌خواستند، یک منوی گسترده نبود. آن‌ها می‌خواستند صبحانه، در تمام طول روز سرو شود. واقعیت این است که مدیران این درخواست را شنیده بودند، اما آن را نادیده گرفته بودند. چراکه این امر، مستلزم ارتقا دادن و تنظیم مجدد آشپزخانه‌ها بود. درحالی‌که اضافه کردن اقلام ناهار و شام، به تغییرات نسبتاً کمتری نیاز داشت.

امروزه شیوه جدیدی از احترام به مشتری تحت عنوان شخصی‌سازی محصولات برای مشتریان در حال رشد است. شخصی‌سازی اجناس بر اساس سلیقه مشتری پروسه عظیمی است که نیاز به اطلاعات فراوانی راجع‎به هر شخص دارد. پس از جمع‌آوری این اطلاعات، لازم است از هوش مصنوعی جهت تجمیع اطلاعات بدست آمده استفاده کرد تا در نهایت به هر کاربر که وارد صفحه‌ای از سایت می‌شود پیشنهاداتی داده شود که مورد علاقه آن فرد است. لازم به ذکر است که این شخصی‌سازی نباید باعث رنجش مشتری گردد. برخی از افراد از اینکه خریدی که در سایت آمازون انجام داده‌اند تا مدت‌ها آن‌ها را در فیس‌بوک یا سایر سایت‌ها تعقیب می‌کند آزار می‌بینند. بنابر این در فرآیند شخصی‌سازی نیاز مشتری در اولویت قرار دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *