وردپرس
۲۷ درصد کل وب، متکی به وردپرس است
فروردین ۱۴, ۱۳۹۶

بیان نکته های سئو به زبان ساده

سئو به زبان ساده

دنبال مجموعه‌ای مفید از نکته‌های سئویی می‌گردید که به زبان ساده بیان شده باشه و به راحتی بتونید اون‌ها رو اعمال کنید تا رتبه‌بندی (ranking) سایت شما در موتور جستجو بالاتر بره؟ پس درست اومدید.

ما یه فهرست با بیش از ۲۰۰ مورد از نکات سئو و بهترین روش‌ها رو آماده و اون‌ها رو به چند بخش منطقی تقسیم کردیم تا جنبه‌های مختلف بهینه‌سازی برای موتور جستجو (SEO) رو پوشش بده؛ از فاکتورهای بر-صفحه (on-page) گرفته تا تحقیق درباره‌ی کلمه‌ی کلیدی (Keyword Research)، تجربه کاربر (User Experience)، لینک‌سازی (Link Building) و غیره.

برای اکثرِ نکات یک لینک برای مطالعه‌ی بیشتر هم قرار داده شده؛ این لینک‌ها شامل دستورالعمل‌های رسمی و مرتبط گوگل و همچنین گلچینی از بهترین راهنماهای سئو در وب هستند.

نکات مربوط به تحقیق درباره‌ی کلمه‌ی کلیدی (Keyword Research)

کلمات کلیدی

۱. تا وقتی‌که یک تحقیق کامل درباره‌ی کلمه‌ی کلیدی انجام نداده‌اید، مطلب دیگه‌ای در بلاگ ننویسید

تحقیق درباره کلمه‌ی کلیدی باید نقطه شروع هر کمپین سئو یا بازاریابی محتوایی باشه.

اگه درباره‌ی اینکه مردم واقعاً از چه کلمات کلیدی‌‌ای برای جستجو در نیش شما استفاده می‌کنند تحقیق نکنید، به‌جای اینکه برای تصمیم‌گیری‌هاتون از داده‌ها کمک بگیرید، دارید به شانس‌تون تکیه می‌کنید.

و این اصلاً روش درستی برای مدیریت کسب‌وکارتون نیست.

بعد از اینکه ما استراتژی محتوایی‌‌مون رو به روش «تمرکز بر کلمه‌‌ی کلیدی» تغییر دادیم، ترافیک جستجوی ما فقط در ۳ ماه ۸۹% رشد کرد.

استراتژی در سئو

 

با انجام یک تحقیق مفصل درباره‌ی کلمه کلیدی شما هم می‌تونید نتیجه مشابهی رو بگیرید.

۲. وب‌سایت جدید یا اتوریتی (Authority) پایین؟ کلمات کلیدی که رقابت کمتری برای اون‌ها وجود داره رو پیدا کنید تا خیلی سریع بتونید رتبه بگیرید

وقتی‌که وب‌سایت شما جدید باشه یا اتوریتی (Authority) پایینی داشته باشه، رتبه‌بندی شما برای کلمات کلیدیِ رقابتی، سخت‌تر می‌شه.

مسلماً می‌شه این کار رو انجام داد اما باید تلاش ویژه‎ای رو انجام بدید و یک محتوای فوق‌العاده رو ایجاد کنید و بعد تا می‌تونید اون رو به اشتراک بذارید (Promote).

بنابراین وقتی دنبال این هستید که ترافیک سایت‌تون رو بالا ببرید، منطقیه که اول استفاده از کلمات کلیدی با رقابت کم رو هدف بگیرید.

خوشبختانه، فهمیدن میزان دشواری برای رتبه گرفتن در هر کلمه کلیدی با استفاده از Ahrefs Keywords Explorer و معیار «دشواری کلمه‌ی کلیدی – Keyword Difficulty» خیلی آسون شده. [همچنین از Keyword Planner گوگل می‌تونید استفاده کنید.]

در نمونه‌ی زیر می‌بینیم که اکثر پیشنهادها برای عبارت search engine optimization امتیاز دشواری (KD) خیلی بالایی دارن. اما یکی از اون‌ها امتیاز دشواری پایین‌تری داره و رتبه گرفتن برای اون باید آسون‌تر باشه.

کلمات کلیدی که رقابت کمتری برای اون‌ها وجود داره

نحوه‌ی محاسبه‌ی دشواری یه کلمه‌ کلیدی رو می‌تونید در اینجا بیابید.

۳. اون دسته از کلمات کلیدی که باعث افزایش ترافیک جستجوی رقبای شما شده‌اند رو پیدا کنید. بعد اون‌ها رو سرقت کنید و در سایت خودتون به کار ببرید!

خیلی باحال نبود اگه می‌دونستید رقباتون از چه کلمات کلیدی‌ای برای افزایش رتبه‌بندی استفاده می‌کنن و این کلمات کلیدی چقدر ترافیک براشون به همراه داره؟

آره واقعاً باحال بود… و هست!

درواقع، می‌تونید این کار رو با استفاده از Ahrefs Site Explorer طی چند ثانیه انجام بدید. [همچنین می‌تونید از ۵ ابزار رایگان دیگه که در اینجا معرفی شده هم استفاده کنید.]

در Ahrefs Site Explorer فقط کافیه آدرس دامین رقیب‌تون رو وارد کنید و بعد به بخش « Organic keywords report» برید. در این بخش، فهرستی از تمام کلمات کلیدی اصلی رقیب شما که در حال حاضر برای اون‌ها رتبه گرفته، ارائه می‌شه.

  1. به صفحه‌ی Site Explorer مراجعه کنید.
  2. دامنه‌ی رقیب‌تون رو وارد کنید و روی Explore کلیک کنید.
  3. از ستون سمت چپ به بخش Organic search برید.
  4. بعد روی Organic keywords کلیک کنید.

کلمات کلیدی که باعث افزایش ترافیک می شوند

 

۴. کلمات کلیدی سودآوری که حجم استفاده بالایی دارند رو در کشور هدف‌تون پیدا کنید

برای ایجاد ترافیک جستجو به سمت سایت‌تون، باید از دسته‌ای از کلمات کلیدی برای رتبه‌بندی استفاده کنید که به‌طور ماهانه حجم قابل قبولی از جستجو رو در کشور هدف شما داشته باشن.

اولین قدم در این فرایند اینه که موضوع‌تون رو در Ahrefs Keywords Explorer وارد کنید تا ایده‌هایی رو به شما بده. [اینجا لیستی از ابزارها و روش‌های دیگری برای یافتن «کلمات کلیدی با حجم بالای جستجو» رو می‌تونید مشاهده کنید.]

برای دسترسی به این بخش در Ahrefs Keywords Explorer به‌این‌ترتیب عمل کنید:

  1. به صفحه‌ی Keyword Explorer مراجعه کنید.
  2. موضوع رو تایپ کنید.
  3. کشور رو انتخاب کنید.
  4. روی Explore کلیک کنید.

این گزارش بر اساس میزان جستجو دسته‌بندی‌شده، پس شما می‌‎تونید خیلی سریع کلمات کلیدی جذاب رو پیدا کرده و در برنامه‌ی محتواتون اون‌ها رو بکار ببرید.

اگرچه…

۵. کلمات کلیدی مشابه رو در یک موضوع دسته‌بندی کنید (و بعد رتبه‌بندی رو برای همه‌ی اون‌ها انجام بدید)

گوگل داره در فهمیدن روابط بین کلمات کلیدی خیلی هوشمندانه‌تر از قبل عمل می‌کنه.

مثلاً کلمات کلیدی « guest blogging» و « guest posting» خیلی شبیه همدیگه‌اند درسته؟

چند سال پیش، برای اینکه در هر دو کلمه‌ی کلیدی رتبه بگیرید باید دو مقاله مجزا می‌نوشتید.

اما امروز اگه شما یه مقاله عالی با کلمه‌ی کلیدی «guest blogging» بنویسید، گوگل می‌دونه که مطلب شما رو باید برای کلیدواژه‌ی «guest posting» هم رتبه‌بندی کنه. حتی اگه در هیچ جای صفحه به این عبارت اشاره نکرده باشین.

کلمات کلیدی مشابه

بنابراین، با اینکه انتخاب کلمات کلیدی «اصلی» و صحیح اهمیت داره اما نیازی نیست که حتماً برای کلمات کلیدی‌ای که قصد رتبه گرفتن در اون‌ها رو دارید محتوای جداگانه‌ای تولید کنید.

ضرری نداره اگه از چند مورد از این کلمات کلیدی مرتبط در محتواتون استفاده کنید اما زیاده‌روی نکنید.

مهم‌ترین چیز اینه که برای موضوع کلمه‌ی کلیدی‌ای که مدنظرتون هست، بهترین محتوای در دسترس رو تولید کنید و چندین لینک باکیفیت رو برای اون بسازید.

۶. حواستون به کلمات کلیدی جدید باشه و سعی کنید جزو اولین افرادی باشید که از این مهمونی ترافیکی نهایت سود رو می‌برن

داده‌های مربوطه به کلمات کلیدی بسیار عالی‌اند اما یه مشکل خیلی اساسی دارن – این داده‌ها همیشه یه کم قدیمی‌اند. خُب بالاخره داریم به داده‌های گذشته نگاه می‌کنیم.

پس حواستون به کلمات کلیدی «جدید و در حال پیشرفت» و اونایی که دارن مُد میشن باشه؛ کلماتی که حجم جستجوی اون‌ها در حال بالا رفتنه.

Google Trends یه ابزار خیلی خوب برای اینه که بفهمیم منحنی یه کلمه‌ی کلیدی خاص چه روندی رو در پیش‌گرفته.

شاید یکی از این آخرین «چالش‌هایی» که در فیس‌بوک مطرح شده بود رو دیده باشید. چالش اینه که هرروز ۲۲ حرکت شنا سوئدی انجام بشه و این کار برای ۲۲ روز ادامه داشته باشه تا آگاهی عمومی نسبت به پیشگیری از خودکشی کهنه سربازها بالا بره.

اگه الآن داده‌های مربوط به کلمه‌ی کلیدی «۲۲ pushup challenge» رو بررسی کنیم، چیز خاصی نمی‌بینیم.

کلمات کلیدی جدید

اما اگه همین کلمه‌ی کلیدی رو در Google Trends وارد کنیم، می‌بینیم که در حال حاضر، جستجوی خیلی زیادی با استفاده از اون داره انجام می‌شه.

گوگل ترند

خبر خوب اینه که وقتی شما دارید از کلمه‌ی کلیدی‌ای استفاده می‌کنید که محبوبیتِ روبه‌رشدی داره، این فرصت رو دارید که زودتر [از بقیه] وارد این جریان بشید.

یعنی شما می‌تونید قبل از اینکه رقابت خیلی شدید بشه، رتبه‌تون رو کسب کنید.

Google trends همچنین می‌تونه درزمینه‌ی تحقیق درباره کلمات کلیدی محلی (local) به شما کمک کنه. نحوه این کار رو می‌تونید از اینجا ببینید.

۷. با در نظر گرفتن هدفی که پشت هر جستجو وجود داره، از کلمات کلیدی unicorn پرهیز کنید

بعضی‌وقتا ممکنه در حین تحقیق، یه کلمه‌ی کلیدی جالب و آبداری رو پیدا کنید؛ اما داشتن حجم بالای جستجو، لزوماً به این معنی نیست که برای رتبه گرفتن گزینه‌ی خوبیه.

شما باید «هدفی» که برای جستجو انجام‌شده رو هم در نظر بگیرید.

برای مثال، شاید در نگاه اول به نظر برسه که کلمه‌ی کلیدی «Google Analytics» مورد خوبی برای کسب رتبه باشه.

از کلمات کلیدی unicorn پرهیز کنید

وقتی ماهانه یک میلیون جستجو در ایالات‌متحده برای این کلمه‌ی کلیدی انجام می‌شه، حتماً حجم زیادی اینجا وجود داره!

اما…

بخش قابل‌توجهی از این جستجوها رو افرادی انجام می‎دن که هدفشون وارد شدن به Google Analytics هست. اون‌ها شاید حتی به سایتی که در رتبه دوم قرار داره توجهی نکنن.

گوگل آنالتیک

 

خود من حداقل چندین بار در روز این عبارت رو جستجو می‌کنم (حتماً باید اون رو bookmark کنم دیگه…).

حالا اگه یه کم پایین‌تر بریم، کلمه‌ی کلیدی «how to use Google analytics» رو پیدا می‌کنیم.

چگونگی استفاده از گوگل آنالتیک

ماهانه ۱۹۰۰ جستجو برای این کلمه انجام شده و مسلماً کسانی این جستجو رو انجام می‌دن که دنبال راهنمایی می‌گردن.

بنابراین، این مورد برای کسب رتبه مناسبه؛ گرچه، با توجه به امتیاز دشواری ۷۱ که برای این کلمه کلیدی ثبت شده، رتبه گرفتن برای اون کار خیلی سختیه.

نکات بیشتری در مورد کلمه‌ی کلیدی و هدف جستجو رو در اینجا بیابید.

۸. از جستجوهای مرتبط گوگل برای پیدا کردن کلمات کلیدی باحال و هدف‌گذاری اون‌ها استفاده کنید

برای خیلی از جستجوها، گوگل یه فهرستی از جستجوهای مربوطه رو در پایین صفحه میاره.

مثلاً اگه من «seo tips» رو جستجو کنم، گوگل پیشنهادهای زیر رو به من می‌ده.

جستجوهای مرتبط گوگل

این جستجوهای مرتبط می‌تونه باعث بشه تا ایده‌هایی برای هدف‌گذاری کلمات کلیدی باحال در ذهن‌مون جرقه بزنه.

۹. Google’s Autocomplete رو زیرورو کنید تا ایده‌هایی برای کلیدواژه‌های به‌روز بدست بیارید

هر کوئری‌ای (query) که دوست دارید رو در گوگل تایپ کنید و یه فهرستی از جستجوهای مرتبط رو دریافت می‌کنید.

autocomplete گوگل

این پیشنهادها معمولاً جستجوهایی هستن که بیشترین تکرار رو در گوگل داشتن و با عبارتی که شما تایپ کردید شروع میشن.

این نکته می‌تونه مخصوصاً برای کوئری‌های جدید کاربرد داشته باشه.

مثلاً وقتی من «seo tips» رو جستجو کردم، یکی از پیشنهادهای اتوماتیک این بود: «seo tips 2016».

حالا اگه Keyword Explorer رو چک کنم، می‌بینیم که هنوز حجم داده‌های زیادی وجود نداره.

سئو 2017

اما منطقی به نظر می‌رسه که این کلمه‌ی کلیدی جزو عبارت‌های متداول جستجو در سال جاری باشه.

و در نتیجه …

۱۰. از سال جاری (یا آینده) در عناوین خود استفاده کنید

جستجوها گاهی از سال جاری در برخی از کوئری‌های خاص استفاده می‌کنن.

پس اگه برای محتواتون منطقی هست، یه سالی رو در عنوان اضافه کنید (مثل «در سال ۲۰۱۶ چطور لینک بسازیم»)

فقط یادتون باشه که در سال جدید، تاریخ رو به‌روزسانی کنید. ?

۱۱. از Ubersuggest استفاده کنید تا از عذاب چک کردن دستی نتایج Autocomplete خلاص بشید

Ubersuggest یه ابزار باحال و رایگانه که پیشنهادهای Autocomplete رو از سایت Bing جمع‌آوری می‌کنه.

فقط کافیه یه کلمه‌ی کلیدی به Ubersuggest بدید تا هزاران ایده کلمه‌ی کلیدی به شما بده.

ubersuggestسئو

۱۲. به همراه Autocomplete از Wildcards استفاده کنید تا ایده‌های بیشتری رو برای کلمه‌ی کلیدی بدست بیارید

چند راه برای انجام این کار به صورت آنلاین وجود داره اما خیلی از اون‌ها از کار افتادن. این روشی که ما می‌خوایم بگیم کار می‌کنه!

یک کوئری کامل مثل «how to make coffee» بنویسید. بعد برگردید و اون بخشی رو که پیشنهادهای بیشتری رو درباره‌اش می‌خواید پاک کنید.

برای مثال اگه کلمه «make» رو پاک کنم، این پیشنهادها رو به من می‌ده:

autosuggestسئو

خیلی ساده!

۱۳. برای هر صفحه از سایت‌تون یک کلمه‌ی کلیدی «اصلی» انتخاب کنید

به‌طور ایده‌آل، در هر صفحه از سایت، شما باید یک کلمه‌ی کلیدی یا موضوع «اصلی» داشته باشید. از هدف‌گذاری چندین صفحه با یک کلمه‌ی کلیدی خودداری کنید. در غیر این صورت، گوگل یکی از اون‌ها رو برای رتبه‌بندی انتخاب می‌کنه… که ممکنه اونی نباشه که شما می‌خواید!

۱۴. برای تقویت موضوع‌تون در گوگل، از کلمات کلیدی LSI و مترادف‌ها استفاده کنید

کلمات کلیدی LSI کلماتی هستند که ازلحاظ معنایی به کلمه‌ی کلیدی اصلی شما مربوط می‌شوند.

می‌تونید از این ابزار رایگان برای ایجاد کلمات کلیدی LSI مربوطه به هر نوع موضوعی استفاده کنید.

کلمات کلیدی LSI و مترادف‌ها

مترادف‌ها کلماتی هستند که معنای اون‌ها اساساً با کلمه‌ی کلیدی اصلی یکی هست.

می‌تونید این کلمات رو با جستجو در فرهنگ مترادف‌ها پیدا کنید. [ممنون می‌شم اگر مشابه این فرهنگ لغت رو در فارسی می‌شناسید در بخش دیدگاه‌ها معرفی کنید. یک فرهنگ لغت کاربرپسند به اسم واژه‌یاب وجود داره که شاید بتونه کمک کنه.]

فرهنگ لغت کاربرپسند به اسم واژه‌یاب

استفاده‌ی مکرر از مترادف‌ها و LSIها به شما کمک می‌کنه تا موضوع‌تون رو برای گوگل تقویت کنید.

۱۵. سؤالاتی که نیاز به پاسخ دارن رو پیدا کنید … بعد، با محتوا به اون‌ها پاسخ بدید

سایت‌های پرسش و پاسخ (مانند Quora) می‌تونن منبع خیلی خوبی برای ایده‌های کلمه‌ی کلیدی/محتوا باشن.

یه نکته کاربردی اینه که دنبال سؤال‌هایی باشیم که چندین بار پرسیده شده‌اند. این سؤال‌ها مشخص می‌کنند که پاسخ خوبی به این سؤال‌ها در گوگل پیدا نمیشه.

سایت‌های پرسش و پاسخ

با همه این‌ها، آیا جستجو در گوگل اولین کاری نیست که برای فهمیدن جواب یه سؤال انجام می‌دید؟

مقاله مرتبط: کلمات کلیدیِ متمرکز روی تبدیل رو چطور با استفاده از Quora و Reddit پیدا کنیم؟

۱۶. سیستم‌های هشداردهنده‌ای رو تنظیم کنید که از رقیباتون جاسوسی کنن و کلمات کلیدی جدیدی رو که اون‌ها استفاده می‌کنند به صورت آنی به شما اطلاع بدن

بازبینی کلمات کلیدی جدیدی که رقیب‌تون استفاده می‌کنه راه بسیار خوبیه تا بتونید استراتژی محتوای اون رو با دقت دنبال کنید.

اگه رقیب شما اخیراً یه کلمه‌ی کلیدی جدید رو هدف‌گذاری کرده، شاید شما هم بخواید اون کلمه رو پوشش بدید.

می‌تونید با استفاده از امکانات سایت Ahrefs سیستم هشداردهنده‌ای رو در این زمینه تنظیم کنید که به شما ایمیل می‌زنه و خلاصه‌ای از جدیدترین کلمات کلیدی‌ای که رقیب‌تون با استفاده از اون‌ها داره رتبه می‌گیره رو ارائه می‌ده.

برای دسترسی به این بخش به‌این‌ترتیب عمل کنید:

  1. به صفحه‌ی Alerts مراجعه کنید.
  2. وارد New Keywords شوید.
  3. روی Add Alert کلیک کنید.
  4. دامنه رقیب را در Domain or URL وارد کنید.
  5. روال دریافت هشدا را ماهانه یا هفتگی تنظیم کنید.
  6. روی Add کلیک کنید.

سیستم‌های هشداردهنده‌ سئو

۱۷. شکاف‌های محتوایی (Content Gaps) سایت‌تون رو پیدا و اون‌ها رو پر کنید!

شکاف‌های محتوایی، کلمات کلیدی هستند که رقیب شما براشون رتبه می‌گیره و شما موفق به این کار نشدید.

این خیلی بده، نه؟

خوشبختانه پیدا کردن این شکاف‌های محتوایی کار سختی نیست. فقط کافیه گزارش Ahrefs Site Explorer رو اجرا کنید و روی عنوان زیرکانه «Content gaps» کلیک کنید.

برای دسترسی به این بخش به‌این‌ترتیب عمل کنید:

  1. به صفحه‌ی Site Explorer مراجعه کنید.
  2. دامنه را وارد کنید.
  3. جستجو کنید
  4. از بخش Organic Search وارد Content gaps شوید.
  5. دامنه‌ی رقبا را وارد کنید.
  6. روی Show keywords کلیک کنید.

شکاف‌های محتوایی (Content Gaps)

 

۱۸. قبل از اینکه کلمه‌ی کلیدی‌تون رو با استفاده از محتوا هدف‌گذاری کنید، تو گوگل اون رو جستجو کنید

این روزها صفحه‌ی نتایج جستجوی گوگل اصلاً شبیه اون چیزی که در سال ۱۹۹۸ بود نیست.

برای خیلی از کوئری‌ها، «۱۰ لینک آبی» (نتایج ارگانیک) به‌وسیله موارد زیر به پایین‌تر هل داده شده‌اند:

  • تبلیغات adwords
  • نقشه‌ها
  • نتایج فروشگاهی
  • اخبار

امروز حتی می‌تونید بدون اینکه از گوگل خارج بشید، برای پروازهای مختلف هم جستجو داشته باشید!

کلمه‌ی کلیدی‌تون رو در گوگل جستجو کنید

بنابراین، گاهی اوقات حتی اگه رتبه یک رو هم داشته باشید، شاید ترافیک خیلی زیادی رو جذب نکنید.

به همین دلیله که ارزش داره قبل از برنامه‌ریزی محتوایی، کوئری رو در گوگل جستجو کنید.

۱۹. با استفاده از نوار ابزار Ahrefs، خیلی سریع و بدون اینکه گوگل رو ترک کنید آمار رو ببینید

نوار ابزار سئوی رایگان Ahrefs رو (روی مرورگرهای کروم یا فایرفاکس) نصب کنید تا بدون اینکه نیاز باشه از محیط گوگل خارج بشید، نگاهی سریع به آمار رقابت بندازید.

با استفاده از نوار ابزار Ahrefs

۲۰. «Keywords Everywhere» رو نصب کنید تا کلمات کلیدی رو در هرجایی که دوست داشتید دریافت کنید

افزونه‌ی (extension) رایگان Keyword Everywhere رو در مرورگر کروم نصب کنید و حجم جستجوها و داده‌های (CPC (cost per click رو بدون خارج شدن از محیط گوگل ببینید.

«Keywords Everywhere»سئو

شما حتی به داده‌های کلمات کلیدی برای جستجوهای مرتبط هم دسترسی دارید.

keywords-everywhere

ادامه دارد . . .

توسط: 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *