در سال ۲۰۱۵ این که یک وب سایت بدون واکنش گرایی یا همان قابلیت Responsive طراحی شود غیر قابل تصور است. اصطلاح طراحی سایت ریسپانسیو یا واکنشگرا در بین بیشتر طراحان وب سایت به گونه ای رواج پیدا کرده که دیگر کسی نمیگوید ”طراحی وب سایت واکنش گرا” فقط میگویند “طراحی وب سایت” که در حال حاضر منظور از این دو دقیقاً یک منظور است! در حقیقت طراحی وب سایت Responsive دیگر از یک گزینه انتخابی به یک گزینه پیش فرض برای طراحی وب سایت تبدیل شده است.
به طور طبیعی، نظرات در خصوص انتخاب تکنیک های طراحی Responsive متفاوت است، بسیاری از سایت هایی که ادعا میکنند واکنش گرا هستند در حقیقت اینگونه نیستند، یلکه به صورت سطحی و تنها در انتخاب عرض وب سایت است که متناسب با صفحه نمایش تغییر پیدا میکنند ولی به طور کلی حرف از طراحی وب سایت واکنش گرا همه جا وجود دارد.
برای اینکه ما متوجه شویم که طراحی واسط کاربری Responsive به کجا خواهد رفت، باید بدانیم که این سبک از کجا آمده است!
ظهور طراحی وب سایت واکنش گرا با گسترش استفاده از وب موبایل پدیدار شد. حتی در بدو ورود وب موبایلی، بسیاری از مقاله های طراحی وب سایت به این نکته می پرداختند که طراحی وب سایت واکنش گرا بهتر است یا طراحی جداگانه موبایلی (به طور مثال با پسوند m یک طراحی وب سایت جداگانه برای موبایل طراحی شود)
با گسترش و تنوع ایجاد شده در ابعاد صفحات نمایش گجت های همراه، استفاده از طراحی واکنش گرا به یک امر بدیهی تبدیل شد و حتی برای طراحی وب سایت جداگانه نیز در حال حاضر از تکنیک های واکنش گرایی استفاده می گردد.
با سرعت فزآینده تغییرات در وب، ارقام و آمارها همیشه از رده خارج هستند و نمی توانیم به عنوان یک سند برای حال حاضر به آن ها رجوع کنیم. اما اکثر تحلیل گران بر این باورند که وب موبایلی به سرعت به ۵۰ درصد از ترافیک بازدید وب سایت ها دست پیدا خواهد کرد.
با این رشد طراحی سایت ریسپانسیو یا واکنشگرا به یک اصل اقتصادی نیز تبدیل می گردد، زیرا ما میتوانیم برای این تعداد از ابعاد صفحات نمایش، صدها سایت را طراحی کنیم ( اگر نگوییم هزاران سایت) که البته زمان و مخصوصاً هزینه آن بسیار بالا خواهد بود، و یا میتوانیم طراحی واکنش گرا را انتخاب نماییم!
این است که میگوییم طراحی سایت واکنش گرا تنها راه زنده ماندن وب است، مخصوصاً در آینده. تا اینجا میدانیم که این یک نیاز است، اما باید بدانیم که طراحی وب سایت Responsive هم مانند بسیاری دیگر از طراحی ها برای بقا و پاسخگویی به نیازهای جدید همواره در حال به روزرسانی خواهد بود.
زمانی که کاربران توانستند با استفاده از موبایل های خود از اینترنت استفاده کنند، استفاده از تلفن همراه به حد انفجار رسید. قبلا همه افراد برای کار با مرورگرهای اینترنت از کامپیوتر استفاده میکردند، اما امروز ترافیک موبایل بخشی از ترافیک جهانی مرورگرهای اینترنتی حتی بیشتر از ترافیک دسکتاپ ها را در بر گرفته است.
بنابراین گسترس دهندگان و طراحان وب سایت باید موضوع پاسخگویی به تقاضای کاربرانی که با استفاده از موبایل به وب سایت ها دسترسی دارند را امری ضروری بدانند. شاید این سوال مطرح شود که چرا استفاده از واکنش گرایی در طراحی وبسایت همچنان ادامه دارد؟
برای مثال اگر بخواهید عکس جدید یا یک گرید ( توری یا دریچه) جدید را در سایت قرار دهید، فایل به صورت اتوماتیک با توجه به وضوح تصویر ، تغییر سایز میدهد.شما میتوانید به همان خوبی قبل UX را نشان داده و علاوه بر این ، شما فقط کافیه یک کدبیس را نگهداری و به روز رسانی کنید که این بدان معناست که نیازی نیست شما برای دو سایت مجزا هزینه های جدا بپردازید.
حال لیست مزایای RWD را با هم مورد بررسی قرار میدهیم:
راه قدیمی از چرخه استفاده محو میشود.
M-dot به معنای ایجاد یک ورژن وب جداگانه است که به کاربران موبایل اختصاص داده شده است. قبل تر، M-dot یک راه متداول ایجاد وب سایت ها برای دستگاه های موبایل بود اما امروزه با وارد شدن قابلیت طراحی سایت های RWD، M-dot در حال خارج شدن از چرخه طراحی است.
سایت های M-dot (مانند: m.samplesite.com) و سایت های معمولی (مانند: www.sitedar.com) برای کاربران با دستگاه های مختلف نتایج متفاوتی در مرورگر ها بر خواهد داشت. این موضوع به عنوان بزرگترین نقطه ضعف طراحی M-dot می تواند توضیحی باشد برای از بین رفتن این متد طراحی.
برای باور پذیری بیشتر این موضوعی نگاهی به آمار زیر می اندازیم:
تنها اگر شما در سال گذشته در یک کپسول در بسته زندگی کرده باشید (تلاش برای آماده سازی خود برای ارسال به مریخ!) شما نمیدانید که اپل دستگاه پوشیدنی خود را با نام apple watch به بازار روانه کرده است. ساعت اپل اولین وسیله هوشمند پوشیدنی نیست، حتی اولین ساعت هوشمند نیز نیست اما این یک دستگاه برای شهرت بخشیدن به دستگاه های پوشیدنی خواهد بود و در ذهن مردم آن را به عنوان بهترین پوشیدنی اسم خواهند برد، همانگونه که آیپاد اولین پخش کننده موزیک نبود اما بهترین شد، همانگونه که آیفون اولین گوشی هوشمند نبود اما تبدیل به محبوبترین شد که البته بازاریابی وسیع اپل در این زمینه بسیار حائز اهمیت است.
طراحی های رابط کاربری برای چنین نمایشگرهای کوچکی، چه ساعت اپل یا سونی یا آندرویدی چه سایر دستگاه ها، همیشه چالش هایی داشته و دارد. شما میتوانید با حفظ تمام المان های صفحه به گونه ای از طراحی بازخوردی معمول استفاده کنید، ولی در این ابعاد از صفحه نمایش، شما باید یک برج میلاد در نمایش سایت خود در این دستگاه های هوشمند ایجاد کنید که قطعاً کاربر با اسکرول کردن این مقدار خسته خواهد شد و کاربردی نیست. راهکارهای مختلفی برای این نوع طراحی وب سایت معرفی شده و پیشنهاد خواهد شد، ولی به طور قطع یکی از مواردی که مورد نیاز و پاسخ طراحی وب سایت Responsive در آینده خواهد بود موضوع دستگاه های هوشمند پوشیدنی است.
طراحی سایت ریسپانسیو یا واکنشگرا باید پاسخگوی موارد بسیار دیگری که با ایجاد دستگاه های جدید و تکنولوژی های جدید می آیند باشد. شاید یکی از مهمترین آن ها در آینده چگونگی اسکرول کردن باشد، زیرا این موضوع در دستگاه های مختلف با ابعاد های متفاوت یکی از چالشهای حال حاضر این نوع سبک از طراحی می باشد.
همچنین استفاده از ورودی های متفاوت این گجت های همراه، همیشه یکی از چالش های طراحی وب سایت Responsive بوده است، زیرا در این دستگاه ها، بر خلاف کامپیوتر های همراه یا رومیزی که از ماوس و کیبورد به صورت معمول برای ابزار های ورودی استفاده میکنند، لمس کردن صفحه و کلیدهای کاربردی دیگری که در دستگاه قرار دارد یکی از راههای متنوع ورودی می باشد. ضمن اینکه دستورات صوتی و تصویری نیز کم کم در حال کارآمد شدن می باشند. هر کدام از این ورودی ها دارای حالات و ابزارهای مختلفی است که همخوانی در آنها برای ایجاد یک رابط کاربری واکنش گرا، کار ساده ای نیست.
نتیجه گیری:
سایتهای M-dot راه حل خوبی برای ایجاد وب سایت های تلفن همراه بودند اما امروزه استفاده از این روش ایده خوبی نخواهد بود چرا که علاوه بر پرداخت بهای بیشتر، دارای کشیدگی های ناسازگاری در صفحه نمایش خواهد شد.اینها مواردی بود که در حال حاضر از چالشهای طراحی وب سایت واکنش گرا است و باید این سبک طراحی بتواند برای آن ها پاسخ مناسبی ارائه کند.
همچنین در آینده قطعاً شاهد بروز تکنولوژی های جدیدتری نیز خواهیم بود که متناسب با آنها، محدودیت ها و یا قابلیت های جدیدی باید به طراحی سایت ریسپانسیو اضافه گردد تا بتواند در این عرضه رقابتی، همچنان زنده و باقی بماند.
به هرحال روند رشد سایتهای واکنش پذیر (RWD) در سالهای ۲۰۱۶ به بعد را نمیتوان انکار کرد.
بوت استرپ از فریم ورک های بسیار مجبوب و فوق العاده است که برای طراحی واکنش گرا از آن استفاده می شود. طراحی سایت ریسپانسیو با بوت استرپ باعث می شود تا وب سایت شما در هر صفحه نمایش و دستگاهی به خوبی نمایش داده شود و برای کاربران شما تجربه لذت بخشی را به ارمغان می آورد.
برای مشاوره طراحی سایت و همچنین طراحی وب سایت واکنش گرا می توانید با آلماتک در تماس باشید. آلماتک به عنوان شرکت طراحی سایت در تهران، انواع خدمات در زمینه بهینه سازی برای موتورهای جستجو و همچنین طراحی سایت فروشگاهی را انجام می دهد.
منابع:
۱-دارکوب
۲- webdesignerdepot به اضافه سایر اطلاعات جانبی