در قسمت نخست این مقاله با عنوان اصطلاحات طراحی سایت (بخش اول) سعی کردیم تا شما را با تعدادی از اصطلاحات طراحی وب سایت آشنا نماییم. در قسمت دوم نیز به ادامه این بحث می پردازیم. پس با آلماتک همراه باشید:
دنیای وب، موتورهای جستجو مانند گوگل و مباحث مرتبط با بهینه سازی سایت و افزایش رتبه گوگل هر روز در حال تغییر و پیشرفت است. بنابراین شاید برخی موارد که در ادامه گفته می شود در آینده تغییر کند و یا جایگاه خود را از دست بدهد.
در واقع پس از طراحی سایت Rank همان جایگاه یک سایت در نتایج جستجو است و این موضوع به الگوریتم هایی که موتور جستجو برای رنک بندی استفاده می کند باز می گردد. Ranker هم بخشی است که وظیفه استفاده از الگوریتم و چیدمان نتایج را بر عهده دارد.
یک سیستم انحصاری مربوط به شرکت گوگل است که پس از طراحی سایت برای تعیین کردن اهمیت صفحات یک وب سایت به کار می رود و در واقع فاکتوری از چندین فاکتور Ranking است.
در واقع واژه ها و عباراتی هستند که یک صفحه وب را معرفی می کنند. هنگامی که یک کاربر واژه خاصی را در موتور های جستجو ، جستجو می کند ، موتور های جستجو تلاش می کنند تا صفحه هایی را که بیشترین تطابق را دارد نمایش دهد.
در واقع همان عنوان صفحه ای است که در بالای پنجره مرورگر به نمایش در می آید و در بین تگ های Title قرار می گیرد. دقت داشته باشید که در طراحی سایت این یک سر صفحه و یا هیچ متن بزرگی که ممکن است در صفحه نمایش داده شود نیست.
فاکتور هایی از سئو می باشند که در ساخت سایت سایت بر روی رنک شما تاثیر گذارند و این فاکتور ها به محتویات وب سایت شما یعنی لینک ها، متون، تگ ها و غیره بستگی دارند.
فاکتور هایی از سئو می باشند که در طراحی وب سایت بروی رنک شما تاثیر گذار هستند و این فاکتور به عناصر دیگر وب سایت ها بستگی دارند مانند لینک های اصلی که به سایت شما بازگشت داده می شوند.
نرم افزاری است که کار جمع آوری اطلاعات از صفحات سایت های مختلف را بر عهده دارد.
فهرست: نوعی از موتورهای جستجوگر که پایگاه داده آن توسط ویراستاران تکمیل می گردد. در آنها سایت ها در گروه هایی موضوعی دسته بندی می شوند.
بــه واژه ها ی مهم (کلیدی) هر صفحه گفته می شود. اما غالبا منظور کلماتی است که دوست داریم با آنها رتبه های مناسبی کسب کنیم.
منظور تعداد دفعات تکرار واژه های کلیدی در مقایسه با سایر کلمات متن است.
تکرار یک کلمه به دفعات و پشت سر هم به منظور بالا بردن چگالی کلمه، این کار تقلب محسوب می شود.
نوشتن متن با اندازه های بسیار کوچک و ریز به گونه ای که کلمات بسیاری بدین ترتیب در یک خط قرار داده می شود و به سختی نیز در صفحه قابل رویت هستند. نوشتن مطالب به این صورت، تقلب محسوب است.
متن نامرئی: منظور استفاده از متن های همرنگ با پس زمینه صفحه است. متن هایی که از دید کاربران مخفی می ماند. به عنوان مثال اگر پس زمینه یک صفحه سیاه است، متن صفحه نیز با رنگ سیاه نوشته می شود تا دیده نشود . این نوع متن ها از مصادیق تقلب می باشند.
تقلب: به تمام تلاش هایی گفته می شود که به کمک آن سعی می شود از راه های غیر معمول، رتبه های بالایی کسب شود. یا در اختیار گذاردن اطلاعاتی که موتورهای جستجوگر آنرا دوست ندارند. مانند تکرار یک کلمه به دفعات و پشت سر هم، استفاده از متن های هم رنگ زمینه و … می باشد.
محتوای این شناسه، متنی است که یک عکس را توضیح می دهد.
به معنای این است که موتور جستجوگر، می تواند صفحات زیادی از یک سایت را در پایگاه داده اش قرار دهد. موتور جستجوگر هرچه پایگاه داده اش بزرگتر باشد، صفحات بیشتری از یک سایت را می تواند در پایگاه داده اش قرار دهد. همه موتورهای جستجوگر دارای این ویژگی نمی باشند.
با این فایل متنی و ساده، میزان دسترسی موتور جستجوگر به محتوای یک سایت را می توان کنترل کرد.
به کمک این شناسه میزان دسترسی موتور جستجوگر به محتوای یک صفحه را می توان کنترل کرد.
پیوند: در واقع پلی بین دو صفحه است. به کمک آن می توان از یک صفحه به صفحه دیگر رفت.
مقصود این است که چه تعداد از سایت های دیگر به سایتی مشخص لینک کرده اند یا این که از چند سایت دیگر می توان به کمک پیوندها به سایتی مشخص رفت.
اشاره به این دارد که سایر سایتها درباره سایتی که بدان لینک داده اند، چه می گویند. عموما در این موارد عنوان، متن لینک و کلمات اطراف لینک در سایت مقصد، بررسی می شوند.
بعضی از موتورهای جستجوگر می توانند تشخیص دهند که محتوای صفحات پس از چه مدتی تغییر می کند (به روز می گردد) و بعد از آن مدت به آن صفحات مراجعه می کنند.
به آدرس منحصر به فرد هر منبع موجود در اینترنت گفته می شود. این منبع می تواند یک صفحه وب، یک فایل متنی و… باشد
به کلماتی گفته می شود که در کل اینترنت از آنها بسیار استفاده شده است. کلماتی نظیر the ،a ،an ،web ،www ،home page و …
به کمک این شناسه ها، اطلاعاتی از صفحه در اختیار بینندگان (موتور جستجوگر، مرورگرها و …) قرار داده می شود.
به کمک آن کلمات کلیدی صفحه در اختیار موتورهای جستجوگر قرار داده می شود.
به کمک آن توضیحی مختصر از صفحه در اختیار موتورهای جستجوگر قرار داده می شود.
به معنای این است که موتور جستجوگر می تواند صورت های مختلف یک کلمه را جستجو کند. به عنوان مثال با جستجوی swim موتور جستجوگر به دنبال swimmer ،swimming نیز می گردد. همه موتورهای جستجوگر دارای این ویژگی نمی باشند.
رتبه یک صفحه در نتایج جستجو است زمانی که جستجویی مرتبط با محتوای آن صفحه انجام می شود.
مختصر شده spam indexing است. منظور طراحی و معرفی صفحاتی به موتورهای جستجوگر است که کیفیت نتایج جستجو را پایین می آورند. موتورهای جستجوگر تمایل دارند که کاربران بارها و بارها به آنها مراجعه کنند و کیفیت بالای نتایج می تواند این روند را تضمین کند. لذا آنها هرکدام به نوعی سعی در تشخیص صفحاتی دارند که کیفیت نتایج جستجو را پایین می آورد.
برخی از این موارد عبارتند از: ساختن صفحاتی که همگی دارای محتوای یکسانی اند، تکرار یک کلمه بیش از حد و …
توضیحاتی است که طراحان سایت در لا به لای کدهای HTML می گنجانند تا برای فهمیدن وظیفه بخش های متفاوت کدهای HTML در مراجعات بعدی نیازی به صرف وقت بسیار نداشته باشند.
منبع: تارنما