قدرت عنوان یک مطلب در جذب مخاطب بسیار بیشتر از محتوای آن است. تیتر یک مطلب اولین تأثیر مثبت را بر روی خواننده میگذارد. به طورکلی میتوان گفت که معیار انتخاب یک مطلب توسط مخاطبان، عنوان آن مطلب است. در ادامه مهمترین نکاتی که در انتخاب عنوان یک مطلب باید مورد توجه قرار گیرد بیان شده است:
توجه به کلمات کلیدی در عنوان:
کلمات کلیدی در عنوان یکی از تأثرگذارترین عوامل در جستجوی یک مطلب به شمار میروند. اگر یک کلمه کلیدی مشخص را در گوگل سرچ کنید، ملاحضه خواهید کرد که ۱۰ سایت اولی که نمایش داده میشود، حاوی کلمه کلیدی موردنظر هستند. البته گوگل بسیار هوشمند است و کلماتی که هممعنی کلمه موردنظر شماست را نیز نمایش میدهد. تکرار این کلمات کلیدی در محتوای مطلب نیز میتواند تأثیر مثبتی بر روی جستجوی آن مطلب بگذارد.
عنوان مطلب باید خواننده را کنجکاو کند:
استفاده از کلمات خاص و جذاب در عنوان مطلب میتواند باعث توجه بیشتر مخاطب به آن گردد. این ترفند در سایتهای خبری بسیار مورد استفاده قرار میگیرد. یک عنوان جذاب برای مخاطبان حاوی کلماتی است که به سوالات مخاطبات پاسخ دهد. شناخت نیازهای مخاطبان بسیار حائز اهمیت است. این نیازها وابسته به زمان و مکان هستند؛ بنابراین درک درست و عمیق از وقایع موجود در کشور در شناخت نیازهای مخاطبان تأثیر فراوانی دارد.
عنوان ساده و قابل فهم انتخاب کنید:
عنوان یک مطلب در عین جذاب بودن، باید ساده و قابل درک نیز باشد. مخاطب تنها یک بار عنوان مطلب شما را مطالعه میکند. ابتدا تعیین کنید که بهدنبال حل چه مشکلی هستید وسپس به هنگام نوشتن و انتخاب عنوان مطلب، به مخاطب وعده دهید که پیشنهاداتی سودمند، راه حلی برای مشکلاتشان و یا نکاتی برای دست یافتن به اهدافشان دارید.
تناسب موضوع با هدف وبسایت:
حتماً قبل از طراحی و راهاندازی وبسایت، هدف از راهاندازی آن را مشخص کردهاید. هدف سایت عامل اصلی در انتخاب موضوعات مقالات شما است. هدفهای وبسایت خود را دستهبندی کنید و بنا بر اهداف سایت خود، برای سایتتان محتوا بنویسید. پیوستگی میان مطالب کمک میکند خواننده بیشتر در سایت باقی بماند و به سایر صفحات وبسایت شما نیز سر بزند.