شبکه های اجتماعی دیگر تبدیل به بخش مهمی از زندگی روزمرهی بسیاری از ما شدهاند. ما از طریق شبکه های اجتماعی اخبار روز را دنبال میکنیم، مطالب مورد علاقهی خود را میخوانیم و با دوستان خود در ارتباط هستیم. این شبکهها میتوانند فرصتی خوب برای کسب و کارها و برندهای تجاری باشند تا به معرفی خود و محصولاتشان بپردازند. جذب مشتری از طریق این شبکهها شاید به مراتب آسانتر و کمهزینهتر از سایر شیوههای بازاریابی باشد.
با گسترش این شبکه ها مفهوم جدیدی در علم بازاریابی دیجیتال تحت عنوان بازاریابی شبکه های اجتماعی (social media marketing) شکل گرفته است که به طور خلاصه به آن SMM گفته میشود. بسیاری از کسب و کارها از این شیوه به عنوان تنها روش بازاریابی استفاده میکنند؛ اما باید در نظر داشته باشید که SMM یک کانال فروش مستقیم نیست و تنها ابزاری است برای کمک به فروش بیشتر. درواقع فروش را مستقیماً انجام نمیدهد و نیاز به زمان دارد؛ بنابراین، پیش از استفاده از این روش باید اهداف و نیازهای خود را بررسی کرده و سپس تصمیم بگیرید.
بازاریابی شبکه های اجتماعی پروسهای تخصصی است و لازم است مدیران کسب و کار دانش کافی نسبت به آن داشته باشند. یکی از تکنیک های بازاریابی شبکه های اجتماعی ، داشتن استراتژی بازاریابی در شبکه های اجتماعی است. استراتژی بازاریابی شبکههای اجتماعی یعنی برنامهریزی، اجرا و ارزیابی تمام فعالیتها در آن. در ادامه چند نکته مهم در رابطه با استراتژی شبکههای اجتماعی بیان شده است.
مخاطبان هدف را به خوبی شناسایی کنید
در ابتدا لازم است مخاطبان اصلی کسب و کارتان را شناسایی کنید. برای این کار میتوانید از صفحات شرکتهای رقیبتان در شبکه های اجتماعی استفاده کنید و یا در هشتکهای مرتبط با برندتان به دنبال آنها بگردید. به کمک این روشها میتوانید افرادی را پیدا کنید که علاقهمند به کسب و کار شما هستند. این گونه افراد از آن جهت حائز اهمیت هستند که علاوه بر اینکه باعث افزایش تعداد فالوور در پیچ شما خواهند شد، ممکن است تبدیل به مشتریان محصولات شما نیز گردند و برای کسب و کارتان سودآوری به همراه داشته باشند.
مخاطبان را مجاب کنید تا صفحه شما را دنبال کنند
همانطور که گفته شد، با داشتن یک استراتژی شبکه اجتماعی مناسب شما میتوانید مخاطبان هدف را به خوبی شناسایی کنید و آنها را جذب کسب و کارتان نمایید. مهمترین بخش در استراتژی شبکههای اجتماعی داشتن راهبرد محتوایی در شبکه های اجتماعی است. محتوا بهترین و مهمترین ابزار صاحبان کسب و کار به شمار میرود که از طریق آن میتوانند تواناییهایشان را به مخاطبان معرفی کنند. زمانی که پستهای مفید و مرتبط میگذارید، کسانی که به صفحه شما میآیند جذب پیج شما میشوند و شما را فالو میکنند. در صورتی که پستهای شما چندان جذاب نباشند و یا از روی سایر صفحهها کپی شده باشند، اثر منفی یر روی کسب و کارتان میگذارد و با گذشت زمان باعث از دست روفتن فالورهایتان نیز خواهد شد.
مخاطبان را به مشتریان دائمی خود تبدیل کنید
در مرحله آخر باید مخاطبانتان را حفظ کنید و آنها را تبدیل به مشتریان محصولاتتان نمایید. یکی از بهترین شیوهها جهت حفظ مشتریان، ارتباط سازنده و پویا با آنها است. احترام به مشتری همیشه و در همهجا یک پارامتر مثبت به حساب میآید و در شبکه های اجتماعی نیز میتوان از این طریق مخاطبان را علاقهمند به کسب و کارتان کنید. این مخاطبان قطعاً به مشتریات ثابت شما تبدیل خواهند شد و حتی ممکن است صفحه شما را به دوستانشان هم معرفی کنند و به نوعی به صورت غیرمستقیم برای شما تبلیغ هم نمایند.