به صورت کلی فروشگاهها به دو دسته حقیقی و مجازی تقسیمبندی میشوند. فروشگاههای حقیقی همانهایی هستند که در سطح شهر وجود دارند و میتوان با مراجعه به آنها به صورت فیزیکی محصول موردنظر را خریداری نمود. فروشگاههای مجازی در فضای اینترنتی به فروش محصولات میپردازند. این فروشگاهها که امروزه به شدت در حال گسترش هستند، به دو دسته ایکامرسها (E-Commerce) و مارکت پلیسها (Market Place) تقسیمبندی میشوند.
در روش E-Commerce فروشگاه کالا را خریداری، انبار و سپس عرضه میکند، ولی در روش Market Place خود فروشگاه کالا را خریداری نمیکند، بلکه فروشگاهی را طراحی میکند که عرضهکنندگان از طریق آن کالا را به مشتریان میفروشند.
تعریف E-Commerce: تجارت الکترونیک یا E-Commerce بستری است برای فروش اجناس تولیدکنندگان به صورت مستقیم. بدین معنا که تأمینکننده کالا، جنس خود را در فروشگاه اینترنتی خود به معرض نمایش قرار میدهد و اقدام به فروش آن میکند. بدیهی است در این حالت اجناس میبایست در انبار فروشنده موجود باشند.
تعریف Market Place: مارکت پلیس بستری است برای تولیدکننده و یا تأمینکنندگان کالا که اجناس خود را در یک فروشگاه بزرگ به معرض نمایش قرار دهند، چیزی شبیه به بازارچههای سنتی در دنیای واقعی. بنابراین Market Place خود صاحب اجناس نیست بلکه بستری را فراهم میکند که تولیدکنندگان بتوانند در یک فضای فروشگاهی، کالاهای خود را به فروش برسانند و درصدی از فروش را به مدیر مارکت پلیس بدهند. در این حالت ادارهکننده یک Market Place نیازی به موجود داشتن اجناس در انبار خود ندارد، بلکه تجارت در این فضا از طریق نمایش موجودی سایر فروشندگان و تسهیل امکان خرید آنها توسط مشتریان جریان مییابد. بدیهی است در این حالت امکان خرید کاربر از چندین تأمینکننده متفاوت وجود دارد.
تفاوتها و شباهتهای E-Commerce و Market Place:
۱- هر Market Place یک E-Commerce است ولی الزاماً هر E-Commerce یک Market Place نیست.
۲- وبسایتهای E-Commerce مالک محصولات خود هستند، اما وبسایتهای Market Place مالک اجناس و خدمات ارائه شده در وبسایت خود نیستند و فقط امنیت خرید و فروش را برای خریدار و فروشنده تضمین میکنند.
۳- Market Place به دلیل اینکه مالک اجناس وبسایت خود نیست، نسبت به E-Commerce ریسک مالی کمتری خواهد داشت.
۴- راهاندازی Market Place در مقایسه با E-Commerce به سرمایه کمتری نیاز دارد؛ چراکه E-Commerce از ابتدا باید اجناس را تهیه کرده و از آنها نگهداری کند. به همین دلیل نیاز به پرداخت هزینه انبار و رعایت اصول انبارداری دارد.
۵- Market Place برای گسترش کسب و کار خود میبایست تعداد تأمینکنندگانش را زیاد کند؛ اما E-Commerce نیاز به خرید محصولات بیشتر ور درنتیجه نیاز به فضای بیشتری برای نگهداری از آنها دارد و البته در صورت عدم فروش اجناس مجبور به حراج آنها زیر قیمت میشودتا فضای انبار را خالی کند.
۶- در E-Commerce به دلیل اینکه کنترل کار دست تأمینکنندگان است، معمولاً ارائه خدمت شامل عرضه و تحویل بهموقع و … به شکل بهتری انجام میگردد.