روشهای سنتی فروش به سرعت جای خود را به شیوه های آنلاین میدهند و از این رو بسیاری از صاحبان کسب و کار به دنبال آن هستند که هرچه سریعتر شعبه آنلاین کسب و کار خود را راهاندازی کنند. قبل از ورود به بازار آنلاین نیاز است دانش کافی در این زمینه کسب کنید؛ زیرا اگر بدون اطلاعات کافی وارد این فضا شوید، نه تنها نمیتوانید سهم خودتان را از فضای آنلاین بدست آورید، بلکه بخشی از سرمایهتان را نیز از دست خواهید داد.
ما در سالهای اخیر مشتریان بسیاری داشتهایم که با ایدههای بسیار خوبی پیش ما آمدند و درخواست طراحی سایت یا طراحی فروشگاه اینترنتی داشتند، اما به دلیل اینکه اطلاعات آنها در این زمینه کم بوده است، نتوانستند زیاد در این فضا دوام بیاورند و عمر کسب و کارشان چندان طولانی نبود. به دلیل بیتجربی و آشنایی کمی که این افراد از فروش اینترنتی داشتند، نتوانستند به درستی کسب و کارشان را مدیریت کنند و خیلی زود از ادامه کار دست کشیدند.
در این مقاله قصد داریم به معرفی اینستاگرام به عنوان یک پلتفرم پرطرفدار برای ورود به بازار آنلاین بپردازیم. تقریبا همه کسب کارها، چه کسب کارهایی که از طریق وب سایت و اپلیکیشن درحال فعالیت هستند و چه کسب و کارهای کوچکی که قصد شروع فعالیتشان را دارند به نحوی میتوانند از این فضا بهره کافی ببرند.
همانطور که میدانید استفاده از شبکه های اجتماعی رایگان است؛ به همین دلیل در سالهای اخیر شبکه های اجتماعی نظیر اینستاگرام، فیسبوک و لینکدین به یکی از پرطرفدارترین پلتفرمها در میان کسب و کارهای مختلف جهت معرفی یا حتی فروش محصولاتشان تبدیل شده است.
در میان شبکه های اجتماعی موجود در ایران، اینستاگرام طرفدارن بیشتری دارد. این شبکه اجتماعی با امکاناتی که در اختیار کاربرانش قرار می دهد به خوبی جایگاه خودش را در میان مردم باز کرده است و روز به روز نیز به تعداد این کاربران افزوده میشود. اینستاگرام بستر مناسبی را برای صاحبان کسب و کار فراهم آورده است تا بتوانند با ورود به این فضا شعبه آنلاین کسب و کارشان را داشته باشند. از این رو بسیاری از کسب و کارهای کوچک در ابتدای مسیر فعالیتشان از این فضا برای معرفی محصولات و خدماتشان استفاده می کنند.
با وجود رایگان و آسان بودن استفاده از اینستاگرام برای کاربران، رشد و دستیابی به فروش بیشتر از طریق این شبکه دشوار است. مخصوصا در سالهای اخیر به دلیل افزایش تعداد پیجهای اینستاگرام رقابت در این فضا نیز به شدت افزایش پیدا کرده است. به همین دلیل شاخهای از دیجیتال مارکتینگ تحت عنوان سوشال مدیا مارکتینگ ایجاد شده است که افراد متخصص در آن سعی دارند از طریق روشهای علمی راهکارهای مناسب جهت رشد و فروش بیشتر در اینستاگرام را پیشنهاد دهند.
با وجود تمام این مسائل، اینستاگرام را میتوان به عنوان بهترین فضا برای شروع فروش اینترنتی کسب و کارهای کوچک پیشنهاد داد؛ زیرا کسب و کارهای کوچک احتمالا در ابتدای مسیر قادر به صرف هزینه برای طراحی سایت یا طراحی فروشگاه اینترنتی نیستند و یا حتی ممکن است حاضر نباشند اول کار ریسک کنند و بخش عمدهای از سرمایهشان را صرف این موارد کنند.
بهتر است پس ساختن پیج و شروع فعالیت در اینستاگرام اطلاعات کافی درباره نحوه پست گذاشتن، روش های جذب فالوور و سایر مواردی که میتواند به شما کمک کند، کسب کنید. برخی از این اطلاعات را میتوانید با آزمون و خطا بدست آورید اما شاید بد نباشد که با یک کارشناس سوشال مدیا مارکتینگ هم مشورت کنید تا راهکارهای علمی رشد و تولید محتوا در اینستاگرام را به شما آموزش دهد.
یکی دیگر از روشهایی که میتوانید از طریق آن اطلاعات مفیدی درباره اینستاگرام کسب کنید، بررسی و تحلیل پیج های رقیب است. شما میتوانید لیستی از این پیجها تهیه کنید و به دقت پستهای این پیجها را مورد بررسی قرار دهید.
همانطور که گفته شد اینستاگرام یک فضای بسیار مناسب برای کسب و کارهای مختلف است که از طریق آن بتوانند محصولات و خدماتشان را عرضه کنند. در بالا به برخی از مزایای اینستاگرام برای کسب و کارهای کوچک اشاره شد. اما کسب و کارهای بزرگ نیز میتوانند از اینستاگرام برای کسب درآمد استفاده کنند. همانطور که میبینید بسیاری از کسب و کارهای بزرگ نظیر دیجیکالا و اسنپ درحال حاضر از اینستاگرام برای کسب درآمد و معرفی خدماتشان استفاده میکنند. اما این کسب و کارها به گونهای دیگر میتوانند از اینستاگرام بهره ببرند. در ادامه به برخی از مزایای اینستاگرام برای کسب و کارهای کوچک و بزرگ اشاره شده است.
همانطور که گفته شد، استفاده از شبکه های اجتماعی (به طور خاص اینستاگرام) در همه جای دنیا رایگان است. این میتواند بهترین دلیل برای کسب و کارهای کوچک باشد تا از آن برای ورود به فضای اینترنت استفاده کنند.
یکی دیگر از مزایای ورود به اینستاگرام برای کسب و کارهای کوچک آشنایی صاحبان این کسب و کارها با فضای اینترنت و فروش اینترنتی است. فروش اینترنتی قوانین مخصوص به خودش را دارد و نیاز است با آنها را یاد بگیرید. اینستاگرام به شما کمک می کند تا با اصول و قواعد خرید فروش اینترنتی بهتر آشنا شوید. هرچند که قطعا بسیاری از الزامات فروش اینترنتی نظیر درگاه بانکی و صدور فاکتور در اینستاگرام وجود ندارد، اما در مورد موارد دیگری مانند ارسال مرسوله و ارائه خدمات پشتیبانی میتوانید چیزهای زیادی یاد بگیرید.
اینستاگرام و کلیه شبکه های اجتماعی تمام فضای اینترنت را تشکیل نمیدهند. برای اینکه سهم خود را از اینترنت بیشتر کنید باید دایره فعالیتهایتان را نیز گسترش دهید. به عنوان یک کسب و کار کوچک هدف اصلیتان پس از شروع فعالیت تجاری در اینستاگرام باید ورود به فضای بزرگتری با نام گوگل باشید. برای استفاده از این فرصت باید برای کسب و کارتان طراحی سایت یا طراحی فروشگاه اینترنتی انجام دهید. از آنجایی که ممکن است در ابتدای مسیر این اقدام کمی برای شما هزینهبر باشد، پیشنهاد میشود بخشی از درآمدی که از اینستاگرام بدست آوردید را به این امر اختصاص دهید.
کسب و کارهای بزرگ می توانند از اینستاگرام به صورت دیگری استفاده کنند. این کسب و کارها مشتریان خودشان را دارند و پیش از این از طریق وب سایت یا اپلیکیشن جایگاه خودشان را پیدا کردهاند. بنابراین سهم آنها از این فضا کافی است. با این حال این کسب و کارها می توانند از شبکه های اجتماعی منفعت های زیر را ببرند:
قطعا فضای اینستاگرام فضای بهتر و دوستانهتری برای ارتباط با مشتریان است. این کسب و کارها می توانند از اینستاگرام برای معرفی جوایز یا کدهای تخفیف استفاده کنند. همچنین با برگزاری مسابقات مختلف میتوانند مشتریانشان را افزایش دهند.
همانطور که گفته شد یک کسب و کار زمانی رونق پیدا میکند که وب سایت یا اپلیکیشن داشته باشد. طراحی سایت یا فروشگاه اینترنتی به تنهایی دلیل بر موفقیت یک کسب و کار نیست. برای موفقیت وب سایت باید سعی شود تعداد بازدیدکنندگان سایت افزایش یابد. اینستاگرام این امکان را برای کسب و کارهای بزرگ فراهم میآورند که بنوانند بازدیدکنندگان پیج اینستاگرام را به سمت وب سایت هدایت کنند.