استفاده از رنگ می تواند یک راهنمای بالقوه قوی محسوب شود، به ویژه وقتی که برای یک وب سایت منحصر به فرد مورد استفاده قرار می گیرد. آگاهی از ترجیحات رنگ کاربران و انتخاب اصولی رنگ بندی وب سایت دارای پیامدهای منطقی است.
بنابراین قبل از هر طراحی برای وب سایت خود ۲ چیز را به خوبی بررسی کنید:
انتخاب رنگ بندی وب سایت بر روی رفتار و نگرش کاربران می تواند تاثیرگذار باشد. برای نمونه وقتی به اطراف خود نگاه کنیم شواهدی در مورد استراتژی بازاریابی هست.
مثلا رستوران های فست فود معمولاً رنگ قرمز یا نارنجی انتخاب می کنند، قرمز بر متابولیک ما اثر دارد و زرد هم برای مشتریان جالب است و مک دونالد را می توان به عنوان مثال بیان کرد.
همچنین رنگ آبی برای بانک ها و مکان های مالی مناسب می باشد و محصولات لوکس در بسته های مشکی نشان از این دارد که سهم بازارشان برای افراد با درآمد بالا می باشد.
برای طراحی سایت زیبا و چشم نواز باید رنگ مناسبی را انتخاب نمایید.
رنگ ها در واقع امواج الکترومغناطیس پرانرژی با طول موج های قابل رویت هستند. سلول هایی مخروطی شکل که در شبکیه چشم قرار دارند این امواج را به رنگ قابل تشخیص در ذهن تبدیل می کنند. این سلول ها به سه دسته تقسیم می شوند.
گروهی برای تحریک شدن توسط رنگ آبی، گروهی برای رنگ سبز و گروهی دیگر برای رنگ قرمز، میزان یا شدت تحریک هر یک از آنها در آن واحد می تواند رنگ های مختلفی را در ذهن ما تداعی کند.
به طور کل رنگ ها دارای خصیصه های خاصی هستند که در زیر به بخشی از این مولفه های موجود در رنگ ها اشاره شده است:
قرمز
مناسب برای بیان عشق، احساسات، خطر، هشدار، غذا، هیجان، انگیزش و …
آبی
مناسب برای ایجاد حس اعتماد، موفقیت، جدیت، آرامش، قدرت، حرفه ای گری و …
سبز
مناسب برای ایجاد طبیعت، پول، حیوانات، سلامتی، درمان، زندگی، تناسب و …
نارنجی
مناسب برای احساس راحتی، خلاقیت، جشن و شادی، تفریح، جوانی و …
بنفش
مناسب برای عدالت، سلطنتی، رویا، تجمل، ابهام، خیال و …
سفید
مناسب برای بیگناهی، صداقت، پاکی، سادگی و …
زرد
مناسب برای احساس سرگرمی، کنجکاوی، خوشی و …
صورتی
مناسب برای احساس نرمی، شیرینی، بی گناهی، جوانی، دلسوزی و …
خاکستری
مناسب برای بی طرفی، خونسردی، محتاط و …
قهوه ای
مناسب برای زمین، طبیعت، سادگی، قومیت، اصلی و …
مشکی
مناسب بیان جدیت، تاریکی، رمز و راز، محرمانه بودن و …
پس وقتی میخواهید رنگی انتخاب کنید باید درباره بازار نهایی کار خود بیندیشید. چه احساساتی را می خواهید برانگیخته کنید؟ اول کمی درباره چشم انداز احساسی هدفتان فکر کنید و نیز پیامی که از راه دید میخواهید منتقل کنید و بعد رنگ خود را انتخاب کنید!
توجه داشته باشید که گرافیک صفحات وب، امروزه نقش زیادی را در ارائه دکترین رفتار سازمانی الکترونیکی مراکز رسانه ای غرب به مخاطبان در اختیار دارند و LOGO ، BANNER ، TIZERها ، فوق العاده در تحکیم مفاهیم به مخاطبان وبی موثر هستند.
اگه به دنبال مطالب بیشتری هستید مقاله روانشناسی در بهبود طراحی سایت را نیز مطالعه نمایید.
بدیهی است که وب یک محیط رنگارنگ است و به راحتی می توانید هر رنگی را که تصور می کنید انتخاب کنید و در طراحی از آن استفاده کنید. بدون اینکه مشکل درهم آمیختگی رنگها را داشته باشید یا در مورد هزینه چاپ رنگها نگران باشید!
داشتن یه صفحه وب رنگارنگ کار خیلی راحت و وسوسه انگیزی است. اما آیا گزینههای دیگری هم برای کاربرد رنگ در طراحی وجود دارد؟
همانطور که از اسم آن معلوم است، طرح تک رنگ، طراحی با یک رنگ می باشد. یک رنگ را به عنوان پایه انتخاب میکنید و سفید و سیاه رو به آن اضافه میکنید تا سایههای متفاوت از آن رنگ بسازید. در این حالت طرح شما منحصراً یک پالت تک رنگ دارد و چندین سایهی رو به سفید یا تیره شدن.
ساخت یک پالت تک رنگ خیلی ساده است. رنگ دلخواه را انتخاب کنید و سیاه و سفید را به آن اضافه کنید. همین! وقتی از یک رنگ واحد استفاده میکنید، رنگها هرگز نمی توانند برخورد داشته باشند. اگر رنگها را بطور ناگهانی انتخاب کنید، طرح تک رنگ نسبتاً یه گزینه ایمن برای انتخاب است.
طرح حالت ساده پیدا میکند. سادگی طرح رنگ، خودش رو به طرح بسط داده و هیچگونه مقایسه و رقابتی بین رنگهای مختلف بوجود نخواهد آمد بطوری که در عین سادگی طرح آرامش و سکون پسندیدهای رو تداعی خواهد کرد.
به شما اجازه میهد تا به المانهای مهم اهمیت بدهید. اگرچه تمام طرح شما یه پالت تک رنگ دارد اما میتونید کنتراست رنگ را برای المان هایی که میخواهید اهمیت بیشتری به آنها بدهید تغییر دهید. برای نمونه آیکون خروجی فید.
تغییر ناچیز در طرح:
نبود تنوع و تباین، دلبستگی دیداری طرح را کم میکند. اما در مقابل گزینه سادگی طرح را دارد که میتوان یک طرح را از شلوغی نجات داد.
سختی در خواندن متن:
اغلب بین رنگ متن نوشته و رنگ پس زمینه، کنتراست خیلی کمی وجود دارد و خواندن متون دشوار میشود. بهتر است در این حالت تیرگی را نسبت به پس زمینه بیشتر کرد.
ناامیدی:
محدودیت در پالت رنگ در هنگامی که برای اولین بار با آن کار میکنید خیلی ناامید کننده است. گاهی اوقات ممکن است وسوسه انگیز باشد که قاعده را بهم بزنید و چند رنگ بیشتر اضافه کنید. گاهی اوقات انتخاب خوبی است اما گاهی اوقات نه، به تجربه نیاز دارد.
در طرحهای بیرنگ هیچ رنگی وجود ندارد جز سایههای سادهای از تیرگی. مزایا و معایب طرحهای بی رنگ مشابه طرحهای تک رنگ بالا هست اما کمی بیشتر. مثلا عنوان کردیم با طرحهای تک رنگ حالت ساده ای را داریم که آرامش را تداعی می کند.
یک طرح بی رنگ می تواند این حالت را بیشتر بوجود بیاورد یا همانطور که یک طرح تک رنگ می تواند متمایز از رنگارنگ بودن باشد یک طرح بی رنگ می تواند خیلی بیشتر این تمایز را دارا باشد.
بررسی چند نمونه:
Coca-Cola
رنگ اصلی که در اینجا به کار رفته رنگ قرمز است که روی یک پس زمینه سفید و خاکستری روشن قرار دارد و این کنتراست قابلیت دید را بهتر کرده است. فرض بر این است که رنگ قرمز حس هیجان و انرژی را القا می کند.
عبارت “Open happiness” در منوی اصلی با میزان دید رنگ مطابقت دارد. احتمالا رنگ سفید برای قوت بخشیدن به رنگ قرمز بکار رفته است که به عنوان یک رنگ سرد حس سردی را منتقل می کند.
در پایان باید گفت که در حدود ۶۲ تا ۹۰ درصد از ارزیابی ها فقط براساس رنگ می باشد اما همچنین اثر مد، احساس منفی یا مثبت عوامل دیگر بر سایت نیز می تواند اثر داشته باشد. رنگ و مد ثابت نیستند و رنگ در چارچوب دادن به توجه کاربران نقش دارد.