کسانی که با فضای کسب و کار و بازاریابی دیجیتال در ارتباط هستند، قطعا با کلمه صفحه فرود یا Landing Page آشنایی دارند. صفحه فرود همانطورکه از نامش پیداست، صفحهای از وبسایت است که بازدیدکنندگان از طریق آن وارد فضای کسب و کار شما میشوند. ورود کاربران به این صفحهها به روشهای مختلفی صورت میپذیرد. برخی از بازدیدکنندگان از طریق موتورهای جستجو، عدهای دیگر با کلیک بر روی لینک ارسال شده در یک ایمیل یا پیام تبلیغاتی و برخی نیز ممکن است از طریق شبکههای اجتماعی وارد صفحههای فرود شوند.
تصور کنید شما همانند یک هواپیما با سرعت نسبتا بالایی درحال پرواز در فضای اینترنتی هستید که ناگهان یک تبلیغ توجه شما را به خود جلب میکند (تبلیغ یک وبینار رایگان درباره مهارتی که شما در شش ماه گذشته درحال یادگیری آن هستید!!!)؛ بر روی آن کلیک میکنید و فورا در صفحه مورد نظر فرود میآیید. سپس با بررسی دقیق کل صفحه متوجه میشوید این وبینار تمام موضوعات مهم در زمینه یادگیری مهارت موردنظرتان را پوشش میدهد. در نهایت یک دکمه بزرگ در مقابل شما ظاهر میشود: «برای ثبتنام در وبینار کلیک کنید».
صفحه فرود یا لندینگ پیج یک صفحه معمولی از وبسایت نیست. نکاتی که در طراحی صفحههای فرود باید رعایت شود تنها مختص به این صفحههاست و در طراحی سایر صفحات سایت کاربردی ندارند. صفحه فرود معمولا بر روی بازاریابی یک محصول یا سرویس خاص تمرکز میکند؛ بنابراین کاربر زمانی از یک صفحه فرود بازدید میکند که یک تبلیغ جذاب از آن صفحه را در قسمتهای مختلف فضای وب مشاهده کرده باشد.
برخی از افراد به اشتباه صفحه فرود را مشابه با صفحه اول (Home Page) سایت میدانند اما درواقع این دو صفحه تفاوتهای فراوانی دارند.
صفحه لندینگ صرفا برای ترغیب کاربر به انجام یک عمل خاص طراحی میشود. معمولا بازدیدکنندگان پس از ورود به این صفحهها سه کار را انجام میدهند:
همانطور که گفته شد صفحه فرود بازدیدکنندگان را تشویق میکند تا یک عمل خاص را انجام دهند. درنتیجه همه قسمتهای این صفحه ازجمله متن، تصاویر و … باید مستقیما در راستای این هدف طراحی شوند. درواقع میتوان گفت که کلیه المانهای صفحههای فرود به گونهای طراحی میشوند که بازدیدکننده به صورت تدریجی به سمت کلیک بر روی یک گزینه خاص سوق داده شود.
درمقابل، صفحه اول ویسایت همانند ویترین یک فروشگاه است که هدف اصلی آن آشنایی بازدیدکننده با موضوع سایت است. این صفحه باید به گونهای طراحی شود که کاربر با یک نگاه سریع متوجه موضوع و خدمات ارائه شده در سایت شود. برخلاف صفحات فرود، صفحه اول سایت تنها با یک هدف خاص طراحی نمیشوند؛ بلکه این صفحات دارای بخشهای مختلفی است که به کاربر این حق انتخاب را میدهد بر اساس میل خود یک بخش را انتخاب کرده و وارد آن شود.
علاوه بر این، صفحات دیگری نیز در سایت وجود دارد که همه آنها دارای ویژگیهای منحصر به فردی هستند. مثلا صفحه ورود که صرفا برای کاربرانی است که در سایت عضو هستند و از کلمه و رمز عبور برخوردارند و یا صفحات مقالات که تمرکز اصلی آنها بر روی محتوای مقاله و رعایت نکات نگارشی و سئو است. طراحی هرکدام از این صفحات اصول و قواعد مخصوص به خودشان را دارد.
هر صفحه فرود باتوجه به خدماتی که در آن ارائه میشود، دارای مشخصات مختص به خودش است؛ اما میتوان گفت که در اکثر صفحههای فرود موفق از یک سری المانهای کلیدی مشابه استفاده شده است. هریک از این المانها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب و تشویق او به انجام یک عمل خاص مورد استفاده قرار میگیرند. در ادامه به بررسی این المانها خواهیم پرداخت.
عنوان صفحه فرود مهمترین فاکتور برای جلب توجه مخاطب است. انتخاب یک عنوان مناسب باعث میشود کاربر به مطالعه باقی صفحه تمایل پیدا کند. از طریق عنوان کاربر برای اولین بار با محصول یا خدمات شما مواجه میشود. بنابراین عنوان صفحه باید این احساس را در مخاطب ایجاد نماید که اینجا تنها جاییست که میتواند این محصول را پیدا کند. حتی اگر شما قصد ارائه یک سرویس یا محصول معمولی را نیز دارید، عنوان شما باید دربرگیرنده نکاتی باشد که برای مخاطب جذاب است، مثلا قیمت پایین، تخفیف ویژه و یا بیان برخی از ویژگیهای منحصر به فرد محصول.
زیرعنوان با هدف اضافه کردن جزئیات بیشتر درباره محصول و خدمات ارائه شده در صفحه فرود، نوشته میشود. زیرعنوان با فونت کوچکتر بعد از عنوان نوشته میشود. البته استفاده از زیرعنوان اجباری نیست اما استفاده از آن یک ایده مناسب برای قرار دادن اطلاعات ضروری درباره مواردی است که شما نمیتوانید در عنوان بیان کنید.
در شکل بالا نمونهای از یک صفحه فرود دارای عنوان و زیرعنوان مشاهده میشود. هدف اصلی از این صفحه ارائه خدمات برای ارسال پول به خارج از کشور است. عنوان صفحه به صورت کاملا واضح هدف صفحه را مشخص کرده. علاوه بر این در آن از کلماتی مثل ارزانتر و سریعتر استفاده شده است که جذابیت کافی برای جلب توجه مخاطب را به وجود آورده است. در زیرعنوان برای ایجاد حس اعتماد در مشتری آماری بیان شده است که تاکنون بیش از هشت میلیون نفر و کسب و کار مختلف از خدمات این سایت برای انتقال وجه استفاده کردهاند. از آنجاییکه کاربر برای استفاده از این سرویس، باید اطلاعات بانکی خود را وارد کند، ایجاد حس اطمینان در مخاطب میتواند نقش مهمی در ترغیب او در استفاده از آن داشته باشد.
استفاده درست از تصاویر در صفحه فرود، تاثیر شگفتانگیزی بر روی بازدیدکنندگان خواهد داشت. درصورت استفاده از تصاویر با کیفیت بالا و مناسب، میتوان به کاربران نشان داد که اگر آنها از خدمات شما استفاده کنند چه چیزی بدست خواهند آورد. برای این منظور میتوانید از تصاویر محصولی که قصد فروش آن را دارید استفاده کنید و یا اینکه نشان دهید خدمات شما چگونه سطح زندگی مردم را افزایش میدهد و یا باعث رونق کسب و کار شما میشود.
در این قسمت باید مزایای استفاده از محصول یا خدمات بیان شود. معمولا مزایا به صورت یک لیست تهیه میشود تا بررسی و مطالعه آن توسط مخاطبان راحتتر باشد. برای بیان بهتر مزایا باید شناخت خوبی از نیازهای مخاطبان داشته باشید تا این لیست را به گونهای تنظیم کنید که برای آنها جذاب باشد.
یکی از موارد مهمی که میتواند باعث ترغیب بازدیدکننده به استفاده از خدمات شما شود، ایجاد حس اعتماد در آنهاست. برای این منظور شما میتوانید بخشی را در صفحه فرود به نظرات مشتریان سابق خود اختصاص دهید. مطالعه این نظرات توسط کاربران، تاثیر مثبتی بر روی انتخاب آنها میگذارد. همچنین در صوررتی که مشتری شناخته شدهای دارید، میتوانید نام آن را در این قسمت ذکر کنید. علاوه بر این میتوانید جوایز یا افتخاراتی که تاکنون کسب کردهاید را نیز در این قسمت بیان کنید.
منظور از lead افرادی هستند که به کسب و کار شما راغب شدهاند. به این افراد مشتریان راغب نیز گفته میشود. آخرین بخش از صفحه فرود بخشی است که از طریق آن مشخص میشود که آیا بازدیدکنندگان تمایل به تبدیل شدن به lead را دارند یا خیر. در این مرحله از آنها درخواست میشود تا یک اقدام انجام دهند. این اقدام ممکن است خرید محصول، ثبت ایمیل یا شماره تماس، ثبتنام در یک دوره و یا هر چیز دیگری باشد. درصورتی که بازدیدکننده این اقدام را انجام دهد، میتوان گفت صفحه فرود وظیفه خود را به درستی انجام داده، و یک بازدیدکننده را به یک lead تبدیل کرده است.
یک صفحه فرود خوب نباید جای هیچ سوالی برای مخاطبان باقی بگذازد. در این صفحات باید هر چیزی که بازدیدکنندگان نیاز دارند، در اختیارشان باشد. یک صفحه فرود با این مشخصات قادر خواهد بود بازدیدکنندگان را به lead تبدیل کند. برای دستیابی به این هدف لازم است به دقت مخاطبان هدف را شناسایی کنید. اصطلاحا به این کار ترسیم پرسونای مخاطبان گفته میشود. در هنگام نوشتن محتوای صفحه فرود، تصور کنید که مستقیما در حال صحبت با این افراد هستید.
یک صفحه فرود کارآمد، باید به صورت کاملا واضح و دقیق مشخص کند که دقیقا فعالیت شرکت چیست. این یک منفی برای صفحه فرود به شمار میرود که بازدیدکننده پس از مطاله کل صفحه و رسیدن به آخر آن، هنوز سوالاتی در ذهنش باقیمانده باشد. سوالاتی نظیر شما چه کسی هستید؟ چه محصول یا خدماتی را پیشنهاد دادهاید؟ چه ویژگیای پیشنهاد شما را شگفتانگیز میکند؟
پیشنهاد میشود قبل از طراحی صفحه فرود، به صورت دقیق صفحههای فرود سایر برندها را مورد بررسی قرار دهید. برای پیدا کردن این صفحهها میتوانید در خبرنامه این سایتها ثبتنام کنید و یا صفحههای اجتماعی آنها را دنبال کنید و یا اینکه کلیدواژه نام برند + صفحه فرود (brand name + landing page) را در گوگل سرچ کنید. یک کپی از صفحههای فرودی که نظر شما را به خود جلب کرده است، تهیه کنید و سپس آنها به صورت دقیق تحلیل کنید.
بر اساس آمار در سال ۲۰۲۰ حدود نیمی از کاربران اینترنت از دستگاه موبایل برای انجام کارهایشان استفاده میکنند. این بدان معناست که بیش از نیمی از مخاطبان شما با استفاده از دستگاه موبایلشان شما را پیدا خواهند کرد. مطمئن شوید که طراحی صفحه فرود شما مناسب برای کلیه دستگاههای موبایل، تبلت و لپتاپ باشد. علاوه بر این مطمئن شوید که تصاویر و ویدئوهای مورد استفاده در صفحه فرود به اندازه کافی فشرده شده باشند تا باعث کاهش سرعت بارگذاری صفحه نشوند.
با یک بررسی کلی بر روی صفحههای فرود نامناسب، میتوان موارد زیر را به عنوان نکات منفی این صفحهها بیان نمود: