موفقیت یک فروشگاه اینترنتی مستلزم توجه به نکات فراوانی است که باید به خوبی در طراحی فروشگاه اینترنتی لحاظ شوند. از کیفیت محصولات ارائه شده در سایت گرفته تا طراحی صفحه اول و صفحات فرود زیبا و کارآمد، همه و همه در کنار هم برای رسیدن به این هدف باید مورد توجه قرار گیرند. در این بین طراحی صفحه محصول یکی از مراحلی است که از اهمیت ویژهای برخوردار است.
صفحه محصول به صفحهای از سایت گفته میشود که اطلاعات محصولی خاص در آن نمایش داده میشود. این صفحه شامل بخشهای مختلفی است که در این مقاله قصد داریم درباره این قسمتها توضیحات مفصلی ارائه دهیم. رعایت این نکات به شما کمک میکند تا بتوانید یک صفحه محصول با بازدهای بالا طراحی کنید که باعث تسهیل فرآیند خرید برای مخاطبان فروشگاه آنلاین شما شود.
به نظر شما بهترین مکان برای جایگذاری تصاویر در یک صفحه محصول کجاست؟ قطعا وجود تصاویر با کیفیت و انتخاب مکان مناسب برای جایگذاری این تصاویر در صفحه محصول، یک اقدام مناسب در جهت جلب رضایت مشتری به شمار میرود. جای هیچ شکی نیست که اولین چیزی که کاربر پس از ورود به یک صفحه محصول انتظار دارد با آن روبرو شود، تصاویر محصول است. عدم وجود تصویر و یا وجود تصاویر بیکیفیت باعث نارضایتی کاربر خواهد شد و در اکثر موارد کاربر بدون هیچ اقدامی از صفحه محصول خارج میشود.
تصاویر به کاربران کمک میکند تا بهتر درباره خریدن یا نخریدن یک محصصول تصمیمگیری کنند. بر اساس نتایج نظرسنجی که از کاربران فروشگاههای اینترنتی به عمل آمده است، ۹۳ درصد از کاربران عقیده داشتند که استفاده از تصاویر در صفحه محصول یک پارامتر اصلی در تصمیمگیری آنها در انتخاب محصول بوده است. بنابراین باید با دقت بیشتری این تصاویر را انتخاب کرد و همچنین آنها را در بهترین موقعیت در صفحه محصول قرار داد. توجه به سه اصل زیر در استفاده از تصاویر در صفحه محصول امری ضرروری است:
تصاویر باید در موقعیتی قرار گیرند تا در نگاه اول قابل روئیت باشند: بهترین مکان برای جایگذاری تصاویر در صفحه محصول مکانی است که کاربر بدون نیاز به پایین کشیدن صفحه قادر باشد تصویر را به صورت کامل مشاهده کند.
تصاویر مورد استفاده برای محصول باید دارای سایز و کیفیت استاندارد باشند: کیفیت و سایز تصاویر باید به گونهای باشد که کلیه جزئیات محصول قابل بررسی باشند. هرگز از تصاویر کوچک و بیکیفیت استفاده نکنید؛ زیرا این تصاویر تاثیر منفی بر روی تصمیمگیری کاربران خواهد گذاشت و یا حتی ممکن است باعث شود کاربر برای خریدهای آینده خود نیز به سراغ سایت شما نیایند.
تصاویر باید زوایای مختلف محصول را نمایش دهند تا هیچ نکته پنهانی برای مشتری وجود نداشته باشد: برای مشتری بسیار مهم است که در هنگام خرید بتواند تمام زوایای محصول را مشاهده کند. یک شیوه نادرست نمایش محصول در سایت این است که تنها یک تصویر از نمای جلوی آن را قرار دهیم. در این صورت کاربر هیچ ذهنیتی نسبت به سایر زوایای محصول ندارد. بهتر است بین سه تا پنج عکس از محصول را در سایت قرار دهید. یک ایده خیلی خوب برای این موضوع، استفاده از تصاویر ۳۶۰ درجه است. این تصاویر این امکان را به کاربر میدهد تا با کلیک بر روی آن و چرخاندن تصویر، تمام زوایای آن را به راحتی بررسی کند.
قیمت محصول هم همانند عکس جزو موارد مهمی است که کاربران پس از ورود به صفحه محصول به دنبال آن میگردند؛ بنابراین باید آن را در جای مناسبی قرار داد تا به راحتی قابل روئیت باشند. هرگز نباید قیمت محصول را به گونهای جایگذاری کرد که کاربر برای پیدا کردن آن دشواری داشته باشد. هیچ کاربری بدون دانستن قیمت محصول سراغ خرید آن نمیرود، پس پیشنهاد میشود قیمت محصول را در جای مناسبی از صفحه محصول قرار دهید.
بر اساس نتایج مطالعات انجام شده بر روی رفتار کاربران فروشگاههای اینترنتی، بهترین مکان برای قرار دادن قیمت محصول زیر عنوان محصول یا در کنار گزینه “افزودن به سبد خرید” است. دلیل این انتخاب این است که کاربران معمولا به صورت اتوماتیک به این قسمتها مراجعه میکنند.
نکات دیگری که در قرار دادن قیمت محصول باید مورد توجه قرار گیرد به شرح زیر است:
در فرآیند طراحی صفحه محصول، گزینه خرید که معمولا به صورت “افزودن به سبد خرید” نوشته میشود، یکی از مهمترین قسمتهای صفحه محصول به شمار میرود؛ بنابراین لازم است طراحان سایت مقداری از وقت خود را صرف طراحی این دکمه (از نظر زیبایی بصری) و همچنین پیدا کردن یک محل مناسب برای جایگذاری آن کنند.
دکمه خرید در صفحه محصول مهمترین گزینهای است که باید توسط کاربران کلیک شود. لازم است این دکمه به راحتی قابل روئیت، قابل کلیک و قابل درک باشد. برای دستیابی به این مزایا، توجه به نکات زیر ضروری است:
توضیحات یکی از بخشهای مهمی است که هر خریداری پیش از اقدام به خرید یک محصول به دنبال مطالعه آنهاست. توضیحات محصول را میتوان به دو بخش تقسیمبندی کرد. بخش اول ویژگیهای محصول و بخش دوم مشخصات محصول. علت این تقسیمبندی تفکیک مشخصات محصول براساس اهمیت آنهاست.
ویژگیهای محصول: مشخصات شاخص محصول است که دانستن آنها برای کاربر ضروری است. به عنوان مثال برای خرید یک کفش، جنس و سایز کفش مشخصات ضروری به شمار میروند یا برای خرید یک تلوزیون سایز صفحه و برند تلوزیون مشخصات ضروری هستند. این بخش باید در جای مناسبی قرار گیرد تا به راحتی توسط کاربر قابل مشاهده باشد.
مشخصات محصول: این بخش توضیحاتی است که از نظر اهمیت در رده پایینتری قرار میگیرند. معمولا در این بخش مشخصات فنی محصول قرار داده میشود. توضیحات این بخش برای خریداران حرفهای که نیاز دارند اطلاعات دقیقی درباره محصول کسب کنند اهمیت ویژهای دارد. مثلا برای دو محصولی که در بالا مثال زدیم، جنس کفی کفش، نوع زیره کفش و یا جنس بندهای کفش مشخصات فنی به شمار میروند یا برای تلوزیون تکنولوژیهای استفاده شده در تلوزیون، مشخصات دقیق صفحه نمایش شامل رزولوشن، زاویه دید، امکانات مربوط به کیفیت صدا و یا امکانات جانبی نظیر اتصال به اینترنت و … جزو مشخصات فنی محصول به شمار میرود که از نظر کاربر عادی چندان اهمیتی ندارد. این مشخصات را میتوان در زیر محصول قرار داد.
علاوه بر موارد ذکر شده، میتوان برای برخی از محصولات که طرفدار بیشتری دارند، یک بخش خلاقانه اضافه کرد که در آن به صورت دقیق و با جزئیات کامل ویژگی محصول شرح داده شود و یا در مواردی که استفاده از محصول نیازمند آموزشهای خاصی است، میتوان در این بخش این موارد را قرار داد. مثلا میتوان ویدئویی ساخت و در این ویدئو این موارد را توضیح داد.
پیشنهاد محصولات مشابه یک روش بسیار مناسب و کارآمد برای نگه داشتن مخاطب در وبسایت و ترغیب او به بازدید صفحات دیگر سایت و درنهایت خرید بیشتر از سایت است. وبسایت آمازون یکی از پیشگامان این کار است. پیشنهاداتی که این وبسایت در صفحه محصولات سایت به کاربران داده میشود به سه بخش تقسیم میشوند:
شما هم میـوانید از همین سه روش برای پیشنهاد محصولات در سایت استفاده کنید. محصولات پیشنهادی را میتوان زیر مشخصات محصول قرار داد.