تبلیغات اینترنتی منبع درآمد بسیاری از سایتها بشمار میرود. بسیاری از سایتها به این نکته توجه میکنند که این تبلیغات نباید برای کاربران مزاحمتی ایجاد کند. اما روشهای نامتعارفی که برخی از سایتها جهت تبلیغات استفاده میکنند، علاوه بر آزاردهنده بودن برای کاربران، باعث مصرف حجم اینترنت آنها نیز میشود.
یکی از این مرورگرهایی که در این زمینه پیش قدم بوده و سالهاست که به کاربرانش اجازه تا تبلیغات را غیرفعال کنند، فایرفاکس است. قرار است ایم مرورگر در نسخههای آتی خود به سیستمی مجهز شود که به صورت پیشفرض خودش فرآیند ردیابی تبلیغات را انجام دهد و بدین ترتیب دیگر نیازی به دخالت کاربران نیست.
با توجه به اطلاعات به دست آمده، استراتژی جدید موزیلا در قبال ردیابهای وبسایتها سه مرحله دارد. در مرحله اول فایرفاکس ۶۳ تمام ردیابهایی (به خصوص تبلیغاتیها) که بارگذاری آنها بیش از ۵ ثانیه طول کشیده و سرعت وبگردی را کاهش میدهند، مسدود خواهد کرد. موزیلا برنامه دارد تا نسخه کامل فایرفاکس ۶۳ را در ۲۳ اکتبر (۱ آبان) منتشر کند.
سپس در فایرفاکس ۶۵، مرورگر فضایی که ردیابهای شخص ثالث برای جمع آوری اطلاعات در دسترس دارند را بلاک کرده و کوکیهایشان را حذف میکند. به اضافه اینها، موزیلا در حال کار روی یک مسدود کننده کریپتو ماینینگ و ردیابهای اثر انگشت (برای تشخیص هویت) نیز است.
موزیلا برنامه دارد تا با این سه مرحله، امنیت و سرعت وبگردی کاربران را افزایش دهد. البته چون هر سه آنها فعلا در مرحله تست به سر میبرند، بنابراین ممکن است که جابهجاییها را شاهد باشیم. بد نیست بدانید کاربران Firefox Nightly (نسخه بتا فایرفاکس) هم اکنون میتوانند ویژگی مسدودسازی ردیابها را امتحان کنند.
منبع: engadget