موتورهای جستجو برای ایجاد نتیجه یک جستجو، تعدادی فعالیت و کار را انجام می دهند:
در حال حاضر، اهمیت موتورهای جستجوی بزرگ، به طور معمول از طریق معروفیتشان، تفسیر می شود – هر چه یک سایت، صفحه یا مستند، شناخته شده تر باشد، اطلاعات درون آن، با ارزش تر خواهد بود. این فرض، به نسبت در عمل به خوبی ثابت شده است، چون موتورهای جستجو افزایش رضایت کاربر را با استفاده از متریک هایی که معروفیت را تفسیر می کنند، افزایش می دهند.
شناخته شده بودن و ارتباط، به طور دستی شناخته نمی شوند. به جایش، موتورهای جستجو از معادلات ریاضی دقیق- الگوریتم ها- برای مرتب سازی یافته های مهم از داده ی بی ارزش (گندم از کاه) و رتبه دهی یافته های مهم (گندم) به شکلی خوش سلیقه، استفاده می کنند. ( اما کشاورزان هستند که ارزش گندم- داده های با ارزش – را مشخص می کنند ).
اغلب این الگوریتم ها از صدها مولفه تشکیل شده اند. در زمینه ی بازاریابی جستجو، اغلب به آن ها به عنوان “فاکتورهای رتبه دهی” مراجعه می کنیم.
SEO Copywriting، به تکنیک نوشتن متن ها در صفحات وب به نحوی که خوب دیده شوند می گویند. این متون باید به خوبی توسط وبگردها خوانده شود، همچنین بایستی برخی از واژگان جستجو را مورد هدف قرار دهد.
هدف از SEO Copyrighting بالا بردن رتبه صفحات در موتورهای جستجو به ازای واژه های جستجو می باشد.
SEO Copywriting علاوه بر قابلیت دیده شدن صفحات، معمولاً دیگر عناصر داخلی صفحات را برای واژگان کلیدی جستجو، بهینه می کند. این عناصر شامل، عنوان، تگ های توصیف و کلیدواژه ها، هدینگ ها، و یا متن های alt می باشند.
ایده ای که پشت SEO Copywriting قرار دارد این است که موتورهای جستجو صفحاتی با محتوای صحیح و اصلی را می خواهند و علاقه ای به صفحات اضافه تر (که اغلب صفحات درگاه که منحصرا با هدف رسیدن به رتبه بالا ایجاد شده اند)، ندارند.
هنگامی که کلید واژه ای را با استفاده از موتور جستجو، جستجو می کنید، این موتور هزاران نتیجه که در پایگاه داده اش پیدا کرده است را بر می گرداند. رتبه صفحه با استفاده از مکان صفحات در نتیجه موتورهای جستجو محاسبه و اندازه گیری می شود. اگر موتور جستجو صفحه شما را در اولین موقعیت قرار داد، آنگاه رتبه صفحه وب شما یک است و این صفحه به عنوان یک صفحه با رتبه بالا در نظر گرفته می شود.
SEO (سئو) فرایند طراحی و توسعه وب سایت با هدف بالا بردن رتبه سایت در نتایج موتورهای جستجو است.