ساخت تقویم بازاریابی محتوا یکی از مهمترین ارکان استراتژی محتوا به شمار میرود. برنامه ریزی بر اساس این تقویم باعث انسجام مطالب سایت شده و تمرکز تولید کننده محتوا را بر مطالب وب سایت افزایش میدهد. هرچه این تقویم دارای جزئیات بیشتری باشد، بهرهبرداری از آن نیز به مراتب بیشتر خواهد بود.
پس از جمعآوری کلیه اطلاعات در یک تقویم، میتوان دادههای بدست آمده را تحلیل نمود. به این فرآیند اصطلاحاً تست محتوا گفته میشود. از این طریق اطلاعات مفیدی درباره راندمان مطالب ارسال شده بدست خواهد آمد. دانستن این اطلاعات در انتخاب موضوع مطالب آینده سایت بسیار مفید خواهد بود. در ادامه برخی از مهمترین مزایای داشتن تقویم محتوا ذکر شده است.
ثبت عناوین مطالب وب سایت در یک تقویم بازاریابی محتوا ، این امکان را به تولیدکنندگان محتوا میدهد هر چند وقت یک بار مطالبی که نوشتهاند را مرور کنند و به اشکالات احتمالی خود پی ببرند. در شرکتهایی که افراد زیادی در کنار یکدیگر در حال تولید محتوا هستند، میتوان یک تقویم اشتراکی درست کرد. داشتن این چنین تقویمی باعث سهولت در مدیریت محتوا میشود. مدیر وبسایت میتواند یک نظارت مناسب بر روی مطالب قرار گرفته در وب سایت داشته باشد و از این طریق برای آینده برنامهریزی نماید.
برخی از روزها در سال دارای عناوین خاصی هستند. مثلا روز جهانی کودک، روز جهانی کارگر، روز پزشک و … . بخش عظیمی از جستجوهای انجام شده توسط کاربران در این روزها با عناوین و هشتکهای مربوط به این روزها انجام میگیرد. این یک موقعیت مناسب برای مدیران سایتها و ادمینهای شبکههای اجتماعی است که از بستر ایجاد شده جهت دیده شدن استفاده کنند. داشتن تقویم تولید محتوا این امکان را میدهد که برای این روزهای خاص برنامهریزی کنید و مطالب مناسبی برای انتشار آماده نمایید.
پس از طی فرآیند تست محتوا و دستیابی به اطلاعات کافی درباره عملکرد وب سایت، میتوان با نگاه دقیقتری، تولید محتوا را بررسی نمود. در این مرحله ذائقه مخاطبان برایمان مشخص شده و میتوان متناسب با میلشان به تولید محتوا پرداخت. همچنین زمانهایی که برای ارسال پست مناسب هستند نیز برایمان مشخص میشود. منظور از زمانهای مناسب، زمانهایی است که وبسایت دارای بیشترین تعداد بازدیدکننده است.