نکات مهم در ثبت دامنه مناسب
وقتی قصد راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی جدید را دارید , قبل از انتخاب یک نرم افزار فروشگاه ساز , اولین و مهمترین موردی که باید رعایت نمایید، اهمیت دادن به نکات مهم در ثبت دامنه و در نهایت انتخاب یک نام دامنه مناسب است. انتخابی که بر موفقیت وب سایت یا فروشگاه مجازی شما در عرصه موضوعی اش اثر می گذارد؛ همانطور که روی سئو سایت برای موتورهای جستجو و بازاریابی در شبکه های اجتماعی یا SMM اثرگذار است.
بیایید ببینیم چطور دامنه روی SEO و SEM اثر می گذارد و فاکتورهای یک دامین خوب چیست. این مقاله با هدف بیان نکات انتخاب نام دامنه مناسب برای سایت یا فروشگاه اینترنتی نوشته شده است.
برای سال ها متخصصین سئو و بازاریابان موتورهای جستجو , اغلب دامین هایی که شامل کلیدواژه های هدف بود را به هدف افزایش کلیک خورشان در نتایج و کسب رنک بالاتر در گوگل و … ثبت می نمودند. بیایید ببینیم این موضوع هنوز هم موثر است یا خیر؟
بسیاری از استراتژیست های سئو , دامین های دقیقا منطبق میخرند. دامنه هایی که دقیقا با عبارت کلیدواژه ای مقصود مطابقت دارد. برای مثال برای کسب رتبه در عبارت “فروشگاه ساز” دامنه “فروشگاه-ساز.net” را ثبت می کنند. این کار می تواند سه مزیت داشته باشد:
اما بر اساس بروزرسانی های اخیر گوگل، انتخاب اینگونه دامنه ها مانند سابق در کسب رتبه موثر نیست. مطالعات سئوموز نشان می دهد دامین های کاملا منطبق، از تاثیر ۰٫۳۴ درصدی در ۲۰۱۰ به تاثیر ۰٫۱۸ درصدی در ۲۰۱۲ رسیده اند. بسیاری از متخصصین سئو، بر این باورند که ممکن است در آینده تاثیر دامنه های کاملا منطبق از این هم کمتر شود.
این به آن معنی نیست که نمی بایست دامنه های کلیدواژه ای ثبت کنید، اما کلیدواژه های درون دامنه نمی بایست فاکتور اصلی شما در انتخاب نام Domain باشد.
داشتن یک دامنه که شامل کلیدواژه های هدف باشد، مزایایی دارد، اما از نکات مهم در ثبت دامنه که باید لحاظ شود قابلیت برندسازی برای دامنه است. برند شما مهم است و دامنه شما زیربنایی است که برند شما بر روی آن ساخته خواهد شد.
دامنه شما چیزی است که معلوم می کند کاربران شما چگونه شما را پیدا می کنند، به خاطر می سپرند، اشتراک می گذارند و شرکت شما را متمایز می کنند. چه در شبکه های اجتماعی و چه در موتورهای جستجو، نام دامنه اصلی ترین راه برای این است که کاربر بفهمد لینک کجا می رود.
بعضی بازاریابان فکر می کنند که سئو فقط درباره لینک ها و کلیدواژه هاست، اما واقعیت این است که گوگل برندها را نیز دوست دارد. اولین مرحله ساختن یک برند خوب، ثبت یک دامنه با قابلیت برندسازی است.
برای نمونه دامنه موتور جستجوی گوگل searchengin.com نیست، بلکه google.com است.
نکات مهم در ثبت دامنه مناسب
در بعضی موارد، تصاحب یک دامین کاملا منطبق با کلیدواژه می تواند کلیک خور شما در نتایج و فهرست های موتورهای جستجو را افزایش دهد.
اما باید بدانید که:
برخی از نکات مهم در ثبت دامنه شامل موارد زیر می شود:
انتخاب یک نام دامنه می تواند سخت باشد. در بسیاری موارد نام دامنه هایی که مناسب کسب و کار شما هستند، قبلا ثبت شده اند و برای خرید گران هستند. یک جلسه طوفان فکری برگزار کنید و از اعضای تیم خود بخواهید چند ایده را بپرورانند . این سه پیشنهاد می تواند به باروری طوفان فکری شما کمک کند:
دامنه .com همچنان پرکاربردترین و شناخته شده ترین دامنه در بین کاربران برای آدرس دهی وب بشمار می رود و برخی از سئوکاران اعتقاد دارند که سایت های .com رنک بالاتری نسبت به دامنه های محلی کشورها دارند.
چیزی که واضح است این نکته می باشد که سایت های .com شانس بیشتری برای نشان دادن گستره جهانی یک وبسایت نسبت به سایتی به عنوان مثال با دامنه .ir در نتایج کشور آمریکا دارا هستند.
اگر هدف شما جهانی است، احتمالا تمایل دارید که یک دامنه .com بدست آورید اما اگر هدف کسب و کار شما بیشتر در کشورتان است بهتر است که از دامنه های داخلی استفاده کنید. مطمئن ترین گزینه انتخاب هر دو اینهاست.
نکته: شما همچنین می توانید منطقه هدف را در ابزار وبمستر تنظیم کنید که البته همیشه عملکرد بسیار خوبی بشمار می رود.
3 Comments
اینکه گفته میشه دامنه منطبق بر کلید واژه باشه. گوگل ترجمه کلید واژه رو تشخیص میده یا فینگیلیش اونو؟ مثلا ما یک سایت پروژه داریم. حالا کدوم دامنه بهتره؟ project.ir یا prozhe.ir؟
گوگل در حدی هوشمند شده که یک سری از کلمات کلیدی (فارسی) را هم حتی به اشتباه با کیبورد انگلیسی تایپ کنید متوجه میشه و پیشنهاد مناسب را میده
مثلا اگه به جای “خرید لباس” عبارت “ovdn gfhs” را در گوگل وارد کنید فروشگاه های لباس را پیشنهاد میده
عبارت prozhe را هم تایپ کنید همین اتفاق خواهد افتاد، ولی موارد زیر را در نظر بگیرید
۱- این فقط یکی از چند صد فاکتور گوگل هست و تاثیرش میتونه خیلی کم باشه
۲- باید قابلیت برندسازی یا این که در ذهن افراد راحت بمونه و یک مدل (با املای صحیح) بشه نوشت را هم در نظر بگیرید
۳- خیلی سایت ها هست که در دامنه از کلمه کلیدی استفاده نکردن ولی رتبه های خیلی عالی دارن، پس خلاقیت و نوع خدمات مهمتره
۴- برای دامنه ای مثل سایت facebook حتما نباید از socialnetwork استفاده کرد
خیلی ممنون. پاسختون خیلی جامع و عالی بود.