هر آنچه که باید درباره بازاریابی و استراتژی محتوا بدانید

هر آنچه که باید درباره بازاریابی و استراتژی محتوا بدانید

بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا (Content Marketing) فرآیندی در کسب و کار است که به تولید و توزیع محتوای گیرا و مجاب‌کننده، برای جلب توجه، جذب و درگیرکردن یک گروه مشخص از مخاطبان، با هدف برانگیختن اقدام‌های سودآور در مشتریان می‌پردازد. هدف اولیه در بازاریابی محتوا، تولید محتوای مفید و خلق ارزش برای کاربر است. این محتوای باارزش، وفاداری مشتریان را افزایش داده و آنها را بیش از پیش به برند علاقه‌مند می‌کند. در واقع، بازاریابی محتوا بیش از آن‌که با هدف فروش مستقیم انجام شود، کانالی برای جذب مخاطب است که پس از خلق ارزش، به مشتری تبدیل خواهد شد.

بازاریابی

برای درک بهتر این موضوع، در زیر نمونه‌هایی از بازاریابی مبتنی بر محتوا بیان شده است:

  • کتاب یا کتابچه‌ای که توضیحاتی درباره‌ی یک محصول ارائه می‌کند.
  • مصاحبه‌ای که توضیحاتی درباره‌ی یک کتاب ارائه می‌کند و به نقد آن کتاب می‌پردازد (در این‌جا کتاب، محصول است و مصاحبه یا مقاله، محتوایی برای بازاریابی کتاب)
  • فیلم ویدئویی یکی از جلسات یک دوره‌ی آموزشی چند جلسه‌ای که به صورت رایگان یا با قیمت مشخص، به دیگران عرضه می‌شود (در بازاریابی محتوا، تعهد نداریم که محتوای مورد استفاده برای بازاریابی را رایگان عرضه کنیم. قیمت، یک انتخاب است).
  • یک فیلم یا کتاب به تبلیغ یک بحث اخلاقی یا مذهبی می‌پردازد (بازاریابی محتوا می‌تواند برای عرضه‌ و تبلیغ ایده‌ها هم به‌کار گرفته شود)
  • پادکست‌هایی که یک مشاور خانواده تولید می‌کند تا مخاطبان بیشتری، نام او را بشنوند و با او به عنوان یک متخصص آشنا شوند.

جذب مشتری

بازاریابی محتوا نیازمند تولید مداوم و منظم حجم زیادی از محتوا در اشکال گوناگون (متن، ویدیو، عکس،‌اینفورگرافی و غیره) است که باید طبق برنامه‌ای منظم و بر اساس یک استراتژی مشخص پیش برود. استراتژی محتوا یکی از الزامات موفقیت در این مسیر است. تا به امروز دیدگاه‌ها و نظرات مختلفی، دربارهٔ استراتژی محتوا بیان شده است، اگر بخواهیم پی دلیل آن باشیم به این جواب خواهیم رسید، که هر کس استراتژی مربوط به خودش را با استفاده از تجربیات قبلی دارد! اما به‌طور کلی استراتژی محتوا به قانون‌هایی گفته می‌شود که محتوای تولید شده را ملزم به رعایت آن می‌کند. این قانون‌ها شامل تجربه، شناخت، بررسی و آموخته‌های یک استراتژیست محتواست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *