این روزها با توجه به رشد و گسترش روز افزون موبایل های هوشمند و گجت های گوناگون، بحث طراحی سایت ریسپانسیو یا به زبان ساده تر، هماهنگ کردن نمایش یک سایت در صفحه موبایل یا تبلت، در طراحی سایت هر روز داغ تر از قبل می شود. اهمیت دادن به اصول سئو در طراحی سایت می تواند در برنامه ها و هدف گذاری های ما نقش داشته باشد.
چگونه طراحی ریسپاسیو بر روی سئو تاثیر می گذارد؟
برای جواب به این سوال باید در نظر داشته باشیم که استفاده از تلفن همراه به کاربران این امکان را میدهد تا زندگی معمول و رایج قبلی شان را رها کنند و به سبک زندگی دیگری روی بیاورند.
مثلاً مردم می توانند از تلفن همراه به عنوان دستگاه پخش موسیقی استفاده کنند و موسیقیهای مورد علاقه خودشان را حتی به صورت مستقیم از اینترنت گوش کنند.
تلفن همراه امکانات ویژه ای را در تجربههای زیبا شناختی بهوجود میآورد. با استفاده از دوربین تلفن همراه، مردم همیشه به دنبال سوژههایی ناب می گردند.
در نهایت تلفن همراه پس از مدتی، جزئی از زندگی روزمره آنها میشود. اما همه می دانیم که این پایان ماجرا نیست و هر روز سبک زندگی مردم با موبایل بیشتر هماهنگ می شود.
در این میان هم گوگل دست به کار شده است. مدتی می شود که جایگاه و اعتبار تلفن های همراه در نزد گوگل بالاتر رفته است. کسانی که اخبار بهینه سازی سایت و سئو وب سایت را دنبال می کنند حتما تاریخچه ای از الگوریتم های مختلف گوگل را به خاطر می آورند.
در گذشته گوگل ادعا می کرد که برای بهتر شدن نتایج جستجوی کاربران روی کارهایی از قبیل پاک کردن لینک های اسپم یا صفحات مزاحم و سایت های هک کار کرده است.
اعلام این سیاست ها توسط گوگل در گذشته منجر به پیشگیری از تلاش بعضی از دوستان برای ساخت اینگونه صفحات، و در بیشتر موارد منجر به سوء استفاده از الگوریتم های موجود در گوگل می شد.
در این راستا توصیه کارشناسان بازاریابی دیجیتال و هر سئو کار حرفه ای این نیست که برای پیدا کردن الگوریتم های موبایل دوست گوگل منتظر بمانید، پس همین امروز دست به کار شوید.
در یک سال گذشته سایتهایی که از الگوریتم پاندا گوگل زیان دیدند تا ۷۰ درصد آمار بازدیدشان پایین آمد، اما بیشترین افت آمار بازدید را وب سایتهایی داشتند که در مویابل نسخه کوچکی از صفحه ارائه می دادند.
در این میان توجه شما را به سیاست اعلام شده گوگل جلب می کنیم:
از امروز رویه به این صورت است: اطلاعاتی که از کاربران ثبت نام کرده در برنامه های موبایلی ایندکس شده دریافت میشود از ارزش بالاتری برخوردار است، به این معنی که نقش اطلاعات کاربران در برنامه نویسی موبایل برای جستجوگرهای گوگل برجسته تر خواهد شد.
نکته مهم درباره محتوای تکراری یا Duplicate Content
برخی از صاحبان وب سایت ها اقدام به طراحی وب سایت جداگانه ای برای مخاطبان موبایلی شان می کنند، به طوری که همه مطالب وب سایت اصلی شان را در آن کپی می کنند. این اقدام باعث می شود گوگل محتوای هر دو وب سایت را Duplicate یا تکراری به حساب آورد. انگار که شما از مطالب کپی پیست شده استفاده کرده باشید، و این باعث کاهش شدید رتبه ی شما در نتایج جستجو می شود.
به جای داشتن دو وب سایت و صرف وقت و هزینه بسیار برای سئو کردن آن، منطقی تر است که اقدام به ریسپانسیو کردن طراحی وب سایت خود کنید و فقط یک وب سایت را سئو کنید.