دسته بندی ها: طراحی سایت

از فروشگاه اینترنتی تا مارکت پلیس

سالها پیش وقتی که اولین فروشگاه‌های اینترنتی تاسیس شد عده‌ی زیادی از مردم تمایل چندانی به خرید از این فروشگاه‌ها نداشتند. اکثرا به دلیل بی‌اعتمادی به این شیوه از خرید کالا ترجیح می‌دادند محصولات موردنیازشان را به صورت سنتی خرید کنند و حتی سعی می‌کردند دیگران را نیز از خرید آنلاین منصرف کنند. 

با گذشت زمان، مقبولیت فروشگاه‌های آنلاین در بین مردم بیشتر و بیشتر شد و افراد مختلف جامعه کالاهای موردنیازشان را اینترنتی سفارش می‌دادند. این مقبولیت در میان مردم باعث شد بسیاری از کسب و کارها ورود به فضای آنلاین را یک ضرورت بدانند و اقدام به طراحی فرشگاه اینترنتی کنند.

فروشگا‌های اینترنتی به دو دسته فروشگاه‌های خرده فروش عمومی و تخصصی تقسیم‌بندی می‌شوند. فروشگاه‌های عمومی مجموعه کاملی از محصولات را به مردم ارائه می‌دهند و روز به روز در تلاشند که گستره محصولاتشان را افزایش دهند. مدیریت این دسته از فروشگاه‌ها به دلیل تنوع محصولات و نیاز به انبار و ارسال کالا به صورت انبوه، دشواری‌های خاص خود را دارد.

فروشگاه‌های تخصصی صرفا محصولات با یک موضوع خاص – مانند پوشاک، لوازم دیجیتال، کتاب و … – ارائه می‌دهند.

به واسطه گسترش تعداد خریداران اینترنتی در سطح جهان، دشواری‌های مدیریت فروشگاه‌های اینترنتی از جمله فرآیند انبارداری و ارسال کالا افزایش یافته است و از این رو بسیاری فروشگاه‌های بزرگ تصمیم به تغییر شیوه کار خود گرفتند. در طی این این فرآیند نوع جدیدی از کسب و کار تحت عنوان مارکت پلیس (Market Place) معرفی شد. مارکت پلیس درواقه به سامانه‌ای گفته می‌شود که این امکان را به سایر فروشگاه‌ها (اینترنتی یا فیزیکی) می‌دهد تا بتوانند محصولاتشان را در آن‌جا عرضه کنند. درواقع می‌توان گفت که مارکت پلیس یک بازار اینترنتی است که واسطه میان خریدار و فروشنده می‌باشد.

حال شما به عنوان یک کارآفرین یا فرد خلاق و نوآور که می‌خواهید یک بازار اینترنتی راه اندازی کنید، وظیفه دارید که مجموعه‌ای از فروشندگان خوب و منطقی را دور هم جمع کنید و از آن‌ها بخواهید که محصولات خود را در پلتفرم شما به مشتریان خود بفروشند. حال در قبال وظیفه‌ای که برای مشتریان و فروشندگان ایفا می‌کنید، کمیسیون خود را از فروش دریافت کنید. برخی از بازارهای اینترنتی هم در همان ابتدا از فروشنده حق عضویت می‌گیرند و در وب‌سایت یا اپلیکیشن خود به او غرفه می‌دهند.

مزیت طراحی سایت مارکت پلیس برای مدیر سایت

یکی از مزایای قابل توجه وب سایت مارکت پلیس عدم نیاز به انبار است. نیاز نداشتن به انبار هزینه‌ها را به صورت چشمگیری کاهش میدهد و در نتیجه در هزینه‌ها صرفه جویی خواهد شد. به دلیل این که نیازی به تهیه کالا نیست، سبب میشود که بتوان بدون داشتن سرمایه زیاد کار خود را آغاز کرد. به دلیل این که مارکت پلیس خود مالک کالاهای داخل وب سایت نیست در نتیجه در صورت عدم فروش محصولات، ضرر و زیانی را متحمل نخواهد شد.

مزیت سایت مارکت پلیس برای فروشندگان کالا

طراحی سایت مارکت پلیس به صورت اصولی و استاندارد میتواند برای فروشندگان کالا در آن، مزایای زیر را ایجاد کند:

  • اشخاص صاحب کالا و محصولات میتوانند اجناس خود را در سایت‎های مارکت پلیس در معرض دید تعداد بیشتری از مشتریان قرار دهند که در نتیجه فروش آسانتر و سریع‌تری را شاهد خواهند بود و سود بالاتری را به دست خواهند آورد.
  • صاحبان کالا دیگر نیازی به انجام تبلیغات و بازاریابی نخواهند داشت زیرا تمامی این کارها بر عهده مدیر سایت است.
  • فروش اجناس در مارکت پلیس نیازی به دریافت مجوز فروش از صنف مورد نظر ندارد.
  • محدودیت زمان و مکان در فروشگاه اینترنتی مارکت پلیس وجود ندارد و شما قادر خواهید بود که اجناس خود را در هر زمان به سر تا سر کشور ارسال کنید.

مزیت استفاده از سایت مارکت پلیس برای خریداران

  • در مارکت پلیس‌ها تنوع کالاها در برندهای مختلف وجود دارد که این مورد قدرت انتخاب مشتری را به میزان چشمگیری افرایش میدهد.
  • خرید آسانی را تجربه خواهید کرد زیرا به سادگی از داخل منزل خود بدون صرف وقت زیاد و انرژی میتوانید خرید خود را انجام دهید.
  • قیمت تمام شده محصول نهایی ارزان‌تر خواهد بود زیرا که تعداد واسط‌ها کمتر است و در نتیجه خریدار بهای کمتری را پرداخت خواهد کرد.