دسته بندی ها: طراحی سایت

چطور به یک فروشگاه اینترنتی اعتماد کنیم؟

فروشگاه های اینترنتی روز به روز در حال گسترش هستند و تمایل مردم به خرید اینترنتی نسبت به گذشته رشد چشمگیری داشته است. به دلایل متنوعی نظیر صرفه‌جویی در وقت، امکان خرید در هر زمان از شبانه روز، امکان مقایسه محصولات، خدمات پس از فروش مناسب و چندین و چند دلیل دیگر، بسیاری از افراد خرید اینترنتی را به خرید فیزیکی ترجیح می‌دهند. با این وجود مساله‌ای که همواره در میان خریداران اینترنتی مطرح است، بحث اعتماد به فروشگاه های اینترنتی و خرید امن از این فروشگاه‌هاست.

همانطور که می‌دانید در فروشگاه های اینترنتی خریداران باید مبلغ موردنظر را در زمان خرید و پیش از دریافت محصول واریز کنند. به همین دلیل عده‌ای از افراد به دنبال راهی برای سنجش اعتبار سایت فروشگاهی پیش از پرداخت وجه هستند. درواقع می‌توان گفت که اعتبارسنجی فروشگاه های اینترنتی حق مسلم خریداران است و با تعریف ساز و کار مناسبی برای این منظور، می‌توان اعتماد به فروشگاه های اینترنتی را در میان عموم مردم افزایش داد تا افراد بیشتری بتوانند از مزایای خرید اینترنتی بهره‌مند شود.

اعتبارسنجی سایت های فرشگاهی چندان کار پیچیده و دشواری نیست و به آسانی با بررسی چند نکته ساده می‌توان نسبت به اعتبار وب سایت فروشگاهی، مطمئن شد. در این مقاله قصد داریم به بیان پنج مورد از مهمترین نکاتی در ارزیابی اعتبار فروشگاه های اینترنتی اهمیت ویژه‌ای دارند، بپردازیم. با درنظر گرفتن این نکات ساده می‌توانید با خیال راحت و در امنیت کامل خرید اینترنتی انجام دهید.

توجه به نماد اعتماد الکترونیکی

اولین و مهم‌ترین قدم برای بررسی اعتبار یک فروشگاه اینترنتی، نماد اعتماد الکترونیکی آن است. نماد اعتماد الکترونیکی یا ای نماد، نشانی است که از طرف مرکز توسعه تجارت الکترونیکی که وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران است، به عنوان تاییدیه به فروشگاه‌های اینترنتی اعطا می‌شود. درواقع می‌توان گفت نماد اعتماد الکترونیکی یک شاخص مهم به منظور جلب اعتماد کاربران در هنگام خرید از فروشگاه های اینترنتی به شمار می‌رود. جهت بررسی اعتبار نماد اعتماد الکترونیکی کافیست روی آن کلیک کرده و تمام جزئیات آن را به دقت مطالعه کنید. در این صفحه اطلاعات دقیق صاحب فروشگاه نظیر آدرس، شماره تماس و … قابل مشاهده است.

برخورداری از گواهینامه SSL

SSL یک تکنولوژی امنیتی است که از آن برای رمزگذاری اطلاعات بین دستگاه شما و سرور استفاده می‌شود. SSL تضمین می‌کند که اطلاعات شما در طول مسیر انتقال، امن خواهد بود. هم‌اکنون گواهینامه‌های SSL توسط میلیون‌ها وب سایت و فروشگاه آنلاین استفاده می‌شود تا جلوی خطرات تهدیدکننده مانند سرقت یا دستکاری اطلاعات حساس (شماره کارت اعتباری، نام کاربری، رمز عبور، ایمیل و غیره) توسط هکرها را بگیرد. فروشگاه‌هایی که به امنیت اطلاعات خود و مشتریان اهمیت می‌دهند، برای ارتباط امن بین سایت و کاربران از گواهینامه SSL استفاده می‌کنند؛ بنابراین وجود این گواهینامه یکی از معیارهایی است که نشان می‌دهد سایت فروشگاهی معتبر است؛ چراکه برای حفظ اطلاعات مشتریان ارزش قائل شده است.

به منظور اطمینان از داشتن گواهینامه SSL شما باید نوار بالای مرورگرتان را چک کنید. در صورتی که قبل از آدرس سایت عبارت https نوشته شده باشد به معنی این است که سایت امن است و از SSL استفاده می‌کند. در غیر این صورت پیشوند آدرس با عبارت http نوشته شده است. همچنین در صورتی که سایت از SSL استفاده کند قفلی قبل از آدرس سایت وجود دارد که با کلیک روی آن می‌توانید جزئیات اطلاعات گواهی SSL سایت را مشاهده کنید.

بررسی درگاه‌های بانکی

فروشگاه های اینترنتی برای خریدهای آنلاین از درگاه‌های متصل به بانک‌های طرف قرارداد استفاده می‌کنند. پس در همین ابتدا باید توجه داشته باشید که هرگز به فروشگاهی که برای انتقال وجه از شماره کارت شخصی استفاده می‌کند اعتماد نکنید. پیش از وارد کردن اطلاعات کارتتان در صفحه درگاه بانکی نیز لازم است اعتبار صفحه پرداخت را بررسی نمایید. برای این منظور در ابتدا از استفاده پروتکل‌های امن SSL اطمینان حاصل کنید و پس از آن آدرس URL درگاه بانکی را به دقت بررسی نمایید. آدرس صفحه پرداخت می‌بایست صرفا آدرس یکی از درگاه‌های پرداخت مورد تایید و تحت دامنه شاپرک باشد؛ پس حتما عبارت shaparak.ir باید در URL درگاه بانکی وجود داشته باشد.

در ادامه آدرس درگاه‌های مورد تایید شرکت شبکه الکترونیکی پرداخت کارت ذکر شده است. توجه کنید که آدرس درگاه پرداخت حتما باید یکی از آدرس‌های زیر باشد:

  • آسان پرداخت پرشین     https://asan.shaparak.ir
  • به پرداخت ملت     https://bpm.shaparak.ir
  • جارت الکترونیک پارسیان     https://pec.shaparak.ir
  • تجارت الکترونیک پارسیان     https://pecco.shaparak.ir
  • پرداخت الکترونیک سامان     https://sep.shaparak.ir
  • پرداخت الکترونیک پاسارگاد    https://pep.shaparak.ir
  • پرداخت نوین آرین     https://pna.shaparak.ir
  • پرداخت الکترونیک سداد     https://sadad.shaparak.ir
  • کارت اعتباری ایران کیش     https://ikc.shaparak.ir
  • فن آوا کارت    https://fanava.shaparak.ir
  • مبنا کارت آریا     https://mabna.shaparak.ir
  • الکترونیک کارت دماوند     https://ecd.shaparak.ir
  • سایان کارت     https://sayan.shaparak.ir

بررسی سابقه فروشگاه اینترنتی

یکی از روش‌هایی که از طریق آن می‌توان سابقه فروشگاه اینترنتی را ارزیابی کرد، بررسی آخرین بروزرسانی محصولات و مقالات آن است. سایت های فروشگاهی معتبر معمولا به صورت روزانه اطلاعات محصولاتشان را بروزرسانی می‌کنند. برای بررسی این مورد می‌توانید تاریخ آخرین مقاله بارگذاری شده در سایت را مشاهده کنید و یا اینکه قیمت‌های درج شده برای محصولات را با قیمت‌های بروز آن‌ها مقایسه کنید. 

علاوه بر این، برسی نظرات کاربران نیز می‌تواند در این مورد مفید باشد. قبل از اینکه هر کالایی را از فروشگاه های اینترنتی خریداری کنید، به قسمت نظرات مراجعه کرده و نظرات مثبت و منفی مشتریان سابق را درباره آن محصول مطالعه کنید.

داشتن رتبه خوب در سایت الکسا

الکسا Alexa یک سرویس بررسی ترافیک سایت است که اقدام به رتبه بندی سایت ها بر اساس معیارهای مختلف می‌کند. رتبه بالای وبسایت فروشگاهی در رتبه بندی الکسا بیان‌گر مقبولیت و اعتبار بیشتر سایت در میان کاربران است. یکی از اصلی‌ترین معیارهای رتبه‌بندی سایت‌ها توسط الکسا، آمار بازدید سایت است، بنابراین فروشگاه اینترنتی که رتبه الکسای خوبی دارد، آمار بازدید و مشتریان بیشتری نیز دارد. البته اگر رتبه سایتی در الکسا چندان بالا نبود، نشان‌گر جعلی بودن سایت نیست، به این دلیل که ممکن است سایت مورد نظر تازه تاسیس بوده و هنوز آمار بازدید سایت رشد چندانی پیدا نکرده است. پس نباید رتبه الکسای سایت را به عنوان معیار اصلی اعتماد به فروشگاه اینترنتی درنظر گرفت.