دیجیتال مارکتینگ

چگونه از طریق بازاریابی اینترنتی به کسب و کارمان رونق ببخشیم؟

همانطور که می دانید بازاریابی اینترنتی به فرآیند جذب و حفظ مشتری از طریق اینترنت گفته می‌شود. در انجام این نوع از بازاریابی باید اهداف را مشخص کرد و سپس یک وب سایت مناسب از جهات مختلف، مانند نحوه طراحی و برنامه نویسی مطابق با این اهداف تهیه کرد. تعیین اهداف در انجام بازاریابی اینترنتی بسیار مهم هستند. از جمله مهمترین این اهداف تبدیل بازدیدکننده به خریدار در سایت شماست. یک کاربر زمانی تبدیل به خریدار می شود که به سایت و برند شما اطمینان پیدا کند.

از نگاهی دیگر بازاریابی اینترنتی در ایران که به آن بازاریابی الکترونیکی ، بازاریابی آنلاین یا بازاریابی تحت وب گفته می شود، به کسب درآمد، فروش محصولات و ارائه خدمات از طریق اینترنت اطلاق می‌گردد. بازاریابی اینترنتی حوزه وسیعی می باشد چراکه نه تنها شامل بازاریابی از طریق اینترنت می‌شود، بلکه شامل کلیه فعالیتها و بازاریابی ها از طریق ایمیل و دیگر ابزار ارتباطی دنیای مجازی است.

بازاریابی اینترنتی

مهم‌ترین مراحل در بازاریابی اینترنتی به شرح زیر است:

اولین مرحله: طراحی سایت حرفه ای برای کسب و کار

در انجام بازاریابی اینترنتی طراحی سایت حرفه ای بر مبنای اهداف از پیش تعیین شده و صد البته سئو و بهینه سازی آن اولین قدم به شمار می‌رود. از طریق وب سایت می‌توا با مشتریان در ارتباط بود و مجصولات شرکت را معرفی کرد. در کنار طراحی وب سایت می‌توان با فعالیت در شبکه های اجتماعی برند خودتان را به مخاطبان معرفی کنید.

مرحله دوم: افزایش آمار بازدید وب سایت

افزایش ترافیک وب سایت و کسب رتبه گوگل با بازدید کنندگان مرتبط است که در این جا هم یکی از موثرترین راه ها سئو سایت است. در این مرحله دو روش بازاریابی اینترنتی درون گرا و برونگرا مطرح می‌شود. در انجام بازاریابی اینترنتی درونگرا سعی بر آن است که بازدید کنندگان وب سایت افزایش یابند اما این کار بدون صرف هزینه و با ارائه اطلاعات مفید و سودمند به کاربران صورت گیرد. بازاریابی برون گرا نیز می تواند ترافیک یک وب سایت را افزایش دهد ولی این کار با صرف هزینه همراه است. روش‌هایی مانند تبلیغات کلیکی در موتورهای جستجو یا تبلیغات بنری ، تبلیغات در نشریات ، تلویزیون ، حضور در نمایشگاه ها و … که هزینه‌های زیادی برای جذب بازدید کننده به صاحبان وب سایت ها تحمیل می‌کند.

بازاریابی اینترنتی درونگرا از سه قسمت اصلی سئو ، بازاریابی در شبکه های اجتماعی و تولید محتوا در خصوص کسب و کار تشکیل شده است. در این شیوه از بازاریابی ، بدون صرف هزینه، بازدیدکنندگان با وب سایت مورد نظر آشنا می شوند. 

مرحله سوم: تبدیل بازدیدکنندگان به مشتریان بالقوه و بالفعل

با جلب توجه و جذب بازدیدکنندگان وب سایت گام بعدی، تبدیل آن بازدیدکنندگان به مشتریان بالقوه از طریق جمع آوری اطلاعات تماس آنها است. آدرس ایمیل آنها حداقل اطلاعاتی است که به آن احتیاج دارید. اطلاعات تماس ارزشمندترین دارایی بازاریابان اینترنتی، به خصوص در بازاریابی ربایشی، است. پس برای اینکه بازدیدکنندگان شما این دارایی را با میل و رغبت خود ارائه نمایند باید در قبال آن، چیزی به آنها ارائه کنید! این پرداخت می‌تواند به شکل محتوایی مثل کتاب های الکترونیکی، اوراق سفید و مجموعه نکات و یا هر اطلاعاتی که برای هر یک از پرسناهای شما باارزش است، باشد.

مرحله چهارم: تحلیل آمارها

در بازاریابی اینترنتی باید بتوان آمارهای بازدید را تحلیل کرد. به عنوان مثال در صورتی که وبلاگ ۱۰۰۰ بازدیدکننده مرتبط که از موتورهای جستجو وارد آن شده‌اند داشته اما هیچ کدام از این بازدیدکنندگان اهداف از پیش تعیین شده‌ی ما مانند عضویت در خبرنامه ، طرفداری در شبکه های اجتماعی ، تماس تلفنی و … را انجام نداده‌اند تبدیل ضعیفی صورت گرفته است و باید تدبیری در این مورد اندیشیده شود. ممکن است مجبور شویم جانمایی المان ها در صفحات ، طراحی و موارد دیگر را تغییر دهیم تا بتوانیم میزان این تبدیل را افزایش دهیم.

مرحله پنجم: تبدیل مشتری به مشتری دائمی

در انجام بازاریابی اینترنتی حفظ مشتری و تلاش برای ترغیب وی برای خرید مجدد است بسیار مهم است. مشتری که یکبار از سایت خریدی انجام داده است احتمال خرید مجدد آن از مشتری جدید به مراتب بیشتر است. انجام بازاریابی ایمیلی ، بازاریابی در شبکه های اجتماعی و … می تواند مشتریانی که یکبار از سایت خرید کرده اند را مجددا برای خرید از آن تشویق کند.