دسته بندی ها: طراحی سایت

رتبه بندی الکسا Alexa چیست و چگونه می‌توان رتبه الکسا سایت را افزایش داد؟

الکسا Alexa یک سرویس بررسی ترافیک سایت است که اقدام به رتبه بندی سایت ها بر اساس معیارهای مختلف می‌کند. علاوه بر این در وب سایت الکسا اطلاعات مفیدی درباره کلمات کلیدی ارائه می‌شود؛ از این رو سایت الکسا را می‌توان به عنوان یک ابزار کارآمد به منظور آنالیز سایت در نظر گرفت. 

الکسا در آوریل سال ۱۹۹۶ کار خود را آغاز کرد و سه سال بعد در سال ۱۹۹۹ توسط شرکت آمازون خریداری شد. این شرکت روز به روز دامنه خدمات و فعالیت خود در سطح اینترنت را گسترش داد و در حال حاضر به‌عنوان یک منبع مفید از داده‌های وبگاه‌های اینترنتی شناخته می‌شود. این شرکت سرویس‌هایی را به دارندگان وبسایت ها برای بررسی وضعیت وبسایت، سئو، تحقیق کلمات کلیدی، مقایسه و تحلیل رقبا ارائه می‌کند.

اگر با این سایت و رتبه بندی الکسا آشنایی ندارید پیشنهاد می‌کنیم ابتدا به وب سایت alexa.com سر بزنید و آدرس یک سایت را در آن تایپ کنید تا بتوانید رتبه سایت و سایر اطلاعات موجود در الکسا را ببینید.

مهمترین خدمات الکسا

خدمات ارائه شده توسط وبسایت الکسا به دو بخش رایگان و غیر رایگان تقسیم‌بندی می‌شود. خدمات غیر رایگان الکسا شامل تحلیل بازار، تحلیل وبسایت، تحلیل سئو، تحقیق کلمات کلیدی و رتبه بندی است. در کنار این، چند سرویس رایگان و محدود برای پیدا کردن سایت های مشابه، مشاهده آمار تخمینی سایت و فهرست رتبه بندی وب سایت براساس کشور یا دسته‌بندی هم دارد.

برای راحتی کاربران، افزونه‌هایی برای مرورگر کروم و فایرفاکس ارائه شده است. این افزونه‌ با یک کلیک گزارشی شامل رتبه جهانی و کشوری، تعداد بک‌لینک، سایت های مشابه، سرعت سایت، لینکی به آرشیو سایت و لینکی به تحلیل آماری سایت نمایش می‌دهد.

نحوه محاسبه رتبه الکسا

رتبه بندی سایت در الکسا بر اساس معیارهای مختلفی انجام می‌شود. رنکی که الکسا برای رتبه بندی سایت شما ارائه می‌دهد بر اساس ترافیک، نمایش سایت شما در نتایج جستجو و سنجش میزان محبوبیت سایت شما توسط این سایت تخمین زده شده‌است. هر چه این عدد کمتر باشد، نشان از پرترافیک بودن و مقبول‌تر بودن سایت شما در نزد کاربران دارد. از عوامل دیگری که در رتبه الکسای سایت تاثیر دارد می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • مدت زمان حضور کاربران
  • تعداد صفحات بازدیدی کاربر
  • ورودی موتورهای جستجو
  • بک لینک
  • نرخ پرش کاربران

 

فرآیند ثبت سایت در الکسا به چه صورت است؟

اساسا نیازی به ثبت وبسایت در الکسا نیست. هر وبسایتی که اطلاعاتش در الکسا دریافت شود و آمار بازدید آن به یک مقدار حداقل از نظر الکسا برسد در رتبه بندی الکسا قرار می‌گیرد. اگر وبسایت تازه‌ای راه‌اندازی کرده‌اید و بازدید کننده آن در حال افزایش است، حداقل سه ماه باید صبر کنید تا در رتبه بندی الکسا دیده شود.

 

آیا رتبه الکسا واقعاً اهمیت دارد؟

به نظر اکثر کارشناسان، می‌توان گفت رتبه الکسا در حال حاضر تخمین خوبی است اما نباید معیار اصلی برای تحلیل و قضاوت کردن یک سایت باشد. در کل برتری سایت ها نسبت به یکدیگر را نمی‌توان فقط با یک عدد به عنوان رتبه سایت بیان کرد. اگر قرار باشد چند وب سایت باهم مقایسه شوند، باید با وب سایت های رقیب که محصول یا خدمات مشابهی دارند مقایسه شوند. حتی در این مقایسه هم صرفا معیار بازدیدکننده یا ترافیک کافی نیست. شاید وبسایتی بازدید کننده کمی داشته اما درآمد و کارایی آن بیشتر از وبسایتی با بازدید چندبرابری باشد.

 

چطور رتبه الکسای سایت را بالا ببریم؟

برای بالا بردن رتبه الکسا سایت باید تعداد بازدید کننده سایت را افزایش داد. برای افزایش بازدید سایت لازم است مجموعه ای از اقدامات شامل تولید محتوا ، سئو سایت ، تبلیغات و … در کنار هم انجام شود. این اقدامات برای هر وبسایتی ضروری است و قطعا افزایش رتبه الکسا هدف اصلی مدیران سایت برای جذب بازدید کننده به شمار نمی ‌رود؛ بنابراین می‌توان گفت افزایش رتبه الکسا یک نتیجه جانبی از اقداماتی است که در هر وبسایت برای جذب مخاطب و مشتری و یا در حالت کلی برای کسب درآمد صورت می‌پذیرد.

البته باید به این  نکته توجه داشت، در صورتی که به واسطه اقدامات ذکر شده رتبه الکسا افزایش قابل قبولی پیدا کرد، نباید این عدد را به تنهایی معیاری بر موفقیت کسب و کار قلمداد کرد؛ زیرا همانطور که گفته شد، معیار موفقیت سایت عملکرد بهتر در مقابیسه با سایت های رقیب است نه صرفا داشتن رتبه بهتر در میان سایت هایی که از نظر محتوا تفاوت‌های فراوانی با سایت شما دارند.

در کل چند کار می‌توان انجام داد که با کمترین هزینه بیشترین تاثیر را روی رتبه الکسا دارند. در ادامه به بررسی این روش‌ها می‌پردازیم:

 

تولید محتوا با کیفیت

ما با تولید محتوا برای مخاطب خود ارزش ایجاد می‌کنیم. تولید محتوای با کیفیت بهترین روش جذب بازدید کننده به سایت است. این شیوه از بازاریابی دیجیتال که به آن بازاریابی محتوا (بازاریابی مبتنی ر محتوا) نیز گفته می‌شود خارج از بحث افزایش رتبه الکسا، اگر به درستی و به صورت کاملا اصولی انجام شود، باعث جذب تعداد قابل توجه مخاطب به سایت می‌شود. بر اساس تجربه ثابت شده است که افرادی که از این طریق وارد سایت می‌شوند، پتانسل تبدیل شدن به مشتری دائمی کسب و کار شما را دارند.

آیا تولید محتوا به تنهایی برای جذب بازدیدکننده و افزایش ترافیک سایت کافی است؟ برای پاسخ به این سوال شما را دعوت می‌کنم مقاله تولید محتوا بر مبنای سئو را با دقت مطالعه کنید.

تولید محتوا اصولی دارد که نویسنده سایت یا وبلاگ باید به آن آگاه باشد. اگر بخواهیم به صورت خلاصه بیان کنیم، تولید محتوای با کیفت و با ارزش به محتوایی گفته می‌شود که در عین حال که کلیه نکات سئو در آن رعایت شده است، نیازهای مخاطبان را نیز تا حد قابل قبولی تامین نماید. لازم است نویسنده پیش از اقدام به تولید محتوا، تحقیق جامع و کاملی حول محور نیازهای کاربران و کلمات کلیدی پربازدید داشته باشد.

 

ایجاد بک‌لینک مناسب

بک‌لینک‌ به زبان ساده لینک‌هایی است که از دیگر وبسایت‌ها گرفته‌اید. هرچه تعداد و کیفیت بک‌لینک‌ها بیشتر و بهتر باشد رتبه وبسایت در نتایج گوگل بهتر می‌شود. با اطلاعات منتشر شده درباره رتبه بندی الکسا، می‌دانیم که بک‌لینک‌ها توسط ربات‌های خزنده الکسا شناسایی می‌شوند و از طرف دیگر بک‌لینک می‌تواند منبع ترافیک برای وبسایت‌ها باشد. بک‌لینک‌هایی رتبه وبسایت شما را در الکسا را بالا می‌برند که در وبسایت‌های مرتبط و معتبر ایجاد شده باشند.

 

فعالیت در شبکه‌های اجتماعی

نیازی به توضیح نیست که شبکه‌های اجتماعی محبوب دل همه شده‌اند. از انواع شبکه‌های اجتماعی به راحتی می‌توانید کاربران زیادی به وبسایت خود جذب کنید. لینک گذاشتن در استوری‌های اینستاگرام، کانال تلگرام، انتشار مقالات و پست‌های وبلاگ در لینکدین یا توییتر روش‌های متداولی هستند که اگر تعداد فالوور شما زیاد باشد حتماً در ترافیک وبسایت تاثیر می‌گذارند.