دسته بندی ها: طراحی سایت

روانشناسی رنگ ها در طراحی سایت

رنگ‌ها بسیار قدرتمند هستند. رنگ‌ها علاوه بر اینکه می‌توانند در احساسات مردم نفوذ کنند، بر روی عمل آن‌ها نیز تاثیرگذاراند. کسب اطلاعات درباره روانشناسی رنگ‌ها می‌تواند بر روی تقویت یک برند، فروش بیشتر محصولات و هدایت بازدیدکنندگان به یک صفحه خاص در وب سایت کمک نماید.

مطالعات مختلف نشان داده است که مردم تصمیم‌گیری درباره دوست داشتن یا نداشتن یک محصول را در کمتر از ۹۰ ثانیه انجام می‌دهند و در ۹۰ درصد موارد، این تصمیم‌گیری منحصراً بر اساس رنگ‌ها است. تحقیقات همچنین نشان داده‌اند که رنگ‌ها به یک برند شخصیت می‌بخشند و کمک خواهند کرد تا در میان مردم رسمیت پیدا کنند.

این مساله اصلاً تصادفی نیست که بسیاری از شبکه‌های اجتماعی محبوب مانند فیسبوک، تویتر، لینکدین و … دارای لوگوی آبی رنگ می‌باشند. البته این بدان معنا نیست که رنگ آبی فقط برای این منظور قابل استفاده است. در صورتی که به این نتیجه رسیدید که مثلاً رنگ آبی بهترین گزینه برای وب سایتتان است، شما باید به سایر رنگ‌هایی که با رنگ آبی قابل استفاده هستند نیز توجه داشته باشید.

روانشناسی رنگ قرمز

رنگ قرمز در حالت کلی باعث افزایش ضربان قلب می‌شود این رنگ با مفاهیمی نظیر هیجان، عشق، انرژی و حرکت همراه است. رنگ قرمز همچنین دارای محتوای منفی مانند جنگ، وحشت، آتش، عصبانیت و خطر نیر می‌باشد. به همین دلیل ممکن است این رنگ برای برخی از کاربران خوشایند نباشد.

موارد استفاده رنگ قرمز

از رنگ قرمز می‌توان برای جلب توجه مخاطبان و یا ایجاد هیجان در آن‌ها استفاده نمود. رنگ قرمز مناسب برای وب سایت هایی با مضامین غذا، صنعت مد، سرگرمی، ورزش، ازاریابی، تبلیغات، سرویس‌های اورژانسی و سلامت بهداشتی می‌باشد. o

مواردی که نباید از رنگ قرمز استفاده کرد

به هیچ وجه بیش از حد از رنگ قرمز در وب سایتتان استفاده نکنید. هیجان بیش از حد ممکن است اثرات معکوس داشته باشد. رنگ قرمز به صورت عمومی برای وب سایت های با موضوعات مربوط به کالاهای لوکس، محتوای مربوط به طبیعت یا سایت ها و سرویس های حرفه‌ای مناسب نیست.

روانشناسی رنگ قرمز در طراحی سایت

روانشناسی رنگ زرد

زرد یک رنگ درخشان است، این زنگ با مضامینی نظیر شایستگی، خوشحالی، تشویق، خوش‌بینی و جوانی همراه است. رنگ زرد همچنین با برخی موضوعات منفی مانند ترس، فریب‌کاری و ارزانی در ارتباط است.

موارد استفاده از رنگ زرد

استفاده از رنگ زرد روشن به مقدار اندک می‌تواند برای انرژی دادن و ایجاد حس خوشحالی در مخاطبان مفید باشد. رنگ زرد سبک و ملایم نیز می‌تواند برای مخاطبان آرامش‌بخش باشد. از رنگ زرد مچنین می‌توان برای جلب توجه مخاطب به یک مطلب یا آیکون خاص در وب سایت استفاده نمود. 

مواردی که نباید از رنگ زرد استفاده کرد

رنگ زرد باعث خسته شدن چشم‌ها می‌شود. بهتر است از این رنگ به مقدار اندک استفده شود. استفاده بیش از حد از این رنگ ممکن است حس اسپم بودن مطلب را به مخاطب القا کند.

روانشناسی رنگ زرد در طراحی سایت

روانشناسی رنگ نارنجی

نارنجی یک رنگ پر انرژی و پر حرارت است. این رنگ عموما با مضاینی نظیر سرگرمی، خوشبختی، انرژی، جاه‌طلبی، هیجان و اشتیاق همراه است. 

موارد استفاده از رنگ نارنجی

این رنگ برای آیکون‌های مربوط به عضویت یا ثبت‌نام در سایت مناسب است. همچنین می‌توان از این رنگ برای آیکون خرید کالا در سایت‌های فروشگاهی استفاده نمود. بناراین اسن رنگ نارنجی یک رنگ مناسب برای سایت‌های e-commerce، تکنولوژی، سزگمی، غذا و مراقبت از کودکان مناسب است.

مواردی که نباید از رنگ نارنجی استفاده کرد

با وجود اینکه رنگ نارنجی به اندازه رنگ قرمز قوی نیست، اما استفاده بیش از حد از آن، ممکن است تاثیر منفی بر روی مخاطبان داشته باشد؛ بنابراین توصیه نمی‌شود از رنگ بیش از اندازه در سایت استفاده نمایید.

روانشناسی رنگ نارنجی در طراحی سایت

روانشناسی رنگ سبز

رنگ سبز یک اثر سازگار و متعادل‌کننده بر مخاطبان دارد. این رنگ با مفاهیمی نظیر رشد، سلامت، طبیعت، ثروت، پول، آرامش، سخاوتمندی، حسادت، موفقیت و حمایت همراه است.

موارد استفاده از رنگ سبز

سبز آسان‌ترین رنگ برای چشم‌هاست که می‌توانند آن را پردازش کنند. استفاده از این رنگ باعث خلق آرامش و راحتی در مخاطب می‌شود. این رنگ مناسب برای وب سایت هایی با موضوعات علمی، صنعت توریسم، پزشکی، منابع انسانی و محیط زیست می‌باشد.

مواردی که نباید از رنگ سبز استفاده کرد

رنگ سبز برای معرفی کالاهای لوکس، فناوری و محتوای مرتبط با دختران نوجوان چندان مناسب نیست.

روانشناسی رنگ سبز در طراحی وب سایت

روانشناسی رنگ آبی

رنگ آبی با مفاهیمی نظیر شایستگی، کیفیت، آرامش، اطمینان، استواری، خِرَد، وفاداری، مقاومت و امنیت همرا است. از رنگ آبی روشن همچنین می‌توان مفاهیمی نظیر طراوت و انرژی را استنباط نمود.

موارد استفاده از رنگ آبی

رنگ آبی اغلب توسط شرکت‌های بزرگ و بانک‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ زیرا غیرتهاجمی است و ر مشتری اطمینان ایجاد می‌کند. این رنگ همچنین برای موارد دیگری مانند مراقت‌های بهداشتی، دندادپزشکی، فناوری‌های پیشرفته، موضوعات پزشکی، سایت‌های دولتی و بیان قوانین مورد استفاده قرار گیرد.

مواردی که نباید از رنگ آبی استفاده کرد

با توجه با مفهوم آرامش‌بخشی گه رنگ آبی دارد، استفاده بیش از حد آن در طراحی وب سایت ممکن است باعث سرد و بی احساس شدن وب سایت شما شود. همچنین رنگ آبی باعث مهار اشتها می‌شود؛ بنابراین مراقب استفاده از این رنگ در محتواای مرتبط با مواد غذایی باشید.

روانشناسی رنگ آبی در طراحی سایت

روانشناسی رنگ بنفش

رنگ بنفش را می‌توان یک رنگ سلطنتی به شمار آورد. این رنگ با مضامینی نظیر ارتباط خلاقانه، تخیل ئ خیال‌پردازی، افتخار، پختگی، قدرت، ثروت، سعادت و احترام در ارتباط است. 

موارد استفاده از رنگ بنفش

از رنگ بنفش تیره می‌توان برای ایجاد حس تجمل و ثروت؛ و از رنگ بنفش روشن می‌توان برای بیان موضوعات عاشقانه و عارفانه استفاده نمود. رنگ بنفش همچنین می‌تواند برای محصولات زیبایی (به طور خاص محصولات ضد پیری)، طالع‌بینی، ماساژ، یوگا، موضوعات معنوی، محتوای مرتبط با دختران نوجوان و برندهای زنانه مناسب باشد.

مواردی که نباید از رنگ بنفش استفاده کرد

بنفش می‌تواند رنگی آرامش‌بخش برای مخاطبان باشد کهبه طور کلی آن را به یک انتخاب ضعیف برای جلب توجه کاربران تبدیل می‌کند. استفاده از رنگ بنفش بیش از حد تیره نیز باعث می‌شود، سایت شما از یک حالت دوستانه و صمیمی فاصله بگیرد.

روانشناسی رنگ بنفش در طراحی سایت

روانشناسی رنگ قهوه‌ای

قهوه‌ای یک رنگ گرم و طبیعی است. این رنگ با مفاهیمی نظیر اعتماد، ثبات و دوستی همراه است.

موارد استفاده از رنگ قهوه‌ای

از رنگ قهوه‌ای می‌توان برای تحریک اشتها استفاده کرد (مثلاً تبلیغات برای شکلات یا قهوه)؛ بنابراین قهوه‌ای رنگی مناسب برای محتوای مرتبط با غذا به شمار می‌رود. رنگ قهوه‌ای همچنین برای مصارف دیگری نظیر حیوانات، دامپزشکی و مسائل مالی قابل استفاده است. علاوه بر این قهوه‌ای یک رنگ مناسب برای پس زمینه وب سایت شما به شمار می‌رود.

مواردی که نباید از رنگ قهوه‌ای استفاده کرد

رنگ قهوه‌ای ممکن است برای مخاطبان قدری کسل‌کننده یا محافظه‌کارانه باشد. به طور کلی قهوه‌ای رنگ مناسبی برای جلب توجه مخاطبان نیست، از این رو هرگز نباید از آن برای قسمت‌هایی از سایت مانند تماس با ما و … که نیازتوجه مخاطبن دارند، استفاده شد.

روانشناسی رنگ قهوه‌ای در طراحی سایت