دسته بندی ها: طراحی سایت

نکات مهم در ثبت دامنه مناسب برای وب سایت یا فروشگاه آنلاین

وقتی قصد راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی جدید را دارید , قبل از انتخاب یک نرم افزار فروشگاه ساز , اولین و مهمترین موردی که باید رعایت نمایید، اهمیت دادن به نکات مهم در ثبت دامنه و در نهایت انتخاب یک نام دامنه مناسب است. انتخابی که بر موفقیت وب سایت یا فروشگاه مجازی شما در عرصه موضوعی اش اثر می گذارد؛ همانطور که روی سئو سایت برای موتورهای جستجو و بازاریابی در شبکه های اجتماعی یا SMM اثرگذار است.

بیایید ببینیم چطور دامنه روی SEO و SEM اثر می گذارد و فاکتورهای یک دامین خوب چیست. این مقاله با هدف بیان نکات انتخاب نام دامنه مناسب برای سایت یا فروشگاه اینترنتی نوشته شده است.

آیا من باید یک دامین شامل کلمه کلیدی انتخاب کنم؟

برای سال ها متخصصین سئو و بازاریابان موتورهای جستجو , اغلب دامین هایی که شامل کلیدواژه های هدف بود را  به هدف افزایش کلیک خورشان در نتایج و کسب رنک بالاتر در گوگل و … ثبت می نمودند. بیایید ببینیم این موضوع هنوز هم موثر است یا خیر؟

بسیاری از استراتژیست های سئو , دامین های دقیقا منطبق می‌خرند. دامنه هایی که دقیقا با عبارت کلیدواژه ای مقصود مطابقت دارد. برای مثال برای کسب رتبه در عبارت “فروشگاه ساز” دامنه “فروشگاه-ساز.net” را ثبت می کنند. این کار می تواند سه مزیت داشته باشد:

  1. حضور عبارت کلیدواژه ای در دامنه، خودش یک فاکتور کسب رتبه است.
  2. حضور کلیدواژه در دامنه، دیگر وبمستران را ترغیب به بکارگیری آن می کند.
  3. کلیدواژه در متن عبارت لینک، وقتی کسی به سایت شما لینک می دهد قرار می گیرد.

اما بر اساس بروزرسانی های اخیر گوگل، انتخاب اینگونه دامنه ها مانند سابق در کسب رتبه موثر نیست. مطالعات سئوموز نشان می دهد دامین های کاملا منطبق، از تاثیر ۰٫۳۴ درصدی در ۲۰۱۰ به تاثیر ۰٫۱۸ درصدی در ۲۰۱۲ رسیده اند. بسیاری از متخصصین سئو، بر این باورند که ممکن است در آینده تاثیر دامنه های کاملا منطبق از این هم کمتر شود.

این به آن معنی نیست که نمی بایست دامنه های کلیدواژه ای ثبت کنید، اما کلیدواژه های درون دامنه نمی بایست فاکتور اصلی شما در انتخاب نام Domain باشد.

مهمتر از کلیدواژه ها در دامنه قابلیت برندسازی است

داشتن یک دامنه که شامل کلیدواژه های هدف باشد، مزایایی دارد، اما از نکات مهم در ثبت دامنه که باید لحاظ شود قابلیت برندسازی برای دامنه است. برند شما مهم است و دامنه شما زیربنایی است که برند شما بر روی آن ساخته خواهد شد.

دامنه شما چیزی است که معلوم می کند کاربران شما چگونه شما را پیدا می کنند، به خاطر می سپرند، اشتراک می گذارند و شرکت شما را متمایز می کنند. چه در شبکه های اجتماعی و چه در موتورهای جستجو، نام دامنه اصلی ترین راه برای این است که کاربر بفهمد لینک کجا می رود.

بعضی بازاریابان فکر می کنند که سئو فقط درباره لینک ها و کلیدواژه هاست، اما واقعیت این است که گوگل برندها را نیز دوست دارد. اولین مرحله ساختن یک برند خوب، ثبت یک دامنه با قابلیت برندسازی است.

برای نمونه دامنه موتور جستجوی گوگل searchengin.com نیست، بلکه google.com است.

نکات مهم در ثبت دامنه مناسب

مهمترین نکات انتخاب نام دامنه برندی

در بعضی موارد، تصاحب یک دامین کاملا منطبق با کلیدواژه می تواند کلیک خور شما در نتایج و فهرست های موتورهای جستجو را افزایش دهد.

اما باید بدانید که:

  • ابزار شما برای فهم کلیدواژه های جستجویی مردم چیست؟ بهتر است از ابزار پیشنهاد کلیدواژه گوگل استفاده کنید
  • هزینه اش؟ معمولا دامنه های کاملا منطبق با کلیدواژه قبلا ثبت شده اند و تصاحب آنها مشکل است.
  • آیا دات کام است؟ شاید بتوانید دامنه کاملا منطبق با پسوند .info پیدا نمایید، اما قطعا کم ارزش تر از معادل .com اش خواهد بود

نکات مهم در ثبت دامنه که باید رعایت نمایید

برخی از نکات مهم در ثبت دامنه شامل موارد زیر می شود:

  1. یک پسوند .com برگزینید: در اکثر مواقع بهترین انتخاب .com است. زیرا دات کام استاندارد و معمول است. اکثر کاربران فکر می کنند وب سایت یک شرکت باید به دات کام ختم شود. بعلاوه ۷۵% وب سایت های دنیا دات کام هستند! (این یک فاکتور اساسی نیست و به این معمنی نیست که دامنه های .ir را ثبت نکنید.)
  2. قابل بخاطرسپاری باشد : کاربران باید بتوانند نام دامنه/برند شما را به یاد بیاورند. برند، کلیت چیزی است که افراد از یک سازمان خاص در ذهن می آورند. شما تنها تاثیر نهایی را می گذارید بر اینکه مردم وقتی به یادتان می آورند، چگونه شما را درک کنند.
  3. مرتبط باشد: کلمات، معانی و دلالت های ضمنی مشخصی دارند. با کمی تحقیق برای اطمینان می توانید بفهمید آیا عموم مردم پیام دلخواه شما را از دامنه تان متوجه می شوند. یک روش سریع تست و آزمایش نام دامنه، استفاده از ابزار نطرسنجی مکانیزه آمازون است، که یک نظرسنجی را برای ۱۰۰ نفر اجرا می کند و می خواهد که با شنیدن نام دامنه حدس بزنند موضوع کار آن شرکت چیست؟ پاسخ ها می تواند به شما دیدی ارزشمند دهد که چه دامنه ای معنی بهتری می دهد.
  4. راحت هجی شود: باید به راحتی اسپل املایی و هجی شود. از کاربرد کلماتی که معمولا غلط نوشنه می شوند بپرهیزید، دارای حروف صدادار (انگلیسی) و نگارش غلط عمدی. اگر می خواهید دامنه ای شامل عدد بگیرید مثل ۱pezesh.com توجه داشته باشید که حتما onepezeshk.com و yekpezeshk.com را هم ثبت کنید.
  5. با ابهت جلوه کند: نام دامنه شما باید جلوه ای با ابهت و قابل اعتماد داشته باشد. تحقیقات نشان می دهد انتخاب نام دامنه مناسب می تواند تا حدود زیادی قابل اعتماد بودن را حل کند.
  6. کوتاه تر بهتر است: دامنه خود را حداکثر یک یا دو کلمه ای بگیرید. ۱۰۰ هزار سایت تاپ، بصورت میانگین ۹ حرف در دامنه خود دارند.
  7. منحصربفرد باشد: یکی از اهداف بازاریابی شما بایست تمایز برند شما در کنار دیگر رقبایتان باشد. سعی کنید نام دامنه ای یکتا و بی همتا انتخاب کنید. نامی مانند YourDiscountInsuranceStore.com بر خلاف Google.com منحصر بفرد نیست.

چگونه نام دامنه ای عالی پیدا کنید؟

انتخاب یک نام دامنه می تواند سخت باشد. در بسیاری موارد نام دامنه هایی که مناسب کسب و کار شما هستند، قبلا ثبت شده اند و برای خرید گران هستند. یک جلسه طوفان فکری برگزار کنید و از اعضای تیم خود بخواهید چند ایده را بپرورانند . این سه پیشنهاد می تواند به باروری طوفان فکری شما کمک کند:

  1. از کلمات موجود استفاده کنید: از یک فرهنگ جامع لغات، برای یافتن واژه هایی که بصورت عادی بذهن نمی رسند استفاده کنید.
  2. کلمات جدید خلق کنید: بسیاری از وبسایت های مشهور بر اساس کلمات جدیدی هستند که آنقدر گمنامند که عده کمی از مردم آن را می دانند. مثل google.com و Bing.com
  3. کلمه ای چند وجهی خلق کنید: از ترکیب چند کلمه یا حروف اول کلمات، کلمه ای چند وجهی جدید بسازید مانند Pinterest.

آیا سایت های .com رنک بالاتری نسبت به دامنه های محلی هر کشور بدست می آورند؟

دامنه .com همچنان پرکاربردترین و شناخته شده ترین دامنه در بین کاربران برای آدرس دهی وب بشمار می رود و برخی از سئوکاران اعتقاد دارند که سایت های .com رنک بالاتری نسبت به دامنه های محلی کشورها دارند.

چیزی که واضح است این نکته می باشد که سایت های .com شانس بیشتری برای نشان دادن گستره جهانی یک وبسایت نسبت به سایتی به عنوان مثال با دامنه .ir در نتایج کشور آمریکا دارا هستند.

اگر هدف شما جهانی است، احتمالا تمایل دارید که یک دامنه .com بدست آورید اما اگر هدف کسب و کار شما بیشتر در کشورتان است بهتر است که از دامنه های داخلی استفاده کنید. مطمئن ترین گزینه انتخاب هر دو اینهاست.

نکته: شما همچنین می توانید منطقه هدف را در ابزار وبمستر تنظیم کنید که البته همیشه عملکرد بسیار خوبی بشمار می رود.

منبع:  shopsales and newseo

دیدن دیدگاه ها

  • اینکه گفته میشه دامنه منطبق بر کلید واژه باشه. گوگل ترجمه کلید واژه رو تشخیص میده یا فینگیلیش اونو؟ مثلا ما یک سایت پروژه داریم. حالا کدوم دامنه بهتره؟ project.ir یا prozhe.ir؟

    • گوگل در حدی هوشمند شده که یک سری از کلمات کلیدی (فارسی) را هم حتی به اشتباه با کیبورد انگلیسی تایپ کنید متوجه میشه و پیشنهاد مناسب را میده
      مثلا اگه به جای "خرید لباس" عبارت "ovdn gfhs" را در گوگل وارد کنید فروشگاه های لباس را پیشنهاد میده
      عبارت prozhe را هم تایپ کنید همین اتفاق خواهد افتاد، ولی موارد زیر را در نظر بگیرید

      1- این فقط یکی از چند صد فاکتور گوگل هست و تاثیرش میتونه خیلی کم باشه
      2- باید قابلیت برندسازی یا این که در ذهن افراد راحت بمونه و یک مدل (با املای صحیح) بشه نوشت را هم در نظر بگیرید
      3- خیلی سایت ها هست که در دامنه از کلمه کلیدی استفاده نکردن ولی رتبه های خیلی عالی دارن، پس خلاقیت و نوع خدمات مهمتره
      4- برای دامنه ای مثل سایت facebook حتما نباید از socialnetwork استفاده کرد