اگر اهل فضای مجازی و شبکه های اجتماعی بهخصوص اینستاگرام باشید، قطعاً کلمه اینفلوئنسر (Infuencer) هم باید برای شما آشنا باشد. اینفلوئنسر در لغت به معنای “تاثیرگذار” است. این لقب به کسانی داده میشود که در شبکه های اجتماعی اشخاص تاثیرگذاری هستند. ممکن است این اشخاص در خارج از شبکه های اجتماعی و در دنیای واقعی چندان معروف و شناختهشده نباشند و یک زندگی عادی داشته باشند، اما در شبکه های اجتماعی بسیاری از مردم آنها را دنبال میکنند و طرفداران زیادی دارند.
بخش اصلی درآمد اینفلوئنسرها از طریق تبلیغات بدست میآید. آنها معمولاً با شرکتهایی که میخواهند محصولاتشان را تبلیغ کنند، کمپین تبلیغاتی تشکیل میدهند. شیوه تبلیغاتی اینفلوئنسرها نیز باهم متفاوت است. مثلاً بعضی از آنها محتوایی متناسب با محصول شرکت طراحی میکنند و از این طریق به تبلیغ برای آن محصول میپردازند. برخی دیگر هم به صورت مستقیم در یک پست یا استوری محصول را تبلیغ میکنند.
پرداخت وجه به اینفلوئسرها در ازای تبلیغات معمولاً به دو شیوه انجام میشود. بعضی از اینفلوئنسرها مبلغ مشخصی برای تبلیغ تعیین میکنند و پس از دربافت وجه، اقدام به تبلیغ کالا میکنند؛ برخی دیگر هم چندین پکیج تبلیغاتی برای پیجشان تعریف میکنند. در این پکیج های تبلیغاتی ، اینفلوئنسر مبالغ مختلفی را بر اساس تعداد بازدید و مدت زمان قرارگیری پست تبلیغاتی در صفحه تعریف میکند. در این حالت کارفرما بر اساس بودجهای که تمایل دارد برای تبلیغات محصولاتش هزینه کند، پکیج تبلیغاتی موردنظرش را انتخاب میکند. این شیوه از تبلیغات برای اینفلوئنسرهایی مناسب است که تعداد دنبال کننده بالایی داشته باشند.
اینفلوئنسر مارکتینگ یا بازاریابی تاثیرگذار شاخهای از دیجیتال مارکتینگ به شمار میرود که برای تبلیغات یا برندیگ یک محصول قابل استفاده است. این شیوه از بازاریابی برای کسب و کارهای تازه تاسیس بهترین گزینه تبلیغاتی به شمار میرود.
زمانی که شما قصد تشکیل کمپین تبلیغاتی برای کسب و کارتان را دارید، گزینههای زیادی در پیش روی شما قرار دارد. شیوههای سنتی تبلیغات مانند تبلیغات تلوزیونی یا قرار دادن بیلبورد در سطح شهر همچنان طرفدارانی دارد، اما این شیوه از تبلیغات به دلیل گران قیمت بودن، تنها برای طیف اندکی از کسب و کارها قابل استفاده است.
هزینه اجاره ماهانه یک بیلبورد در سطح شهر تهران چیزی معادل با ۲۷۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان است که برای یک استارت آپ نوپا رقم بالایی به شمار میرود. میتوان با صرف هزینه به مراتب کمتر از یک اینفلوئنسر در اینستاگرام خواست تا تبلیغی از برندتان در صفحهاش قرار دهد.
شبکه های اجتماعی یک فضای آزاد و قابل استفاده برای همگان است. هر کسی میتواند در این فضا فعالیت کند به یک اینفلوئنسر تبدیل شود. کافیست استعداد و علایق شخصیاش را پیدا کند و شروع به فعالیت در آن زمینهها نماید. با یک سرچ ساده در اینستاگرام، میتوان تعداد زیادی اینفلوئنسرِ علاقمند به عکاسی پیدا کرد که با دوربین تلفن همراهشان عکس میگیرند و در فضای مجازی منتشر میکنند. یا مثلاً افراد علاقهمند به کتاب در کنار مطالعه کتابهای مورد علاقهشان، یک صفحه اینستاگرام معرفی کتاب هم دارند که نقدها و نظراتشان را مینویسند. در ادامه قصد دارم چند نکته مهم برای علاقهمندان به این حوزه بیان کنم که با عمل به این نکات میتوانند به یک اینفلوئنسر تبدیل شوند.
مهمترین نکته همین است؛ به چه چیزی علاقه دارید!؟ یک کاغذ و قلم بردارید و لیستی از تمام موضوعاتی که به آن علاقهمند هستید تهیه کنید. اگر به سفر علاقه دارید میتوانید نقاط گردشگری مختلف دنیا را معرفی کنید، اگر به لباس علاقه دارید، میتوانید به معرفی برندهای لباس بپردازید و هر موضوع دیگر. نوشتن به شما کمک میکند موضوعات مورد علاقهتان را طبقهبندی کنید و از بین آنها بهترین موضوع را انتخاب کنید. پس هرگز از نوشتن غافل نشوید.
کاربران فضای مجازی به سرعت جذب کارهای متفاوت و جدید میشوند. اگر به موضوع خاصی علاقهمند هستید، قطعاً ایدههای خلاقانه مختلفی هم درباره آن موضوع در سر دارید. به دنبال این باشید که چطور با یک کار خلاقانه میتوانید بهتر و بیشتر دیده شوید. به بررسی سایر صفحههایی که در حوزه مورد علاقه شما در حال فعالیت هستند بپردازید و از آنها ایده بگیرید. همچنین توصیه میکنم صفحات اینفلوئنسرهای خارجی را هم به دقت بررسی کنید. گاهی اوقات ایدههای جالبی از این صفحهها نصیبتان میشود که قبلاً در ایران هیچ اینفلوئنسری آنها را اجرا نکرده است.
امروزه در ایران وقتی کلمه اینفلوئنسر شنیده میشود، اولین شبکه اجتماعی که به ذهن هر شخص میرسد، اینستاگرام است. اینفلوئنسرهای ایرانی در اینستاگرام بسیار زیاد هستند. یکی از دلایل علاقه اینفلوئنسرها به اینستاگرام، امکاناتی است که این شبکه در اختیار کاربرانش قرار میدهد. به عنوان نمونه میتوان به امکان قراردادن ویدئو زنده و استوری اشاره نمود. یکی دیگر از مزایای اینستاگرام، هشتگ گذاری در آن است. هشتگ گذاری اصولی، یک ترفند افزایش فالوور در اینستاگرام به شمار میرود. البته توجه به نکته قبل یعنی تولید محتوای منحصر به فرد هم در نگاه کاربران بسیار مؤثر است. علاوه بر اینستاگرام شبکه های اجتماعی دیگری نظیر تلگرام ، فیسبوک و تویتر هم هستند که میتوانید در آنها فعالیت داشته باشید. در میان این شبکهها، اینستاگرام و تلگرام بیشتر توسط مردم ایران مورد استفاده قرار میگیرد.
شبکه های اجتماعی
هر ایدهای که داشته باشید هر چقدر هم که به نظرتان جدید باشد، قطعاً یک نفر قبل از شما صفحهای در اینستاگرام درباره آن موضوع ساخته و در حال فعالیت است. علت این موضوع، تعداد زیاد اینفلوئنسرهایی است که در حوزههای مختلف در حال فعالیت در اینستاگرام و سایر شبکه های اجتماعی هستند. بسیار مهم است که با این اشخاص ارتباط برقرار کنید. سعی کنید از تجربیات آنها استفاده کنید. مطمئن باشید این همکاری بیشتر به نفع شما است تا آن شخص. یک نمونه از همکاری با اینفلوئنسرهای دیگر، برگزاری مسابقه میباشد. شما میتوانید با یک یا چند اینفلوئنسر دیگر یک کمپین تشکیل دهید و اقدام به برگزاری یک مسابقه با یک موضوع خاص نمایید. با برگزاری مسابقه قطعاً سیل عظیمی از فالوورها به سمت صفحه شما هجوم خواهند آورد.