کاربران با مشاهده یک وب سایت، به سرعت و بر اساس ظاهر یک وب سایت است که تصمیم به ماندن و یا رفتن به یک وب سایت دیگر می گیرند. طراحی سایت اصولی میتواند به شما حس اعتماد را القا نماید و باعث جلب اعتماد کاربر شود، چیزی که در وب و ارتباط گیری های بدون روابط فیزیکی، نیاز مسلم هر فعالیتی در این چارچوب است.
احتمالاً اگر از سیستم های آمارگیری پیشرفته در وب سایت خود استفاده کرده باشید و اصول جلب اعتماد را در طراحی سایت خود رعایت نکرده باشید، متوجه شده اید که بیشتر کاربرانتان، بیش از یک صفحه از وب سایت شما را بازدید نکرده اند و حتی بیشتر از چند ثانیه در وب سایت شما به فعالیت نپرداخته اند.
تحقیقات نشان داده اند که طی یک ثانیه اول مشاهده یک وب سایت، حتی قبل از خواندن یک کلمه از محتوا، نظر ما در خصوص کیفیت و قابل اعتماد بودن یک مطلب در ذهنمان شکل می گیرد.
بازدید های بسیار کوتاه مدت از یک وب سایت، در حقیقت نمایانگر این موضوع است که طراحی وب سایت شما نتوانسته مخاطب را اغنا کند تا اعتماد او را جلب نماید. امروز میخواهیم راهکارهایی را با هم بررسی نماییم که با رعایت آن بتوان بیشترین جلب اعتماد کاربر در برخورد با وب سایت شما را کسب نماییم.
در ادامه چند راهکار کاربردی برای افزایش و جلب اعتماد کاربر بررسی می شود.
خب شاید این ساده ترین راه برای یک طراحی سایت و جلب اعتماد کاربرانتان باشد. یک کاربر از شما چه میخواهد؟! اگر قرار است سایت شما تا ۵ روز دیگر افتتاح شود یا نسخه جدیدی از آن رونمایی شود، خب پس باید سایت شما تا آن زمان آماده شود و آنچه که به کاربرانتان قول داده اید را بتوانند مشاهده کنند.
همیشه سعی کنید به قول هایی که به کاربرانتان می دهید عمل کنید، در خصوص ارائه یک مطلب یا امکانات جدید در سایت، یا ارسال خبرنامه و بسیاری از موارد دیگر که هم به طراحی سایت شما ارتباط دارد و هم در به روز رسانی های آینده محتوایی سایتتان.
مثلاً یکی از نقاط برجسته کسب اعتماد از کاربر این است که زمانی که قرار است خبرنامه ای را برای کاربرانتان ارسال کنید، هیچ گاه پیام های تبلیغاتی خود را در آن نگنجانید و آن چیزی را به کاربر ارائه کنید که برای آن در سیستم خبرنامه شما عضو شده است.
سازگاری در حقیقت روش ارائه مطالب مطابق با نسخه های قبلی و یا سایت های مشابه است که توان یادگیری و یا دوباره یادگیری کمتری از کاربر بخواهد. این به چه معناست؟!
زمانی که یک کاربر با وب سایت قدیمی شما رابطه برقرار کرده، تغییر واسط کاربری به یک رابط کاربری متفاوت، در حقیقت ذهنیت کاربر و استفاده کاربر از سایت شما را با مشکل روبرو میکند.
بهترین روش طراحی سایت این است که ما بدانیم اولاً کاربران ما چگونه احساس راحتی بیشتری میکنند که نیاز کمتری به آموزش در زمان استفاده را داشته باشند و ثانیاً تغییرات مورد نظر را به آهستگی و در طی یک بازه زمانی طولانی مدت در نظر بگیریم تا کاربر بتواند آرام آرام با تغییرات انس بگیرد و یکدفعه دچار سردرگمی در ساختار جدید سایتتان نشود.
این نکته را باید در نسخه های مجزا و یا بازخوردی متفاوت وب سایت خود نیز در نظر بگیرید و سازگاری را رعایت نمایید. به طور مثال طراحی سایت مجزا و یا رسپانسیو برای دیگر گجت ها و نمایشگرهای کوچک باید دارای عناصر و کارکردی شبیه به وب سایت اصلی باشد.
در اینجا منظور از تمیز بودن این است که شلوغ و پر رنگ و حاشیه نباشد! اگر به دنبال جلب اعتماد بیشتر کاربران سایت خود هستید، سعی کنید تا رعایت اصولی مانند ایجاد فضای خالی در وب سایت، رعایت ترکیب بندی و انتخاب رنگ بندی مناسب با متون و قابل خوانا بودن محتوای ارائه شده به کاربر را همیشه در نظر داشته باشید.
هیچ گاه کاربرد را فدای زیبایی ظاهری نکنید! ممکن است زمینه کمی با کنتراست پایین تر و نزدیک تر به رنگ متن شما به ظاهر زیبا تر بیاید ولی تا به حال این حالت را با زمانی که تفاوت رنگ زمینه و متن به صورت فاحشی با یکدیگر متفاوت است مقایسه کرده اید؟!
قطعاً کاربران میتوانند از تظاد بیشتر رنگ سیاه متن و سفید زمینه احساس راحتی بیشتری نمایند این در حالی است که در برخی از وب سایت ها، این موضوع فدای زیبایی ظاهری (سلیقه ای) یک طراح وب سایت می گردد.
زمینه یکسان اینجا به معنای چارچوب و قالب یکسان در طول وب سایت است. اگر یک کاربر در صفحه ای محتوایی را مشاهده مینماید، توقع دارد با عبور به یک صفحه دیگر طی همان قالب قبلی محتوای جدید را مشاهده کند. این چه زمانی برای شما اهمیت بیشتری پیدا میکند؟!
فرض کنید یک کاربر قرار است یک بلیط از سایت شما خریداری کند، در صورتی که صفحه معرفی محصول با خرید محصول و فرآیند های فروش دارای تفاوت های زیادی باشد، اعتماد کاربر به وب سایت رو به کاهش میرود و احتمال نهایی نشدن یک خرید به همان اندازه کاهش پیدا میکند.
حال این موضوع را میتوان در بستر سایت های محتوایی نیز مثال زد. شما همیشه باید در نظر داشته باشید که طراحی وب سایت شما به گونه ای نباشد که مخاطب برای مرور در صفحات شما همواره با یک چینش و ظاهری متفاوت روبرو شود.
این در طراحی یک مثال است که میگویند یک صندلی در یک اتاق، یک اتاق در یک خانه، یک خانه در یک محله و یک محله در یک شهر معنا پیدا میکند.
این به این معنا است که باید اصول و تناسب همیشه در طراحی از یک قاعده مشخصی پیروی کند و ساختار شکنی های غیر متعارف باعث سردرگمی مخاطب خواهد شد.