سئو

dublin core چیست؟ آیا در بهبود رتبه گوگل تاثیرگذار است؟

در این مقاله از گروه نرم افزاری آلماتک درباره نوعی از تگ صحبت خواهیم کرد که شاید اندکی نا‌آشنا باشد. بسیاری از افراد می خواهند بدانند که dublin core چیست؟

این تگ می‌تواند از اهمیت زیادی برای وبمستر‌ها برخوردار باشد زیرا جذب بازدیدکننده از طریق موتور جستجوی گوگل ساده‌تر از دیگر موتورهای جستجو است، بعلاوه این نوع از تگ‌ها که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم بنابر گفتهٔ مدیران بینگ، از نظر موتور جستجوی بینگ و اسپایدارهای آن هم از اهمیت زیادی برخوردار است.

dublin core چیست؟

دوبلین کُر یا به انگلیسی Dublin Core نوعی متاتگ است که به آن Metadata نیز گفته می‌شود؛ زیرا این نوع تگ خود متشکل از ۱۵ مورد هست که تمامی این ۱۵ مورد معرف یک بخش از سایت خواهند بود.

Dublin Core در سال ۱۹۹۵ پا به عرصه گذاشت و نام آن برگرفته از مکان تولد آن یعنی Dublin Ohio است. در ابتدا استفاده از این متاتگ بسیار رایج بود و گوگل شدیدا به آن اهمیت می‌داد اما کم کم از ارزش آن کاسته شد.

به زبان ساده دوبلین کر برای سایت شما یک کاتالوگ ایجاد می‌کند که توضیحاتی را درباره بخش‌های مختلف سایت به موتور‌های جستجو می‌دهد.

این متاتگ یا متادیتا ۲ نوع هستند: Dublin Core ساده که در ان فقط از ۱۵ عنصر استفاده شده و با قرار دادن اطلاعات ساده به معرفی سایت می‌پردازد و دارای مقادیر و تعاریف پیچیده‌تر نمی‌شود و هرکس با نگاه به آن متوجه اطلاعات موجود در آن می‌شود.

اما نوع دیگر این تگ به نام Dublin Core توصیفی که اندکی کامل‌تر است که علاوه بر اطلاعات ساده و اساسی به توصیف سایت و مواردی که در آن توضیح داده شده نیز می‌پردازد.

از آنجا که گوگل به بیشتر متاتگ‌ها اهمیت نمی‌دهد و فقط تعدادی از آن‌ها هستند که مورد توجه گوگل هستند بهتر هست که در این مقاله به رفتار گوگل در قبال متاتگ‌ها نپردازیم و به طور خاص به بینگ توجه کنیم.

عملکرد اکثر این متاتگ‌ها یکسان است برخلاف نوع توصیفی که علاوه بر پیچیدگی خاص خود، تاثیر بیشتر بر نتایج موتور بینگ دارد.

صرفا استفاده از متادیتا‌ها چیزی را برای شما تضمین نخواهد کرد بلکه نتایج آن به نحوه استفاده شما بستگی دارد چرا که خود متادیتا‌ها دارای نکات مثبت و منفی بسیاری هستند که موجب مواجه با نتایج مختلف می‌شود.

‌‌ همان طور که در بالا ذکر شد این متادیتا‌ها ۱۵ مورد را توضیح می‌دهند که به شرح زیر است:

۱. عنوان
۲. نویسنده یا خالق
۳. موضوع
۴. توضیحات
۵. ناشر
۶. کمک کننده یا اهدا کننده
۷. تاریخ
۸. نوع
۹. قالب و شکل کلی
۱۰. شناسه
۱۱. منبع
۱۲. زبان
۱۳. ارتباط و یکسان بودن
۱۴. پوشش
۱۵. حقوق

استفاده از این نوع متا تگ مطمئنا ضرری برای سایت شما نخواهد داشت، پس پیشنهاد می شود بدون در نظر گرفتن این که چقدر از لحاظ گوگل دارای ارزش و اهمیت است، در طراحی سایت فروشگاهی حرفه ای خود از آن استفاده نمایید.