دسته بندی ها: سئو

تاثیر شبکه های اجتماعی بر سئو سایت و بیان نکات مهم

ذر سال‌های اخیر گمانه‌زنی‌های زیادی درباره تاثیر شبکه های اجتماعی بر سئو سایت مطرح شده است. این که شبکه های اجتماعی در الگوریتم جستجو گوگل نقشی دارند یا خیر و اگر دارند، میزان آن چقدر است؟ سوالی است که دانستن پاسخ آن برای یک سئو کار حرفه ای بسیار حائز اهمیت است.

در حالی که برخی از سئوکاران حرفه ای به شبکه های اجتماعی به صورت یک پتانسیل در افزایش رنک نگاه می‌کنند، سایرین به شدت در این شبکه‌ها به دنبال ترافیک، شهرت و سایر مزایای غیرمستقیم آن هستند.

نظر مت کات درباره نقش شبکه های اجتماعی بر سئو سایت و کسب رتبه گوگل

مت کات در مورد تاثیر شبکه های اجتماعی بر سئو سایت می گوید:

فیس بوک، توئیتر و سایر شبکه های اجتماعی جزئی از الگوریتم‌های جستجوی گوگل نیستند.

مت کات سرپرست بخش web spam گوگل، در آخرین ویدئوی آموزشی منتشر شده از خود به این سوال که آیا شبکه های اجتماعی برای الگوریتم رنکینگ مهم هستند یا خیر پاسخ داده است. با نهایت تعجب در اینجا گفته‌های مت کات را می‌بینیم :

فیس بوک و توئیتر در ایندکس وب ما مانند دیگر صفحات اینترنتی نقش بازی می‌کنند بنابراین اگر اتفاقی در فیسبوک یا توئیتر بیفتد ما آن را ردیابی می‌کنیم و در نتیجه می‌توانیم آنرا در نتایج جستجو خود بیاوریم.

اما این گونه نیست که پست های این شبکه ها با توجه به میزان لایک یا پیگیری از اهمیت بیشتری در الگوریتم جستجوی وب ما برخوردار باشند.

با توجه به صحبت‌های کات بنظر می‌رسد که هیچ برنامه خاصی برای شبکه های اجتماعی در حال حاضر وجود ندارد، اما آیا این به این معنی هست که تاثیر کمی وجود دارد؟ آیا در ادامه این سال امکان تغییر این شرایط وجود دارد؟

با توجه به اینکه کات همیشه حساب شده و با احتیاط حرف می‌زند امکان رخ دادن هر اتفاقی وجود دارد.

کات به مشکل بزرگی اشاره کرد، این که شبکه های اجتماعی بصورت مداوم در حال تغییر و بروز شدن هستند ولی گوگل معمولاً نمونه‌های وب خود را در یک زمان و نقطه خاص بررسی می‌کند.

کات گفت: “اگر ما صفحه‌ای را در وب بررسی کنیم می‌دانیم که در نقطه‌ای از زمان آن مطلب وجود دارد و تغییراتی در آن صفحه می‌تواند ایجاد شود.”

او همچنین به این نکته می پردازد که شاید شخصی بنا به دلایل خاص پیگیری یک پست را مسدود کند.

“هرکسی می تواند وضعیت ارتباطات یک پست را تغییر دهد یا یک کاربر را بلاک کند، بنابراین این موضوع تا حدی مایه تاسف است که مطالب یک صفحه را بررسی کنیم و بعدا متوجه شویم که مثلا خانمی شوهر خود را بنا به دلایل شخصی بلاک کرده است، با اینکه ما زمانی آن صفحه را بررسی کرده ایم که هر دو نفر در آن حضور داشته اند.

بنابراین چون ما در حال نمونه‌برداری از یک وب متغیر هستیم لذا تشخیص هویت‌های واقعی تا حدودی سخت است. مگر زمانی که ما قادر به پیدا کردن راه‌هایی برای دسترسی بهتر به اطلاعات وب باشیم، این موضوع دلیل دیگری است که مهندسین در استخراج اطلاعات وب بسیار محتاط هستند چرا که هر لحظه امکان تغییر اطلاعات آن صفحه وجود دارد.”

تاثیر شبکه های اجتماعی بر سئو سایت

آیا ما باید استفاده از شبکه های اجتماعی فیس بوک و توییتر را متوقف کنیم؟

البته که نه. کات مشخص کرد که فواید زیادی در استفاده از هر دوی این شبکه ها وجود دارد.

“البته من نمی گویم که از این شبکه ها استفاده نکنید، من توئیتر را دوست دارم، میلیون‌ها نفر در دنیا از میلیونها مطلب با ارزش در فیسبوک یا توئیتر استفاده می‌کنند.

من فکر می‌کنم هر دوی این شبکه ها راه بسیار با ارزشی را آغاز کرده اند و هردو ترافیک و بازدید بسیاری را برای سایت شما به ارمغان می آورند.

آنها راهی برای بروز کردن اطلاعات مردم در مورد موضوع وبسایت یا شرکت شما هستند. بنابراین من فکر می‌کنم آنها راهی مفید برای ساختن برند اختصاصی خودتان هستند.

اما نباید چنین پنداشته شود که تا یک پست یا توئیت منتشر شد گوگل باید آن را به حساب آورد. خیلی از صفحات ممکن است بلاک شده باشند یا لایک و پیرو زیادی نداشته باشند.”

او همچنین به افرادی که فکر می‌کنند با تعداد زیاد لایک یک صفحه، الزاماً رنک آن نیز باید خوب شود هشدار داد. در واقع کات می‌گوید که اگر صفحه‌ای لایک زیادی دارد احتمالاً صفحه‌ای با محتوای خیلی خوب است و این دلیل رنک بالای آن است.

در مطالعه‌ای که اریک انج (یکی از بزرگان سئو) ماه گذشته انجام داد، به این نتیجه رسید که لایک و اشتراک گذاری پست های فیس بوک تاثیری در رنک جستجو ندارد.

“من فکر می‌کنم تا ۱۰ سال آینده، به احتمال زیاد ما به فهمیدن روابط و شبکه های اجتماعی بین مردم علاقه‌مند‌تر می‌شویم اما درحال حاضر ما باید با وب بصورتی که هست برخورد کنیم جاییکه امکان استخراج مطالب و بررسی آن به آسانی میسر است.”

پس از هم‌اکنون، به نظر نمی‌رسد که گوگل از شبکه های اجتماعی برای رنکینگ استفاده کند. با این حال بدیهی است که در این مورد هنوز منافع و بازارهای زیادی وجود دارد که به سادگی نمی توان از آنها گذشت.

** در حال حاضر به قطع می توان گفت فیسبوک و توئیتر تاثیری در رنک گوگل ندارند **

منبع: ‌newseo