شرکت طراحی سایت آلماتکشرکت طراحی سایت آلماتکشرکت طراحی سایت آلماتکشرکت طراحی سایت آلماتک
  • آلماتک
  • نمونه کار طراحی سایت
  • سئو سایت
  • بلاگ
  • فروشگاه
  • درباره ما
  • تماس با ما
0
  • صفحه نخست
  • بلاگ
  • طراحی سایت
  • انتخاب رنگ بندی وب سایت بر اساس روانشناسی رفتاری کاربران

انتخاب رنگ بندی وب سایت بر اساس روانشناسی رفتاری کاربران

شهریور ۲۷, ۱۳۹۵
موضوعات
  • طراحی سایت
برچسب ها
    انتخاب رنگ بندی وب سایت

    انتخاب رنگ بندی وب سایت

    استفاده از رنگ می تواند یک راهنمای بالقوه قوی محسوب شود، به ویژه وقتی که برای یک وب سایت منحصر به فرد مورد استفاده قرار می گیرد. آگاهی از ترجیحات رنگ کاربران  و انتخاب اصولی رنگ بندی وب سایت دارای پیامدهای منطقی است.

    بنابراین قبل از هر طراحی برای وب سایت خود ۲ چیز را به خوبی بررسی کنید:

    • اول: روانشناسی رنگ ها در موضوع کاری شما چیست؟
    • دوم: علاقه ها و عادت های کاربران هدف شما چیست؟

    چرا رنگ بندی وب سایت مهم است؟

    انتخاب رنگ بندی وب سایت بر روی رفتار و نگرش کاربران می تواند تاثیرگذار باشد. برای نمونه وقتی به اطراف خود نگاه کنیم شواهدی در مورد استراتژی بازاریابی هست.

    مثلا رستوران های فست فود معمولاً رنگ قرمز یا نارنجی انتخاب می کنند، قرمز بر متابولیک ما اثر دارد و زرد هم برای مشتریان جالب است و مک دونالد را می توان به عنوان مثال بیان کرد.

    همچنین رنگ آبی برای بانک ها و مکان های مالی مناسب می باشد و محصولات لوکس در بسته های مشکی نشان از این دارد که سهم بازارشان برای افراد با درآمد بالا می باشد.

    برای طراحی سایت زیبا و چشم نواز باید رنگ مناسبی را انتخاب نمایید.

    انتخاب رنگ بندی وب سایت

    انتخاب رنگ بندی وب سایت

    روانشناسی رنگ را جدی بگیرید

    رنگ ها در واقع امواج الکترومغناطیس پرانرژی با طول موج های قابل رویت هستند. سلول هایی مخروطی شکل که در شبکیه چشم قرار دارند این امواج را به رنگ قابل تشخیص در ذهن تبدیل می کنند. این سلول ها به سه دسته تقسیم می شوند.

    گروهی برای تحریک شدن توسط رنگ آبی، گروهی برای رنگ سبز و گروهی دیگر برای رنگ قرمز، میزان یا شدت تحریک هر یک از آنها در آن واحد می تواند رنگ های مختلفی را در ذهن ما تداعی کند.

    به طور کل رنگ ها دارای خصیصه های خاصی هستند که در زیر به بخشی از این مولفه های موجود در رنگ ها اشاره شده است:

    قرمز

    مناسب برای بیان عشق، احساسات، خطر، هشدار، غذا، هیجان، انگیزش و …

    آبی

    مناسب برای ایجاد حس اعتماد، موفقیت، جدیت، آرامش، قدرت، حرفه ای گری و …

    سبز

    مناسب برای ایجاد طبیعت، پول، حیوانات، سلامتی، درمان، زندگی، تناسب و …

    نارنجی

    مناسب برای احساس راحتی، خلاقیت، جشن و شادی، تفریح، جوانی و …

    بنفش

    مناسب برای عدالت، سلطنتی، رویا، تجمل، ابهام، خیال و …

    سفید

    مناسب برای بیگناهی، صداقت، پاکی، سادگی و …

    زرد

    مناسب برای احساس سرگرمی، کنجکاوی، خوشی و …

    صورتی

    مناسب برای احساس نرمی، شیرینی، بی گناهی، جوانی، دلسوزی و …

    خاکستری

    مناسب برای بی طرفی، خونسردی، محتاط و …

    قهوه ای

    مناسب برای زمین، طبیعت، سادگی، قومیت، اصلی و …

    مشکی

    مناسب بیان جدیت، تاریکی، رمز و راز، محرمانه بودن و …

    پس وقتی میخواهید رنگی انتخاب کنید باید درباره بازار نهایی کار خود بیندیشید. چه احساساتی را می خواهید برانگیخته کنید؟ اول کمی درباره چشم انداز احساسی هدفتان فکر کنید و نیز پیامی که از راه دید میخواهید منتقل کنید و بعد رنگ خود را انتخاب کنید!

    توجه داشته باشید که گرافیک صفحات وب، امروزه نقش زیادی را در ارائه دکترین رفتار سازمانی الکترونیکی مراکز رسانه ای غرب به مخاطبان در اختیار دارند و LOGO ، BANNER ، TIZERها ، فوق العاده در تحکیم مفاهیم به مخاطبان وبی موثر هستند.

    اگه به دنبال مطالب بیشتری هستید مقاله روانشناسی در بهبود طراحی سایت را نیز مطالعه نمایید.

    رنگارنگی صفحات وب خوشایند نیست

    بدیهی است که وب یک محیط رنگارنگ است و به راحتی می توانید هر رنگی را که تصور می کنید انتخاب کنید و در طراحی از آن استفاده کنید. بدون اینکه مشکل درهم آمیختگی رنگ‌ها را داشته باشید یا در مورد هزینه چاپ رنگ‌ها نگران باشید!

    داشتن یه صفحه وب رنگارنگ کار خیلی راحت و وسوسه انگیزی است. اما آیا گزینه‌های دیگری هم برای کاربرد رنگ در طراحی وجود دارد؟

    طرح‌های تک رنگ (Monochromatic Design)

    همانطور که از اسم آن معلوم است، طرح تک رنگ، طراحی با یک رنگ می باشد. یک رنگ را به عنوان پایه انتخاب می‌کنید و سفید و سیاه رو به آن اضافه می‌کنید تا سایه‌های متفاوت از آن رنگ بسازید. در این حالت طرح شما منحصراً یک پالت تک رنگ دارد و چندین سایه‌ی رو به سفید یا تیره شدن.

    مزایای طرح‌های تک‌ رنگ

    ساخت یک پالت تک رنگ خیلی ساده است. رنگ دلخواه را انتخاب کنید و سیاه و سفید را به آن اضافه کنید. همین! وقتی از یک رنگ واحد استفاده می‌کنید، رنگ‌ها هرگز نمی توانند برخورد داشته باشند. اگر رنگ‌ها را بطور ناگهانی انتخاب کنید، طرح تک رنگ نسبتاً یه گزینه ایمن برای انتخاب است.

    طرح حالت ساده پیدا می‌کند. سادگی طرح رنگ، خودش رو به طرح بسط داده و هیچگونه مقایسه و رقابتی بین رنگ‌های مختلف بوجود نخواهد آمد بطوری که در عین سادگی طرح آرامش و سکون پسندیده‌ای رو تداعی خواهد کرد.

    به شما اجازه می‌هد تا به المان‌های مهم اهمیت بدهید. اگرچه تمام طرح شما یه پالت تک رنگ دارد اما می‌تونید کنتراست رنگ را برای المان هایی که می‌خواهید اهمیت بیشتری به آنها بدهید تغییر دهید. برای نمونه آیکون خروجی فید.

    معایب طرح‌های تک رنگ

    تغییر ناچیز در طرح:
    نبود تنوع و تباین، دلبستگی دیداری طرح را کم می‌کند. اما در مقابل گزینه سادگی طرح را دارد که می‌توان یک طرح را از شلوغی نجات داد.

    سختی در خواندن متن:
    اغلب بین رنگ متن نوشته و رنگ پس زمینه، کنتراست خیلی کمی وجود دارد و خواندن متون دشوار می‌شود. بهتر است در این حالت تیرگی را نسبت به پس زمینه بیشتر کرد.

    ناامیدی:
    محدودیت در پالت رنگ در هنگامی که برای اولین بار با آن کار می‌کنید خیلی ناامید کننده است. گاهی اوقات ممکن است وسوسه انگیز باشد که قاعده را بهم بزنید و چند رنگ بیشتر اضافه کنید. گاهی اوقات انتخاب خوبی است اما گاهی اوقات نه، به تجربه نیاز دارد.

    طرح های بی رنگ (Achromatic Design)

    در طرح‌های بی‌رنگ هیچ رنگی وجود ندارد جز سایه‌های ساده‌ای از تیرگی. مزایا و معایب طرح‌های بی‌ رنگ مشابه طرح‌های تک رنگ بالا هست اما کمی بیشتر. مثلا عنوان کردیم با طرح‌های تک رنگ حالت ساده ای را داریم که آرامش را تداعی می کند.

    یک طرح بی رنگ می تواند این حالت را بیشتر بوجود بیاورد یا همانطور که یک طرح تک رنگ می تواند متمایز از رنگارنگ بودن باشد یک طرح بی رنگ می تواند خیلی بیشتر این تمایز را دارا باشد.

    بررسی چند نمونه:

    Duracell
    در طراحی وب سایت Duracell از سه رنگ اصلی و سایه های آنها استفاده شده است: سیاه، نارنجی و سبز. سیاه برای ایجاد کنتراست بیشتر برای رنگ نارنجی و ایجاد فضای رسمی تر. نارنجی برای ایجاد انرژی، قدرت و لذت و رنگ سبز به دلیل هم خوانی با رنگ نارنجی.
    این فضا حسی در شما ایجاد می کند که گویی محصولات Duracell تنها محصولاتی هستند که شما به آنها نیاز دارید.
     
    Budweiser
    در طراحی این سایت نیز اغلب از رنگ های قرمز و سیاه استفاده شده است، از این رو بازار خود را در میان مردان گرم می کند. اما به نظر من از هیچ یک از اصول بازاریابی استاندار استفاده نشده است.

    Coca-Cola

    رنگ اصلی که در اینجا به کار رفته رنگ قرمز است که روی یک پس زمینه سفید و خاکستری روشن قرار دارد و این کنتراست قابلیت دید را بهتر کرده است. فرض بر این است که رنگ قرمز حس هیجان و انرژی را القا می کند.

    عبارت “Open happiness” در منوی اصلی با میزان دید رنگ مطابقت دارد. احتمالا رنگ سفید برای قوت بخشیدن به رنگ قرمز بکار رفته است که به عنوان یک رنگ سرد حس سردی را منتقل می کند.

    در پایان باید گفت که در حدود ۶۲ تا ۹۰ درصد از ارزیابی ها فقط براساس رنگ می باشد اما همچنین اثر مد، احساس منفی یا مثبت عوامل دیگر بر سایت نیز می تواند اثر داشته باشد. رنگ و مد ثابت نیستند و رنگ در چارچوب دادن به توجه کاربران نقش دارد.

    اشتراک گذاری

    موضوعات مرتبط

    مرداد ۲۶, ۱۴۰۰

    طراحی سایت فروشگاهی یا اینستاگرام؟


    اطلاعات بیشتر
    طراحی سایت فروشگاهی

    طراحی سایت فروشگاهی

    مرداد ۶, ۱۴۰۰

    مزایای طراحی سایت فروشگاهی و نحوه سفارش طراحی فروشگاه اینترنتی


    اطلاعات بیشتر
    فروشگاه اینترنتی در اینستاگرام

    فروشگاه اینترنتی در اینستاگرام

    مرداد ۲, ۱۴۰۰

    راه اندازی فروشگاه اینترنتی در اینستاگرام


    اطلاعات بیشتر

    پاسخی بگذارید لغو پاسخ

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    جستجو کنید

    دسته بندی محتوایی

    • اخبار
    • تکنولوژی
    • دیجیتال مارکتینگ
    • سئو
    • طراحی سایت
    • گوناگون

    برچسب ها

    • E-Commerece
    • Market Place
    • search box
    • seo
    • smarty
    • آیفون
    • ابزارهای گوگل
    • ابلیکیشن مبایلی
    • اپلیکیشن
    • اپلیکیشن موبایلی
    • استارت آپ
    • استارت‌آپ
    • استراتژی محتوا
    • اسمارتی

    شرکت طراحی سایت آلماتک

    شرکت طراحی سایت آلماتک انواع طراحی وب سایت در زمینه‌های گوناگون مانند طراحی سایت فروشگاهی ، طراحی سایت پزشکی ، طراحی سایت شرکتی و طراحی سایت خلاقانه را انجام می دهد و مفتخر است که عنوان بهترین شرکت طراحی سایت تهران را از مشتریان خود دریافت نموده است.

    شرکت طراحی سایت آلماتک

    گروه نرم افزاری آلماتک

    گروه نرم افزاری آلماتک متعهد به ایجاد بالاترین کیفیت در روند تولید کارهای خود می‌باشد.

    برای انواع پروژه‌های طراحی سایت ، طراحی وب سایت فروشگاهی ، ساخت وب سایت خلاقانه و همه محصولاتی که در آلماتک انجام می‌دهیم انرژی و دقت فوق‌العاده‌ای صرف می‌کنیم.

    دسته بندی خدمات طراحی سایت

    را‌ه‌های ارتباطی

    آدرس: تهران، خیابان شادمهر، خیابان تیموری، نبش کوچه آرام، پلاک یک، طبقه سوم، واحد 20

    تلفن: ۰۲۱۶۶۰۰۰۴۳۹

    موبایل: ۰۹۱۲۸۱۳۹۰۶۰ / ۰۹۱۲۹۰۵۲۱۱۰

    ایمیل: info[@]almaatech.ir

    با گروه نرم افزاری آلماتک بیشتر آشنا شوید

    پیوندهای مفید

    • طراحی وب سایت حرفه ای
    • طراحی سایت فروشگاهی
    • بهینه سازی و سئو سایت
    • لیست امکانات طراحی سایت
    • برنامه نویسی اپلیکیشن موبایل
    logo-samandehi
    0