گذر زمان باعث شد فرهنگ خرید اینترنتی بیش از پیش در میان مردم جا بیفتد. این مسأله یک رشد فرهنگی بهشمار میرود که بسیاری از مشکلات شهرنشینی را حل کرده است. مهمترین مانع در رسیدن به این هدف، جلب اعتماد مردم بود. در ابتدا پذیرش پرداخت پول پیش از دریافت کالا برای مردم قدری سنگین بود. اما به مرور زمان به واسطه پشتیبانی خوبی که سایت های فروشگاهی برای مشتریانشان ارائه دادند، این تابو در میان مردم شکست. بخش اعظمی از این فرهنگسازی را مدیون سایتهای بزرگی مانند دیجی کالا هستیم که با درنظر گرفتن تمهیداتی، مخاطبان را مجاب به خرید اینترنتی کردند و اعتماد مشتریان را به خودشان جلب نمودند.
بهرحال امروزه با پشت سر گذاشتن تمام این موانع، بسیاری از مردم اقلام موردنیازشان را از طریق اینترنت تهیه میکنند. در این مقاله سعی شده است از نگاه فرهنگی و اجتماعی به ظهور فروشگاه های اینترنتی در کشور پرداخته شود و مزایای خرید اینترنتی مورد بررسی قرار گیرد.
یکی از دغدغهها در هنگام خرید از فروشگاه های فیزیکی، جابهجایی در سطح شهر و مشکلاتی است که به دلیل این جابهجاییها ایجاد میشوند. ازجمله میتوان به ترافیک و آلودگی هوا اشاره نمود که نظم شهری را به هم میزند. امکان خرید آنلاین ، سختی حمل و نقلهای طاقتفرسا در سطح شهر را از بین میبرد. این مسئله به شدت باعث صرفهجویی وقت مردم و افزایش آسایش شهرنشینی درمیان آنها میشود.
دسترسی به کالاهای مختلف در شهرهای غیر از پایتخت
بسیاری از شهرها به دلیل فاصله زیاد از تهران و نگاه نابرابر مسئولان به این شهرها در مقایسه با پایتخت، امکان دسترسی به برخی از کالاهای مهم و اساسی را ندارند. این مسأله در بسیاری از موارد برای مردم این شهرها مشکلاتی ایجاد میکند. خرید اینترنتی این فاصلهها را به حداقل رسانده است. هر شخصی در هر شهری میتواند کالای مورد نیازش را با چند کلیک خریداری کند و در کمترین زمان ممکن آن را از مامور پست دریافت کند.
امکان مقایسه محصولات و نگاه عمیقتر در هنگام خرید اینترنتی
یکی از قابلیتهای بسیار خوب خرید اینترنتی ، امکان مقایسه محصولات از نظر کیفیت و قیمت آنهاست. این قابلیت باعث میشود مشتریان بدون توجه به صحبتهای فروشندگان که بعضاً تعاریف نادرسی از محصولاتشان به آنها ارائه میدهند، انتخاب خودشان را انجام دهند. همچنین دسترسی به نظرات سایر مشتریان دید بهتری به خریدار میدهد. اینها مزایایی است که هیچکدام در خرید فیزیکی وجود ندارد.