استارت آپ
استارت آپ (Startup) به معنای یک کسب و کار نوپاست که به منظور ارائه خدمات و تولید محصول ایجاد میشود. امروزه اکثر استارت آپ های ایجاد شده، در حوزه تکنولوژی و یا فناوری اطلاعات فعالیت میکنند اما در تعریف کلی، استارت آپ میتواند در تمام زمینههای علمی شکل بگیرد. مهمترین ویژگی یک استارت آپ موفق ارائه یک راهحل جدید در راستای حل مشکلات بشر است. استارت آپ ها میتوانند آینده یک کشور را شکل دهند. این کسب و کارهای کوچک با گذشت زمان و جذب مخاطبان بیشتر به شرکتهای بزرگی تبدیل میشوند و قادر خواهند بود بسیاری از نیازهای کشور را بر طرف کنند.
در ادامه قصد داریم برخی از نیازها جهت دستیابی به یک استارتآپ موفق و سودآور را معرفی کنیم:
ایده پردازی برای شروع استارت آپ
اولین گام برای راه اندازی استارت آپ ، ایدهپردازی است. ایده درواقع تصویرسازی راهحلی نوآورانه جهت حل یک مشکل است. اساساً ایده از مشکل شکل میگیرد و هدف نهایی آن حل آن مشکل است. صاحب ایده پیش از اجرای ایده خود در قالب یک استارت آپ باید به تحقیق و پژوهش در آن زمینه بپردازد و تمامی جوانب آن را مورد بررسی قرار دهد. در پروسه تحقیق باید ابتدا بررسی شود که آیا ایدهای که در سر دارید عملی است یا خیر. سپس باید لیستی از کارهایی که باید انجام داد و کارهایی که نباید انجام داد تهیه کرد. هر چه پروسه تحقیق پربارتر باشد، موفقیت استارت آپ دستیافتنیتر خواهد بود.
بسیاری از استارت آپ ها از همان ابتدا محکوم به شکست هستند؛ زیرا این استارت آپ ها با امکانات محدودی که نیاز چندانی را برطرف نمیکنند شکل میگیرند. یک استارتآپ موفق باید از همان ابتدا نظر مخاطبان را به خود جذب کند. مشتریانی که در ابتدا جذب شما میشوند، وفادارترین مشتریان شما خواهند بود. پس روی آنها حساب ویژهای باز کنید. خدماتی که در ابتدای راه ارائه میدهید باید تا حد ممکن جدید و کاربردی باشند. برای این منظور، اولین قدم طراحی سایت و اپلیکیشن برای کسب و کارتان میباشد. با طراحی سایت زیبا و کاربرپسند، میتوانید یک شروع قدرتمند داشته باشید. شرکت طراحی سایت آلماتک میتواند در این مسیر همراه شما باشد.
موفقیت یک استارت آپ
هیچ کسب و کار موفقی در ابتدا، آنچه که الان میبینید نبوده است. بسیاری از افراد در ابتدا هزینههای فراوانی برای تبلیغات استارت آپ خود صرف میکنند و امید دارند این هزینهها در مدت زمان محدودی باز گردد. صبور بودن یکی از ملاکهای موفقت است. بهتر است استارت آپ مد نظرتان را با کمترین هزینه ممکن شروع کنید. بسیاری از انواع استارت آپ های موفق امروزی، ابتدا بر پایه جذب مشتری از طریق ارائه نسخه اولیه کسب و کار خود بنا شدهاند. درواقع این استارتآپها در ابتدا بدون جذب سرمایه به ارائه خدمات پرداختهاند و هزینههای مورد نظرشان را از طریق مشتری تأمین میکنند. این استارت آپ ها به شدت وابسه به مشری هستند و برای بقای خود باید تا حد امکان مشتری جذب کنند. این شیوه از کسب و کار ریسک پروژه را به شدت پایین میآورد.
ایده اولیه هرچقدر هم قوی باشد و مشتریان فراوانی را جذب خود کند، با گذشت زمان کهنه میشود. همچنین قطعاً نسخههای مشابه با ایده شما توسط افراد دیگر شکل میگیرد که باعث کم شدن مشتریان شما خواهد شد. لازم است همیشه ایدههای جدیدی در ذهن داشته باشید تا کسب و کار شما همیشه رونق داشته باشد. بهتر است یک افق کاری برای خود ترسیم کنید و هر روز برای رسیدن به آن تلاش کنید و امکانات جدیدی به فعالیت خود بیفزایید. سعی کنید هر سال دامنه فعالیتتان را گسترش دهید و امکانات جدیدی به کسب و کارتان اضافه کنید.
جلب رضایت مشتری یکی از مهمترین ارکان یک کسب کار موفق به شمار میرود. در راه ارائه خدمات به مشتریان لازم است از نظرات آنها استفاده کنید. مشتری زمانی که احساس کند به خواستهها و مشکلاتش توجه میشود، جذب کسب و کار شما خواهد شد و قطعاً استارتآپ شما را به دیگران نیز معرفی میکند. بنابراین میتوان گفت که یکی از بهترین و کمهزینهترین شیوههای تبلیغات، استفاده از خود مشتریان است. باید آنقدر در کارمان خوب باشیم تا مشتری مجاب شود شما را به دیگران معرفی کند.
مشورت با صاحبان سبک یکی از لازمههای حرکت به سوی موفقیت است. حتماً از تجربیات استارت آپ های موفق ایرانی و خارجی استفاده کنید. علاوه بر این شما نیاز دارید یک تیم قوی در کنار خود داشته باشید. تیم شما باید در کنار شما، تمام کاستیها را جبران کند. در انتخاب تیم خود دقت کنید و افرادی را انتخاب کنید که در زمینه مدنظرتان کاملاً مسلط هستند. تعامل سازنده با اعضای گروهتان یک احساس امنیت برای دو طرف به ارمغان خواهد آورد. برای این منظور شما نیاز دارید یک دانش حداقل در زمینههای مدیریت و روانشناسی کسب کنید.