افزایش فالوور در شبکه های اجتماعی و جذب مخاطب بیشتر، یک قدم مهم در پیشبرد اهداف یک برند به شمار میرود. بازاریابی شبکه های اجتماعی به عنوان یک زیرشاخه از بازاریابی دیجیتال نقش کلیدی در به ثمر رسیدن این اهداف ایفا میکند. بخش بازاریابی در هر کسب و کاری وظیفه دارد با ایده های خلاقانه سعی در جذب مخاطب بیشتر داشته باشد. تولید محتوا در شبکه های اجتماعی یکی از مهمترین ابزارها برای جذب فاوور به شمار میرود. تولید محتوای تخصصی یک استراتژی بازاریابی دیجیتال است که میتوان به کمک آن اهداف بازاریابی محتوا را به ارمغان آورد. اهداف بازاریابی محتوا جذب مخاطب بیشتر و در نهایت تبدیل مخاطبان به مشتری است که برای کسب و کار سودآوری داشته باشد.
ترفندهای متعددی برای افزایش فالوور در شبکه های مجازی مانند اینستاگرام وجود دارد که بیشتر آنها بر پایه تولید محتوا است. تولید محتوا در اینستاگرام و سایر شبکه های اجتماعی نوعی بازاریابی اینترنتی است که نگاه مخاطبان را به برند تغییر میدهد؛ بنابراین لازم است آموزش بازاریابی محتوا و به طورکلی آموزش بازاریابی دیجیتال در دستور کار صاحبان کسب و کار قرار گیرد تا دانش خود را در این زمینه افزایش دهند.
در ادامه قصد داریم به بیان چند ایده برای افزایش فالوور در شبکه های اجتماعی بپردازیم:
یکی از برترین روشها برای افزایش تعداد فالوورها در شبکه های مجازی، پرداختن به موضوعات داغ (اصطلاحاً ترند) در این رسانهها است. برای این منظور باید از هشتگ ها استفاده نمود. هشتگ ابزاری است برای دسته بندی پست ها. کاربران میتوانند با جستجوی هشتگ موردنظرشان، مجموعهای از پست های مرتبط با آن هشتگ را مشاهده کنند. همیشه پیگیر این موضوعات باشید و از ترندهای مناسب برای نشان دادن فعالیت خود استفاده کنید. البته اشاره به موضوعات داغ نکات خاص خود را نیز دارد. در وهلهی اول باید موضوع و ترند مورد نظر را بشناسید و از آن اطلاع داشته باشید. سپس باید دلیل ترند شدن آن را هم بدانید. مرحلهی مهمتر، شناخت ارتباط موضوع با برند شما است. در نهایت باید بتوانید محتوا و ارزش جدیدی به موضوع اضافه کرده و اهمیت آن را نزد خود نشان دهید. فراموش نکنید که نباید برند خود را وارد درگیریهای جناحی و سیاسی کنید. این موارد عموماً در لیست ترندهای شبکههای اجتماعی وجود دارند.
هشتگ گذاری در اینستاگرام
این رویدادها اخیراً در شبکه های اجتماعی مختلف رواج پیدا کردهاند. برگزاری رویداد پرسش و پاسخ زنده، ارتباط برندها را با مخاطبان افزایش میدهد. مشتریان بالقوه با این رویدادها علاقهی بیشتری به برند پیدا میکنند و مدیران نیز بیش از پیش با نگرانیها و دغدغههای مخاطبان آشنا میشوند. میتوان این رویدادها را با موضوعات مشخص برگزار کرد تا هدف نهایی، خلق ارزش جدید برای مشتری و ارائهی محتوای مفید به او باشد.
انواع رویدادهای سنتی در جوامع مختلف جهان وجود دارند. بهعنوان مثال شب یلدا و عید نوروز از رویدادهای پرطرفدار سنتی در ایران هستند. کاربران در زمان این رویدادهای سنتی، محتوای بیشماری را در شبکه های اجتماعی منتشر میکنند و بهنوعی فعالیتشان افزایش پیدا میکند. در این مناسبتها معمولاٌ کاربران بیشتری در دسترس برندها هستند. در نهایت این برند است که باید محتوای اختصاصی خود را با شخصی سازی و طراحی مناسب با آن رویداد، منتشر کرده و از درگیری شدن مخاطبان با محتوا، استفاده کند.
استفاده از قابلیتهای رایگیری در شبکه های اجتماعی همچون توییتر، فیسبوک و اینستاگرام بهترین راهکار برای افزایش درگیری آنها با برند است. بهعلاوه، استفاده از نتایج این رایگیریها نیز در اتخاذ تصمیمات استراتژیک بعدی بسیار مفید خواهد بود. بههرحال این درگیری برای مخاطب هزینه نداشته و زمان زیادی نیز از او طلب نمیکند اما برای برند شما بسیار مفید و باارزش خواهد بود. بهتر است هر از چند گاهی یک پست یا استوری نظرسنجی در صفحه خود قرار دهید تا از این طریق فالوورهای فعال پیجتان را شناسایی کنید.
انتشار ویدیوی زنده در شبکههای اجتماعی متعدد مانند اینستاگرام و فیسبوک و همچنین سرویسهای اشتراک ویدیوی ایرانی قابل انجام است. این نوع از محتوا را میتوان جذابترین نوع ویدیو برای کاربر دانست. آمارهای جهانی نیز شانس مشاهدهی ویدیوهای زنده را حدود ۳ برابر ویدیوهای ضبط شده میداند. فراموش نکنید که ما نسل تربیت شده با تلویزیون هستیم و هنوز محتوای زنده برایمان ارزش و جذابیت دارد.
1 Comment
مقاله ی خوبی بود.
اما با این اوصاف احتمالا باید یک شبکهی اجتماعی دیگر جایگزین کنیم. چون احتمال فیلتر شدنش زیاده