بازاریابی محتوا (Content Marketing) فرآیندی در کسب و کار است که به تولید و توزیع محتوای گیرا و مجابکننده، برای جلب توجه، جذب و درگیرکردن یک گروه مشخص از مخاطبان، با هدف برانگیختن اقدامهای سودآور در مشتریان میپردازد. هدف اولیه در بازاریابی محتوا، تولید محتوای مفید و خلق ارزش برای کاربر است. این محتوای باارزش، وفاداری مشتریان را افزایش داده و آنها را بیش از پیش به برند علاقهمند میکند. در واقع، بازاریابی محتوا بیش از آنکه با هدف فروش مستقیم انجام شود، کانالی برای جذب مخاطب است که پس از خلق ارزش، به مشتری تبدیل خواهد شد.
برای درک بهتر این موضوع، در زیر نمونههایی از بازاریابی مبتنی بر محتوا بیان شده است:
بازاریابی محتوا نیازمند تولید مداوم و منظم حجم زیادی از محتوا در اشکال گوناگون (متن، ویدیو، عکس،اینفورگرافی و غیره) است که باید طبق برنامهای منظم و بر اساس یک استراتژی مشخص پیش برود. استراتژی محتوا یکی از الزامات موفقیت در این مسیر است. تا به امروز دیدگاهها و نظرات مختلفی، دربارهٔ استراتژی محتوا بیان شده است، اگر بخواهیم پی دلیل آن باشیم به این جواب خواهیم رسید، که هر کس استراتژی مربوط به خودش را با استفاده از تجربیات قبلی دارد! اما بهطور کلی استراتژی محتوا به قانونهایی گفته میشود که محتوای تولید شده را ملزم به رعایت آن میکند. این قانونها شامل تجربه، شناخت، بررسی و آموختههای یک استراتژیست محتواست.